Den veldig lange tråden om klokker med Valjoux-verk (med bilder!)

SpaceCowboy

Støttemedlem
Medlem
25. sep. 2010
Innlegg
2.820
Sted
Oslo
Håper mange kan bidra til en tråd om klokker med Valjoux-verk! Har en mistanke om at det kan være ganske så interessant... ;)

I utgangspunktet bilder av selve klokkene, men også smått og stort om verket i seg selv, det være seg tekniske ting eller kul historikk, meninger og valjoux-snikk-snakk. :p

Dette verket ble jo brukt i alt fra billige generiske modeller til kjente (og nå veldig dyre) klokker som f.eks. Rolex Daytona. Her burde det være stort spillerom!

Foreslår at det ikke trenger å være klokker som man eier, men gjerne eksempler med bilder fra nettet. Hvis man støter på interessante eksemplarer når man surfer, så del gjerne. Dette gjelder også lenker til interessante artikler osv.

Og jeg synes det bør være greit å ikke nødvendigvis vise verket som sitter i klokkene man viser til. Selv om det er en bonus og en fordel selvfølgelig! :)

Jeg kan jo starte tråden med tre eksemplarer fra min samling.

Croton Chronomaster, Aviator, Sea Diver fra 1969 (valjoux 7733):
DSC_0089_zpsccdab01d.jpg


Tungt patinert skive fra 1969, andre generasjon med hvite subdials.

Breitling Top Time, ref. 2002 fra 1967 (valjoux 7730):
DSC_0020_zps8a3300ca.jpg


Veldig fan av denne. Verket er derimot litt problematisk ift støt. Ikke mist denne i gulvet! Så vidt jeg har skjønt ble dette verket oppgradert til 7733 og forbedret, inkl. forbedret støtsikring. Men brukes til fint så det er ikke et problem. :cool:

Heuer Bund fra 1970 (valjoux 23):


Valjoux ble brukt i militær-klokker også. Dette er et av de mer kjente eksemplene, en Heuer Bund fra 1970. Luftforsvaret delte også ut disse klokkene til sine jagerpiloter på 70-tallet. Klassisk pilot-klokke.

Det var mine klokker!

Men det er så mye annet snadder også. Sånn som denne Chronosport som også er en "Military Chronograph" (valjoux 7733):
chronosport1.jpg


Samme verket som i Croton ovenfor. Dette synes jeg er en uforskammet kul klokke. Liker spesielt lollipop sekundviseren og de sølvfargede subdials. Og bra verk! :)

Også valjoux 72 da! Her er det mye pent, et godt utgangspunkt kan være Chuck Maddox sin artikkel om akkurat denne delen av familien. :)

Her er et eksempel på ei V72-klokke jeg har siklet lenge etter, En Universal Geneve Compax fra seint 60-tall:
1340978358323


Det gikk en på Antiquarius for noen uker siden, var litt sein i avtrekkeren. Har ikke fått sjekket hva den gikk for.

Dæven, blei litt dette. :) Da er det på tide at jeg sender stafettpinnen videre!
 
Redigert:
V72 :cool: Skulle gjerne hatt dette verket kledd i en Rolex Daytona, men det gjør jobben i min Heuer Autavia også :eek:

 
V72 :cool: Skulle gjerne hatt dette verket kledd i en Rolex Daytona, men det gjør jobben i min Heuer Autavia også :eek:


Hah! Der fikk jeg lokket ut den der Autaviaen! :) Jeg har sett den et par ganger og lurt på hvem det var som hadde den. Så det var du @Anders... ;)

Den er kanonfin, og V72, mmmmmmm...... Blir rett og slett litt Homer Simpson av den der. ;)

Heuer var jo storforbruker av Valjoux-verk, så her er det mye digg å ta tak i. Liker også Camaro-ene, spesielt de panda-variantene med gråblå sub-dials:

heuer%20camaro%20quad.jpg


On the Dash er jo fin i så måte, her kan man grave seg ned i alle Valjoux-variantene med utgangspunkt i denne oversikten, f.eks: OnTheDash - The definitive guide to Heuer
 
Redigert av en moderator:
Ikke Valjoux 72

Anders, den Autaviaen din har ikke Valjoux 72, men et nyere Valjoux 7736. Ingen Autavia med den urkassa har Valjoux 72. I den kassa ble det brukt Valjoux 7733, Valjoux 7734 og som i din, Valjoux 7736.

heuer%20camaro%20quad.jpg


Litt lei den Camaroen på bildet, for det er en fake eller frankenwatch. Den har ikke en Camaro urkasse i hverfall. Den likner ingenting som Heuer har laget. Det å hente bilder av klokker fra Italienske sider er et sjansespill. Mye fake og franken....:mad:
Urskive og visere er korrekt.

Anders sin Autavia der i mot er bare lekker.... :)

mvh

Jarl
 
Valjoux 5 en raritet

Her er en Aircraft Chronograph fra Heuer. I denne lille lekre saken sitter et Valjoux 5 chronograph verk.
Et stort og lekkert urverk.

Heuerref430_3.jpg


Heuerref430_2.jpg


Heuerref430_7.jpg


Artig sak som gjør seg fint på kontoret.

camaro121.jpg

Her har du en korrekt Camaro, med Valjoux 72. For å forvirre litt ekstra så finnes den med Valjoux 7736 også :)


Mvh

Jarl
Classic Heuers
 
Anders, den Autaviaen din har ikke Valjoux 72, men et nyere Valjoux 7736. Ingen Autavia med den urkassa har Valjoux 72. I den kassa ble det brukt Valjoux 7733, Valjoux 7734 og som i din, Valjoux 7736.

heuer%20camaro%20quad.jpg


Litt lei den Camaroen på bildet, for det er en fake eller frankenwatch. Den har ikke en Camaro urkasse i hverfall. Den likner ingenting som Heuer har laget. Det å hente bilder av klokker fra Italienske sider er et sjansespill. Mye fake og franken....:mad:
Urskive og visere er korrekt.

Anders sin Autavia der i mot er bare lekker.... :)

mvh

Jarl

Gikk litt fort i svingene der @Jarl f.. Jeg tok en kjapp Google bildesøk, og la merke til kassa, men fikk ikke sjekket for franken. Det er jo åpenbart at denne kassa ikke er Camaro, ja... :eek:

Da får jeg gjøre litt bedre jobb og vise til en (forhåpentligvis) original en med V72:

Camaroclose1.jpg
 
Merker at tråder som denne samt diverse lesing på bloggen til @SpaceCowboy gjør at interessen for vintage bare vokser og vokser. Veldig mye interessant! Forhåpentligvis tilegner jeg meg etterhvert nok kunnskap til at jeg tørr å legge litt penger i en god vintage :)
 
Redigert av en moderator:
Småfly

Har du noen anelse hvilke fly denne kronografen ble brukt i?

De ble og blir brukt i alt mulig av fly, men for det meste mindre privatfly av typen Cessna og liknende. I katalogene som viser disse er det gjerne et slikt småfly avbildet.

Det engelske RAF bruker Heuer stoppeklokker i sine Sea Harrier jagerfly.

Mvh

jarl
 
@SpaceCowboy - i Bunden din sitter det vel et Valjoux 23, og ikke 230. Forskjellen er vel kun flybackfunksjonen. :D (Correct me if I'm wrong).

Selvfølgelig gjør det det. Jeg må ha vært litt trøtt i går gitt.. Slitsom helg. ;)

EDIT: Er nå korrigert i OP.
 
Redigert av en moderator:
1936 model Heuer chronograph

Dette er min eldste Heuer chronograph, ref 351 C/B, fra cirka 1936.

Det er en skikkelig oldtimer. Urskiva er av porselen og baklokket er hengslet som på et lommeur. Klokka er ganske stor, rundt 40mm. Det gjør at den er fullt brukbar også etter dagens mote :D

Heuer logoen på urskiva er neste blitt borte, men den lave førsteutgaven av Heuer logoen kan skimtes. De fleste Heuer chronographer fra denne tiden hadde ingen logo på hverken urverk eller skive. Først fra 1945 begynte Heuer å signere alle urverk.

Dette er jo en Valjoux-tråd så urverket er et Valjoux GH som en en tidlig utgave av Valjoux 22. Det tikker neste plagsomt høyt ..... :p

Heuerref351cb_3web.jpg


Heuerref351cb_5web.jpg


Heuerref351cb_8web.jpg

På størrelse med en Autavia :D


Mvh

Jarl
Classic Heuers
 
Dette er min eldste Heuer chronograph, ref 351 C/B, fra cirka 1936.
Dette er jo en Valjoux-tråd så urverket er et Valjoux GH som en en tidlig utgave av Valjoux 22. Det tikker neste plagsomt høyt ..... :p


Heuerref351cb_8web.jpg

På størrelse med en Autavia :D


Mvh

Jarl
Classic Heuers

Den var pen!

Sjelden å se 40mm så tidlig, når noe sånt dukker opp er det vel bare å slå til. :)
 
Fin Lanco, Erik. Jeg har vært på nippet til å kjøpe en sånn noen ganger. Liker de store registrene. :)


Mvh

Jarl

1B39BE76-8A25-4363-B346-14F61A5EEA38-4781-0000033F45A47E31_zps54b7f6ea.jpg
[/QUOTE]
 
Rolex og Valjoux 72

Dyreste V72? Tja, det må vel være Rolex sin Daytona fra tidlig 70-tall, her er en fra Christie's, det er bare å by. :)

NYR_3455_0021.jpg


Det er sånn jeg forstår det en variant av V72, nemlig V727. Denne er grei sånn designmessig, men liker også reverse panda godt. Morsomt å tenke på at spennet for V72 er fra en ca. 6-7.000 opp til denne som ligger på 150-180.000. :)

Daytonaen selges i en online auksjon hos Christie's som går frem til 8. oktober: The Essential Watch Collection

Essential Watch Collection indeed... :)