Den ultimate WIS-klokken?

Det varmer mitt Omega-hjerte å se at Speedmaster Professional ser ut til å lede så langt :)

Vanskelig å argumentere mot den. Hvis man har en sånn på armen så er man en dedikert klokkemann. (eventuelt en veldig heldig tidligere soldat som snart kommer til å få seg en gledelig overraskelse på Ebay).

Speedmaster Pro er en kul klokke, men den sitter nok på håndleddet til mange som ikke er WIS'er også. En Pre-Moon Speedmaster der i mot...

Og i tilfellet Blancpain Fifty Fathoms, så må det være Vintage. Eventuelt den første limiterte re-releasen med safirbezel på 40mm.

Synes for så vidt både Paul Newman Daytona og Steve McQueen Explorer hører hjemme på en slit short-liste.

Og i tilfellet Blancpain Fifty Fathoms, så må det være Vintage. Eventuelt den første limiterte re-releasen med safirbezel på 40mm.

Jeeez. Den må da være nærmest umulig å få tak i?:eek:
Dette ville i så fall vært en trollmanns-klokke, ikke en WIS-klokke.:D

Ellers stiller jeg meg bak påstanden om at det (helst) ikke behøver å være en dyr klokke.
Bare en sær klokke.;)

Ellers stiller jeg meg bak påstanden om at det (helst) ikke behøver å være en dyr klokke.
Bare en sær klokke.;)

Gjentar meg selv (og noen andre her): Seiko Orange Monster. At det er forumets vanligeste klokke ser jeg ikke bort i fra. Den er i tillegg billig, har kultstatus, er ikke akkurat....pen.
Ser du denne klokka på gata tør jeg vedde en hundrings på at personen har flere mekaniske klokker enn fingre på venstrehånda.

Fant et par treff på orange monster i Klokkespottingtråden (den hvor vi melder om ur observert på vanlige folk på gata).
Og det var vist et forummedlem som hadde spotta et annet medlem..... ;)

SKX781-b.jpg

Jeeez. Den må da være nærmest umulig å få tak i?:eek:
Dette ville i så fall vært en trollmanns-klokke, ikke en WIS-klokke.:D

Bare en sær klokke.;)

Det blir selvsagt et spørsmål om definisjoner. Er den ultimate WIS-klokke en klokke som alle WIS'er ønsker seg og kunne tenke seg å gå med? En klokke som alle WIS-er like og har mulighet til å gå med? En klokke som alle WIS'er kjenner igjen, men som betyr nada for menigmann? Er det den ultimate drømmeklokken til alle WIS'er (uansett pris), eller er det en klokke man må være WIS for å ønske seg?

For meg så handler det å være WIS mye om galskap, drømmer og ikke minst: Jakten på det neste uret. Ikke uten grunn til at vi kaller dette nettstedet galehuset (eller gjør vi det? Ble plutselig usikker). Skjønner argumentene for Seiko Monster, men for meg er WIS mye mer å kjøpe en 5517 når man egentlig kunne ha nedbetalt huslånet, og så får man en klokke for 99,9% av befolkningen er kliss lik en til 25.000 som man i tillegg kan sette lenke på.

Men her er det jo ingen fasittsvar, det er det som er så kult.

Santos
(som har Orange Monster, men som aldri kommer til å få seg Rolex 5517) :(

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Skjønner argumentene for Seiko Monster, men for meg er WIS mye mer å kjøpe en 5517 når man egentlig kunne ha nedbetalt huslånet, og så får man en klokke for 99,9% av befolkningen er kliss lik en til 25.000 som man i tillegg kan sette lenke på.

Men her er det jo ingen fasittsvar, det er det som er så kult.

Santos
(som har Orange Monster, men som aldri kommer til å få seg Rolex 5517) :(

Her er vi på linje. Seikoen er et tydlig indikator på at bærerer trolig er en WIS, men helt sikker er man om man ser en bære en 5517 - som for alle andre ser ut som en slitt sak på tullereim ;)

Dette var en spennende tråd!
Mange gode forslag her. Orange Monster er en god indikator på en WIS, ikke bare fordi den har oppnådd kultstatus blant klokkeinteresserte, men også fordi den ikke er å få tak i over disk. Siden en må lete den opp på nettet vil jeg tro det er få som bare er ute etter en klokke som snubler over den og kjøper den. (Jeg så en gang en ung mann med Orange Monster på gummirem på Pirbadet i Trondheim, mulig WIS-spotting?).

Ellers vil jeg tro de fleste ur som er lite tilgjengelig og vanlig finner veien til et WIS-håndledd. Doxa, Chronoswiss, Sinn, Eterna, og et utall små produsenter med høy prislapp er nok vanskelig å finne blant de vanlige ufaglærte i befolkningen.
Den dagen Ola Nordmann skal belønne seg selv med en dyr og eksklusiv klokke vil han nok kjøpe noe han opplever som kjent og eksklusivt. Da er det nok Omega, Rolex og Breitling som er aktuelt, og ikke en klokke som ved første øyekast ser helt vanlig ut og er fra en produsent en aldri har hørt om.

Jeg støtter Rovers forslag om Grand Seiko. "Ingen" bruker vel et femsifret beløp på en Seiko? ;)
Den tryggeste måten å fastslå om noen er WiS er nok hvis de har en klokke på Norgesnato :)

Interessant tråd:) må dessverre tråkke et par på tærne o si meg uenig i at orange monster betyr at bæreren er en WIS.. Med tanke på hvor mange av disse som pøses ut i Asia og på ebay.. Har sett mange med OM (spes. i utlandet) som garantert ikke har vært særlig klokkeinteressert..

Det samme gjelder dessverre også speedy pro:(

Selv vil jeg foreslå noe mer i retningen av vintageure daytona m/Steve McQueen skive. Dyr...? Ja, men dersom du finner en kar som traller rundt med den på armen uten å være opptatt av klokker har du gjort et scooooop. Han selger den garantert for 10-50k ;)

I samme klasse stiller også en vintage panerai i mine øyne..

Det må være en Vintage, i dagens samfunn har klokker i hovedsak gått fra å være et bruksur ref. forrige tråd til å muligens vise status, signalisere visse verdier, gruppetilhørighet og som et rent verktøy for massen/ meningmann. hmm jeg mener dagens stigende popularitet for Vintage, er et tegn for oss mennesker at det stadig blir vanskeligere "for å skille oss ut" fra massen når kjøpekraften er stigende. Grafen under er også interessang når det gjelder trender innen klokkeverden. Særlig ved introduksjon av et nytt merke eller kombineringen produktplassering/mote/trender. Etter hvert når dette "når massen" blir dette vannet ut vil opiononledere, early adopters skifte beite. Alltid en syklus som vil komme og gå, og som regel vil denne brekkes på et punkt når det gjelder overeksponering, klokkestørrelse, rektangulære caser, matrialvalg, konformitet etc. Dette gjelder de første ca16%-35% EA som allerede er på neste. Mens klassikerne vil bestå. Derfor er mitt svar 5517 eller Vintage Panaerai for tiden vi lever i akkurat nå. Back to basic som en følge av "finanskrisen", langrenn, pulsklokke og kvikklunsj var/er tilbake. Know it don't show it. Alle er targets for klokke- produsentenes meget effektive markedsføringsstunt og branding (som etter min mening er noen av de beste i verden) enten man liker det eller ikke ;)

crossing_chasm2.jpg

Skjermbilde1-3.jpg

Men for de som er over gjennomsnittet klokke interesserte, (WIS) er det vel nesten umulig å plukke en WIS klokke da de avhenger av hva man vektlegger, urverk, klassikere, design, tidsepoke etc, antall år med kunnskap som også erherves-forandres, alder og hvor kunnskap erhverves. Feks forum er kilder til massiv påvirkning .-) det er dette som gjør dette for min del så fasinerende, forskjellige synspunkter, dele erfaringer og å få noe så komplekst inn på ca 3x3 cm av teknologi, design også videre. Ut i solen :cool:

tehcnology adaption life cycle er ment som et rammeverk for å predikere markedspenetrering av hhv. nye produkter basert på ny teknologi, og blir egentlig ganske feil å bruke i denne sammenheng, da klokkeentusiaster faktisk tviholder på gammel teknologi! basert på technology adaption lifecycle -teorien (ikke bare normalfordelingsgrafen) er vi alle en gjeng med laggards som sverger til automatikk fremfor kvarts og/eller digitalur/mobiltelefonen!

Jeg spør meg selv; hvilken klokke må jeg spotte for å kunne gå opp til en fullstendig fremmed person og starte en klokkeprat i visshet om at det er en klokkeidiot?

Den tryggeste måten å fastslå om noen er WiS er nok hvis de har en klokke på Norgesnato :)

Akkurat det hersker det vel ingen tvil om.:)
Hadde ikke hatt noen problemer med å starte en klokkesamtale med en vilt fremmed med Norgesnato.:cool:

Ser at det er endel uenighet her, nøyaktig slik det skal være.;)