Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Dette er på grensen til narkotika i henhold til norsk lov. Kan garantere at du ikke finner den på polet. ;)

Jeg har over tid funnet ut at jeg ikke nødvendigvis er megafan av å drikke neat cask strength. Syntes dette tørker munnen i overkant, ala sterk munnskyld. Denne tok dog vann veldig godt og jeg syntes ikke den tapte seg så veldig hver gang jeg hadde i mer. Står "non chill filtered" på flaska men skjønner ikke helt meningen bak det siden dette er column still, som beholder nesten ingenting av fett. Den var krystallklar selv etter en god del vann.

Måtte prøve denne ettersom mange har beskrevet den som fjelltoppen av bourbon. Enig at den er god men jeg syntes at den generelle karamelldessert- og fruktsmaken på bourbon ikke varierer så mye mellom hvert distilleri. Tror jeg holder meg til Scotch ellers... ;)
 
Beklager at mitt forsøk på en humoristisk vri ikke falt i smak. Forhåpentligvis smaker drikkevarene bedre.
Beklager om jeg misforstod, altså. Jeg har bare fått høre den linjen om " >60% er narkotika" så mange ganger at det klikker litt når jeg ser den:)
 
Har en flaske nikka taketsuru 21yo pure malt til overs etter kjøp på polet noen år siden. Har drukket 2-3 av de og har en jeg gjerne kan selge slik at andre også får muligheten.


Er vel ikke helt innafor med salgsannonse så jeg lufter muligheten her inne blant entusiaster.

sabla god dram dette
 
Rydder i huset og finner en flaske uåpnet Glenfiddich og uåpnet en Bushmills 10YO i en kamfertrekiste. De har stått under en trapp og har dermed stått på samme plass i jevn temperatur i kjelleren i ca. 25 år. Har stått der siden jobbreise til utlandet på midten av 1990-tallet. Hva kan jeg forvente hvis jeg åpner disse?
 
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel
Rydder i huset og finner en flaske uåpnet Glenfiddich og uåpnet en Bushmills 10YO i en kamfertrekiste. De har stått under en trapp og har dermed stått på samme plass i jevn temperatur i kjelleren i ca. 25 år. Har stått der siden jobbreise til utlandet på midten av 1990-tallet. Hva kan jeg forvente hvis jeg åpner disse?

Trefat hadde jevnt over langt høyere kvalitet i gamledager så jeg ville forventa at de i hvert fall smaker tilsvarende det en 15 åring gjør i dag. Hadde du bodd i UK (eller er villige til å sende dit) kunne du sikkert solgt de for en fin slant på https://www.scotchwhiskyauctions.com/
 
  • Wow
Reaksjoner: Grendel
Trefat hadde jevnt over langt høyere kvalitet i gamledager så jeg ville forventa at de i hvert fall smaker tilsvarende det en 15 åring gjør i dag. Hadde du bodd i UK (eller er villige til å sende dit) kunne du sikkert solgt de for en fin slant på https://www.scotchwhiskyauctions.com/
Takk. Spent på smaken helst, ja. :) Selvfølgelig en fare for å bli skuffet - men volum/nivået på begge er heeeelt opp under korken - så det lover jo bra.
 
Takk. Spent på smaken helst, ja. :) Selvfølgelig en fare for å bli skuffet - men volum/nivået på begge er heeeelt opp under korken - så det lover jo bra.


Hvis de ikke har blitt utsatt for sollys vil jeg tippe at de er helt fine. :)
Husker en artikkel hvor noen hadde testet ut hva som skjedde når whisky ble utsatt for diverse påkjenninger over tid.
Såvidt jeg husker var sollys det verste.
Uansett, whisky utvikler seg jo lite eller ingenting etter den kommer på flaske.
Kanskje med unntak av såkalt "old bottle effect" som visstnok skal være en greie.:unsure:
De selger jo gamle flasker fra 70-tallet (og muligens eldre) på the whisky exchange.

Venter spent på resultatet her.:D
 
Hvis de ikke har blitt utsatt for sollys vil jeg tippe at de er helt fine. :)
Rapporterer når jeg åpner dem. De har jo som nevnt stått i en kjeller, under ei trapp i ei kamferetrekiste - så lite lys er sluppet inn for å si det slik. Kanskje de har fått "hint av kamfertre fra Japan"? Julepynt fra 1990-tallet og Lego fra samme periode i samme kiste dufter nå kamfer...
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Grendel og UJU
Rapporterer når jeg åpner dem. De har jo som nevnt stått i en kjeller, under ei trapp i ei kamferetrekiste - så lite lys er sluppet inn for å si det slik. Kanskje de har fått "hint av kamfertre fra Japan"? Julepynt fra 1990-tallet og Lego fra samme periode i samme kiste dufter nå kamfer...

Lego-bouket er kjent som meget eksklusivt for whisky. Lego-fat brukes bare i ytterst få tilfeller. Dette lover meget godt.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Hmm.. Kanskje jeg må ta opp Whisky drikkingen igjen. Hadde en lang periode hvor jeg var helt gal etter Whisky som smakte salt, tang og tare. Tror jeg stoppet med Ardbeg - som fikk meg til å miste litt sansen for Whisky:eek: Ble kanskje for gammel til å tøffe meg. På tide å vise litt modenhet og begynne å teste ut litt mer runde og komplekse saker:D
 
Hmm.. Kanskje jeg må ta opp Whisky drikkingen igjen. Hadde en lang periode hvor jeg var helt gal etter Whisky som smakte salt, tang og tare. Tror jeg stoppet med Ardbeg - som fikk meg til å miste litt sansen for Whisky:eek: Ble kanskje for gammel til å tøffe meg. På tide å vise litt modenhet og begynne å teste ut litt mer runde og komplekse saker:D

Prøv deg på Glen Scotia Victoriana. Deanston 18 er også fantastisk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Perilei
Hmm.. Kanskje jeg må ta opp Whisky drikkingen igjen. Hadde en lang periode hvor jeg var helt gal etter Whisky som smakte salt, tang og tare. Tror jeg stoppet med Ardbeg - som fikk meg til å miste litt sansen for Whisky:eek: Ble kanskje for gammel til å tøffe meg. På tide å vise litt modenhet og begynne å teste ut litt mer runde og komplekse saker:D
Ting er sykliske, også whisky. Etter en periode med Octomore, Ardbeg, Laphroaig, Port Charlotte, Lagavulin, m. fl. så klarer jeg ikke disse lenger - men foretrekker helt andre whisky. De forutnevnte brukes nå primært til flambering av kjøtt og i sauser...

Indrefilet flambert i Octomore gir en fantastisk grill/røyket smak året rundt. Anbefales.
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid og OBJ
Dagens luke i whisky-kalenderen.
BAB6F6F6-2419-40C0-8D48-F7AB61DE0C45.jpeg
 
Det gikk mye whisky og whiskey før, men har falt litt av noen år nå. Hva burde jeg kjøpe for å «komme opp på hesten» igjen? Tar gjerne imot forslag til både røykfylt, enkelt og ukomplisert, krevende, fruktig, veldig fatpreget, irsk, skotsk, japansk… Ja, tar det jeg får av forslag. Åpen for alt.