Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 88 22,9%
  • Neat

Stemmer: 297 77,1%

• Antall stemmer
    385
Hei, alle sammen.
Lenge siden jeg har postet noe her inne.
Hvis dere vil ha tips til gode kjøp og nyheter som kommer på polet så vil jeg anbefale at dere følger Thomas Øhrboms ypperlige whiskyblogg, som dere finner på whiskysaga.com

Av det som ble sluppet på mandagens spesialslipp vil jeg anbefale Glenfarclas 19YO Family Cask for norge med varenummer 13804901. Vidunderlig dram, men den er kun tilgjengelig på de 7 katergori 6 polene i Norge.

Supert , eg såg plutselig at det minka på flaskene . Åpna denne i dag og her var korken knusktørr, og kom så til å tenke på alle dei andre eg sikkert har hatt stående alt for lenge

IMG_20220218_212317.jpg

• Liker
Reaksjoner: espenal
Jeg vant (som vanlig) det årlige NFL veddemålet med en kamerat.

Årets premie ble en Bunnahabhain single cask muscat hogshead finish. Det må jeg si var saker. Veldig skuffende lukt (sprit og ikke noe annet), men smaken! Krydder, varm, karamell. Lang ettersmak og smooth. Drakk den med en dråpe vann (56.5% cask strength).

20220224_192832.jpg

Kjøpte en del Kavalan nylig, og til min store overraskelse så er den ene flasken jeg så på nylig stemplet "S090610..." på fremsiden og "20210427..." på baksiden. Det gir en modning på denne Kavalan på nesten 12 år, som er veldig uvanlig sett i forhold til tidligere utgaver som smaker magisk. Vet ikke hva som har skjedd her, men nesten dobbel lagring i forhold til noen år siden bør gi noe ekstra. Ca. 5 års ekstra modning i Taiwan betyr litt. Innholdet er 58.6 vol% og fremstår visuelt som mørk sirup med lav viskositet. :)

Hvordan er Myken etter 4 år? Ville vært litt skeptisk iht hvor mye fatet kan gjøre i så kaldt klima på så kort tid... Har dog prøvd Ardnamurchan, Isle of Raasay og Bimber som på litt lavere breddegrad har ganske gode resultater på kun et par år.
Den var bedre enn ventet. Passe røyk og virker mer moden enn alder skulle tilsi. Ikke verdt pengene, men god er den.

• Liker
Reaksjoner: ahpadt
Hvordan er Myken etter 4 år? Ville vært litt skeptisk iht hvor mye fatet kan gjøre i så kaldt klima på så kort tid... Har dog prøvd Ardnamurchan, Isle of Raasay og Bimber som på litt lavere breddegrad har ganske gode resultater på kun et par år.
Akkurat Sweet Peat ble jeg ikke så veldig imponert av, men United Americans og en av de tidligere - mener det kan ha vært Solo PX Sherry 2020 - var meget gode.
Jeg håper på å få tak i en flaske med deres Bådin Stout Intervention, som er lagret på stoutfat fra Bådin. Den kommer i bestillingsutvalget nå den 4., hvis noen andre er interessert.
At det er dyrt er vel ikke til å komme utenom, men at de får til å lage god whisky der ute, det gjør de.

Har en uåpnet Nikka Taketsuru 21yo pure malt i skapet som jeg har glemt helt av. Prisøkningen på japansk whisky overgår selv stål rolex sub. Kankje jeg skal bli whiskyinvistor.

• Liker
Reaksjoner: andres og UJU