Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Slike presanger kan man like. :D
Står og lurer på om jeg skal åpne den med en gang.
Noen som har smakt denne?

20200125_164137.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr og Kohe321
Aldri smakt, men 14 år på Oloroso er aldri feil. Whisky er til for å drikkes, så vipp den opp.

Hehe. Selvsagt skal man drikke og ikke samle. ;)
Jeg har for tiden 5-6 åpne flasker, så det var mer et spørsmål om nå eller senere.
Men som @Loevhagen påpeker, hvem vet hva morgendagen bringer.
Da er det vel bare å poppe opp.:mrgreen:
 
Én ting har livet lært meg; lev mens du kan. Plutselig er det over, enten for din egen del eller noen du er glad i. Drikk godt når du har mulighet. Takker for alle inspirasjonskilder i denne tråden. I kveld drikker jeg Jack Daniels Sinatra Select. Kan ikke huske å ha sett den her, men gir meg enorm glede. Skål!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
@Loevhagen Var den god? Sherry lover jo godt.
Jeg har lært at innholdet omtrent alltid smaker litt annerledes når flasken er åpnet og en uke eller to etterpå - sammenlignet med når man smaker rett etter at flasken er åpnet. Når det er sagt, så er det ganske herlig å kjenne denne etter å ha smakt ren sherry i flere varianter. Kjøpte en Manzanilla og en PX for en stund siden - og de to sherrytypene er som natt og dag. Heeeelt forskjellig.

Når det gjelder smaksprofilen i Kavalan Manzanilla og eksempelvis Kavalan Oloroso, så er Vinho Barrique litt imellom disse. Manzanilla har mindre eik (pepper) enn Oloroso-varianten.

Så ville jeg kjøpt 1 flaske Manzanilla eller 2 flasker av Vinho Barrique eller Oloroso?

La meg komme tilbake til det om en uke eller to.

I morgen skal jeg uansett kjøpe en Kavalan Amontillado Sherry Cask Soloist...

Uansett hvordan man ser og smaker på det: 25-30YO single malt fra Skottland har virkelig fått en seriøs konkurrent østpå. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg ble smått inspirert til å prøve meg på Kavalan av denne tråden, og det ble en Solist på meg, en av de siste igjen på polet. Utrolig god var den, og neppe den siste Taiwanske flaska som kommer i hus her.
Dette har vel vært tilfelle i en del år allerede, mht. japansk whisky. Men at det kommer flere til, som nå klarer å albue seg inn og etablere seg i et rimelig traust marked, er bare sunt.
Må hive meg på og få prøvd disse fra Kavalan da skjønner jeg.
Jeg har virkelig latt meg begeistre av japansk whisky, og kjøper gjerne med meg en Nikka From The Barrel når jeg ser dem. Den eneste som ikke har levd opp til forventningene var en Hakushu 12 years old, men, for å være så uraffinert, så ble den oppdrukket på et vis likevel. Det kan nok være på grunn av personlig smak, men jeg syntes den var i overkant pregløs og kjedelig.
 
Jeg ble smått inspirert til å prøve meg på Kavalan av denne tråden, og det ble en Solist på meg, en av de siste igjen på polet. Utrolig god var den, og neppe den siste Taiwanske flaska som kommer i hus her.

Jeg har virkelig latt meg begeistre av japansk whisky, og kjøper gjerne med meg en Nikka From The Barrel når jeg ser dem. Den eneste som ikke har levd opp til forventningene var en Hakushu 12 years old, men, for å være så uraffinert, så ble den oppdrukket på et vis likevel. Det kan nok være på grunn av personlig smak, men jeg syntes den var i overkant pregløs og kjedelig.
Har ikke erfaring med så mye japansk whisky, men det lille jeg har smakt er "rent og pent og snilt" og litt kjedelig for mim gane. Soloist fra Kavalan er langt mer spennede. Så er det opp til den enkelte gane om dette spennende er riktig for en selv. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Johan På Snippen
Jeg har ikke noe kjennskap til Kavalan, så interessant å lese her. Har de noen røykte varianter?
 
Jeg har ikke noe kjennskap til Kavalan, så interessant å lese her. Har de noen røykte varianter?
Jeg vet om en; Kavalan Soloist Peaty Cask, som selvsagt er utsolgt.

!nterestingly, Kavalan Solist Peaty is not a peated whisky in the traditional sense, in which the barley grain (a.k.a. damp malt) is exposed to pungent peat smoke during drying. Instead, Kavalan’s master blender Ian Chang takes unpeated whisky and rests it in casks that were formerly used to mature the peated stuff. The reason for this is twofold: peat isn’t a readily available fuel source in Taiwan, and folks in that part of the world generally prefer fruity rather than smoky drams.

Så var det det da: Lite torv i Taiwan...så røyken må jo lages på annen måte. ;)

kavalan-solist-peaty-cask-whisky.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Flippin
Se disse videoene. For de som vil prøve Kavalan, så er det "Soloist"-serien man skal kjøpe.


Sammenligning av ulike Soloist. Anbefales å ha sett.



Et par enkle smakinger:





Og til slutt noen kloke ord fra gode gamle Horst.

 
Redigert: