Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Denne har overraskende mye og innsmigrende lukt. :)

Minst halve morroa med whisky er jo rett og slett å lukte på dette her. Fantastisk.

12353299_1392436757722587_192000205_n.jpg
 
Lurer på en Laphroaig Quarter Cask (QC), da det synes som om destileringen hos Laphroaig er renere enn hos Ardbeg.

Noen her som har smakt QC?
 
Lurer på en Laphroaig Quarter Cask (QC), da det synes som om destileringen hos Laphroaig er renere enn hos Ardbeg.

Noen her som har smakt QC?
Jeg har smakt den.
En stund siden, men mener å huske at denne er mildere i røyksmaken enn 10yo. Dette kan kanskje noen andre bekrefte som har nylig erfaring.
Dette var vel en av grunnene for at jeg foretrekker 10yo da jeg liker sterk røyksmak.
Det med destilleringen er jeg usikker på.
 
Jeg har smakt den.
En stund siden, men mener å huske at denne er mildere i røyksmaken enn 10yo. Dette kan kanskje noen andre bekrefte som har nylig erfaring.
Dette var vel en av grunnene for at jeg foretrekker 10yo da jeg liker sterk røyksmak.
Det med destilleringen er jeg usikker på.


Mener du har rett i dette ;)
 
Takk. Da går jeg mulignes for en QC, fordi røyksmak er ikke alt - men bør ha litt ulike egenskaper utenom. :)
 
Da datt det inn to nye flasker i går kveld.

Jura 16 Diurach's Own.
Aberfeldy 18 limited release.

Gleder meg til juleferie, for da skal det smakes og åpnes mye godt :)
 
Kan undertegne på at Caol Ila har mye godt. Er også veldig gla´i Distillers Edition.
Tror jaggu jeg har en uåpnet liggende på lur i barskapet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571 og Preacher
Fornuftige tanker. Jeg valgte likevel en QC i dag, og har sniffa på den en stund og liker at den er annerledes enn de andre jeg har.

Dattera i huset holdt på å brekke seg bare av lukten. Hi, hi. :)

Smaksmessig er den snodig. Den er så lett(flytende) at den mangler substans i forhold til de andre jeg har smakt. Ettersmaken er derimot lang. Det er som den kun toucher tungetippen og baksiden av tunga . og hopper over alt i midten. Flyktig - men med en (jysla) lang ettersmak av røyk.

Litt skarp i kanten er den, men absolutt innafor. Fornøyd med denne (som variasjon) i samlingen.


@Loevhagen At du har brent deg(og smaksløkene dine) på fusel tidligere er synd. Det smaker drit og jeg skjønner skepsisen. Men det er ikke ensbetydende med at dette smaker entydig fusel. Jeg har såvidt smakt fusel, men ikke nok til at jeg har dette som noe smaksreferanse nå - heldigvis.
Et forslag er å gå online og kjøpe deg en del små prøveflasker, så du ikke brenner inne med litervis av i dine øyne udrikkelig whisky.

https://www.masterofmalt.com/samples/whisky-samples/scotch/single-malt-whisky/islay/

Kan forøvrig og anbefale Caol Ila, om det ikke er noe du har vurdert til nå. Særlig Distillers Edition.
 
Redigert:
Nå kommer jeg muligens litt sendt inn i diskusjonen, så mulig jeg svarer på et uspurt spørsmål, men PX-cask burde gi en (relativ) mild start på Laphroaig. Jobber meg fortsatt gjennom flasken som jeg begynte på for noen år siden, mulig jeg tørr å satse litt hardere når denne er tom.

Ellers er jeg enig med @Edzilla angående Caol Ila Distillers Edition, farlig god whisky.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla og EspenK
Springbank 15 etter anbefaling fra @Pasop .

Også kjøpte jeg en Adelphi's Liddlesdale islay 21.
Destillert hos Bunnahabhain og er batch release nummer 9. Flaske 1 av 1342. Maks 1500 som skal slippes.
 
  • Liker
Reaksjoner: Thore