Disse to ble innkjøpt til jul.
Benriach sin 10-åring likte jeg svært godt. Ikke mye råpreg å kjenne her. Veldig smaksrik og føltes absolutt som en mer moden whisky enn alderen skulle tilsi.
Benromach 10 år med fatstyrke (57%) har fått mye god omtale. Kjøpte derfor denne på tross av en noe stiv pris alderen tatt i betraktning. Skal ha en pre 1960 speyside-stil, noe jeg ikke kan bedømme. Jeg får ikke helt taket på denne. Må si jeg foretrekker den vanlige Benromach 10 år med 43 % ABV. Har enda en uåpnet flaske med den, heldigvis, utsolgt som den er.
Hvorfor ung maltwhisky? Fordi gammel whisky er blitt alt for dyr for en vanlig mann som meg. Klart du kan få større kompleksitet og lengre ettersmak i gammel whisky som nevnt i innleggene over, men til hvilken pris? Smakte Highland Park 30 år hos en kamerat for noen år siden. Helt himmelsk god, 2800 kroner kostet den på polet den gang. I dag, 6500 kroner.
Derfor leter jeg heller etter høy kvalitet og god balanse mellom destillat og fat i den yngre enden. Det blir både gleder og noen skuffelser, men der ligger også moroa og spenningen. Det siste her var ikke ment som noe kritikk av gammel maltwhisky, mer som et hjertesukk over prisutviklingen i seinere år.