Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 88 22,9%
  • Neat

Stemmer: 297 77,1%

• Antall stemmer
    385
Noen her som har prøvd en Edradour? Var i Pitlochry i fjor, men hadde allerede vært innom Oban-destilleriet, så det ble ikke noe av et besøk der. Har dog lyst til å prøve en av whiskyene deres :)

Har hatt en flaske Edradour 10 år. Husker den som desertaktig, kraftig sherrysødme, nesten tykk i konsistensen.
Men nå er det 8 eller 9 år siden, den kan ha endret karakter. Likevel husker jeg den, så den må ha gjort inntrykk.
Tror ikke de selger noe fra Edradour på polet.

Har hatt en flaske Edradour 10 år. Husker den som desertaktig, kraftig sherrysødme, nesten tykk i konsistensen.
Men nå er det 8 eller 9 år siden, den kan ha endret karakter. Likevel husker jeg den, så den må ha gjort inntrykk.
Tror ikke de selger noe fra Edradour på polet.

Takk for svar. Blir nok neste taxfree-kjøpet mitt :)

Siste innkjøpte. Synes 15 år egentlig er en god alder på skotsk malt. Lenge nok lagret til at fatene får satt et godt preg, men uten at prisen tar helt av.
Gleder meg til disse, begge er ny for meg.

7PnjNa.jpg

Innflytningsfest forrige helg. En helflaske Chivas Regal 12 forsvant. På beerpong.

Glad jeg ikke var med på den runden! :rolleyes:

Klarte ikke å gå forbi whisky hyllen på polet utenom å ta med meg en Macallan Sienna, må prøves ut :)

Hvordan var den? For noen år siden var Talisker 18 yo definitivt best buy på polet, men etter hvert som folk fikk øynene opp for den, ble den priset opp. Denne flaskene finner man definitivt ikke i standardutvalget til vinmonopolet. Talisker er en av mine favorotitter og det hadde vært artig å høre noen ord om slik eksklusiv vare!

@strupert

Fant denne faktisk på vinmonopolet i Stavanger ved en tilfeldighet. Den var priset ganske lavt (i forhold til hva jeg trodde de lå på) så jeg kostet på meg en liten gave. Hva det verdt det? Selvfølgelig ikke, men den er god.

Smaker nokså likt 18yo utgaven, men mye mer frukt, og lengre ettersmak. Siden den er 57% så bør man blande i litt vann. Jeg føler ikke den åpner seg opp så mye mer, men å drikke den bar brenner fort alle smaksløker i omkrets på 3km så for å oppleve smaken overhodet bør en blande i litt vann. Den er god, men personlig mener jeg faktisk at 30 åringen til BenRiach er et bedre kjøp. Og for de som er litt lei av Ardbeg og Laphroig pga røyk/brannvarsler så er den faktisk utrolig mild med den rundeste smaken jeg smakt på noen whisky.

Hvordan var den? For noen år siden var Talisker 18 yo definitivt best buy på polet, men etter hvert som folk fikk øynene opp for den, ble den priset opp. Denne flaskene finner man definitivt ikke i standardutvalget til vinmonopolet. Talisker er en av mine favorotitter og det hadde vært artig å høre noen ord om slik eksklusiv vare!

Redigert av en moderator:
@strupert

Fant denne faktisk på vinmonopolet i Stavanger ved en tilfeldighet. Den var priset ganske lavt (i forhold til hva jeg trodde de lå på) så jeg kostet på meg en liten gave. Hva det verdt det? Selvfølgelig ikke, men den er god.

Smaker nokså likt 18yo utgaven, men mye mer frukt, og lengre ettersmak. Siden den er 57% så bør man blande i litt vann. Jeg føler ikke den åpner seg opp så mye mer, men å drikke den bar brenner fort alle smaksløker i omkrets på 3km så for å oppleve smaken overhodet bør en blande i litt vann. Den er god, men personlig mener jeg faktisk at 30 åringen til BenRiach er et bedre kjøp. Og for de som er litt lei av Ardbeg og Laphroig pga røyk/brannvarsler så er den faktisk utrolig mild med den rundeste smaken jeg smakt på noen whisky.

Er det mulig å gå lei Ardbeg og Laphroaig? Har jeg vanskelig for å forstå. hehe.
Morsomt at folk kjøper gamle whiskyer. Selv skulle jeg ønske polet solgte flere småflasker slik at man ikke trenger å blakke seg fullstendig hvis lysten på en gamling er tilstede.

Redigert av en moderator:
Takk for godt tips. Ben Riach kommer nok inn skapet når anledningen byr seg. Jeg synes ofte det er litt skuffende å drikke overlagrede whiskyer. Mange mister sin egentlige identitet og blir bare mild, rund og tam i forhold til sine yngre versjoner. Har en Ben Riach 20 yo som jeg ikke har smakt på lenge. Tenker jeg må ha en liten smak snart. Om man liker røyk og kreosot så har jo Ardbeg en del fine varianter med Alligator, corrywreckan og uigedail som river godt. Kan også anbefale octomore. Ung, men tar det igjen på røyk og alkoholprosent.

En av årets tyngste dager idag.:p

Whiskymessen vel overstått.
Det ble litt at dette:
20141018_134719_zpsjbjqvsf1.jpg

20141018_135048_zps9sjqwtms.jpg

20141018_140934_zpsykelb4oo.jpg

Disse var gode. Måtte derfor smake litt ekstra.:p

20141018_142446_zpsyqchtc8q.jpg

Japaner som falt i smak.:)

20141018_144609_zpsxbex26cw.jpg

20141018_155033_zpsmtjenmwh.jpg

Bourbonsmaking. De smakte stort sett drit. Takke meg til skotske varer gitt.;)

20141018_160047_zps8hmvl7zz.jpg