Konklusjonen så langt er at 18-åringen ikke er verdt nesten dobbelt pris av 12-åringen. Sláinte!
Mangel på alder koblet til pris er jo det viktige her i forhold til kunden. Føles det riktig å betale mye for en maltwhisky man ikke vet alderen på? Vil du betale 2000 for det som egentlig er en 8 år gammel whisky? For de fleste henger alder og pris sammen, noe flere og flere skotske produsenter tydeligvis har innsett og gått vekk fra Nas, som Mortlach f.eks.Poenget til Ralfy er ikke at NAS nødvendigvis er noe dårligere, men snarere mangelen på informasjon på etiketten.
Hvis whisky'en er 4 år gammel så opplys om det da.
Jeg er enig i at en god whisky ikke burde skamme seg over å være "for ung" når innholdet overgår det meste med alder på etiketten.
Har ved utallige anledninger drukket ung Bruichladdich som danker ut mye annet av eldre saker.
Det er ikke antall år som teller, men kvalitetstid i fatet.
Mangel på alder koblet til pris er jo det viktige her i forhold til kunden. Føles det riktig å betale mye for en maltwhisky man ikke vet alderen på? Vil du betale 2000 for det som egentlig er en 8 år gammel whisky? For de fleste henger alder og pris sammen, noe flere og flere skotske produsenter tydeligvis har innsett og gått vekk fra Nas, som Mortlach f.eks.
Hva er det egentlig du betaler for da?
Antall år på fat eller faktisk kvalitet?
Et visst antall år på fat gir deg kanskje en pekepinn på hvor eksklusiv en whisky er da det nødvendigvis finnes mindre av den jo eldre den er.
Men det garanterer på ingen måte for kvaliteten.
Hvorfor er eldre whisky bedre enn en yngre?
Om jeg er villig til å betale nesten 2k for en 8 år gammel whisky har du vel fått et solid bildebevis på i innlegget over?![]()
Har hatt en lite pause fra whisky siden det er sommer - og begynte i går å se etter whiskyomtaler via de vanlige YT-kanalene. Det som slår meg er at jeg nesten ikke kjenner en eneste av de nye flaskene. Dette er nesten som å kjøpe en TV eller vaskemaskin; man må begynne på ny etter en stund. Tror jeg bare holder meg til det jeg allerede har og kjenner da.
Er det nevneverdige variasjoner i distillery edition av Lagavulin hvert år eller er de jevne? Far sin favoritt er Lagavulin så tenkte å kanskje kjøpe han en DE siden han også liker sherrypreget whisky.