Den store Turtle-tråden

Jeg har hatt en anelse om at 6306 og 6309 startet produksjon samme året (1976). Mener Spencer Klein nevnte det en eller annen gang.
Jeg sjekket litt i favorittbloggen min: https://adventuresinamateurwatchfettling.com/2018/09/02/seiko-6306-7001/
Og fant en link til et forum, der klokkens designer; Ikuo Tokunaga forteller at han designet klokken i 1975, og at både 6309 og 6306 ble produsert i 1976, men at produksjonen startet med 6306.

Grunnen til at de fleste (inkludert meg selv) mener 6309 først kom i 1977, er at det var først da den ble lansert i Seikos brosjyrer.
Man lærer noe nytt så lenge man graver :)
 
AB864F1A-B485-4BE4-90AF-F1C82B5B6954.jpeg

Min aller først Seiko, og min første automatiske. Mange har kommet og gått siden, men denne har jeg aldri hatt hjertet til å selge.

Mer anvendelig og brukbar daily driver skal man lete lenge etter!
 
Greit med en ny Willard her? Er vel en Turtle det og - eller? Må si den er utrolig behagelig på armen. Var litt bekymret for crown guard men uten grunn. Lenka er også bra.
 

Vedlegg

  • 704BCF7F-B327-4FF3-BAAA-D6C7A5E01273.jpeg
    704BCF7F-B327-4FF3-BAAA-D6C7A5E01273.jpeg
    250,9 KB · Visninger: 0
Dere tror kanskje det er en vanlig 6309. Men det tar du styggelig feil. Dette er nemlig en 6306!

Forskjellen er at denne har hækking og kan trekkes. Og så er det en ekstra rubin. Og den ble bare solgt i Japan. Og produsert i betydelig mindre antall.

653F3E76-D55F-414D-93DA-F004825BFD09.jpeg

Her er den på en Uncle Seiko Z199 lenke som den oftest brukes med.

Lars Birger
 
382983564_805723797951278_782692071903351215_n.jpg


Ett døgn eller to med min første Turtle <3

Jeg er en fersk klokke-entusiast, og det er først det siste året jeg har begynt å frekventere klokkeforum og høre på klokkepodcaster. Sakte men sikkert blir man dratt dypere og dypere inn i historien og fasinasjonen.

Det er helt klart dykkeklokker som står mitt hjerte nærmest. For meg er det et stort pluss at klokkene mine ikke er dyrere enn at jeg kan leve med både riper og det som verre er. Og foreløpig er det nok gøyere med fem nye klokker i året (minst) fremfor EN klokke som jeg vil ha i fem år.

Men jeg er ikke så glad i å selge heller, så samlingen vokser.

Men når jeg begynte å interessere meg for klokker så var det en stygg andunge jeg ikke kunne forstå at noen hadde SÅ dårlig smak at de ville gå med;

En turtle!


Hva er den stygge klumpen under som tyter ut under kassen ? Har klokken smeltet i varmen ? Nei nei nei, jeg måtte bare dra på smilebåndet og scrolle forbi mens jeg hevet øyenbrynene nedlatende.



Men… så er det tydeligvis noe som skjer med smaken over tid.



De ekstremt stygge og rare ytterpunktene «Turtle» og «Tuna» begynte å bli mer og mer spennende. Hvorfor sitter jeg plutselig å leser en blogg om noen obskure detaljer på en turtle fra 70 tallet midt på natten ? Og hvorfor kjenner jeg en økende tiltrekning ?

Styggpen..Eller bare pen egentlig, etterhvert. Den er jo så spesiell. Som Folkevogn Boblen ?

Men, det er ikke så lenge siden jeg kjøpte meg en SPB 143 og da lovte jeg samboeren min at det var den siste på lenge. «Man trenger jo bare den». «Den går til alt». «Nå trenger jeg ikke flere klokker» osv. Vi skal jo kjøpe ny komfyr og sofa. Og uteplassen er ikke ferdig og det blir vel noen flere utgifter der. Og så er jo alt blitt dyrere osv…


Men DER dukket den opp på nettet! SRPE93K for bare 5 tusen, gratis frakt og dessuten kan jeg ta den på avbetaling over 6 mnd uten renter. Hallo? Det er jo bare 800,- i mnd. Det er bare å la være å bestille to måltider på foodora. Fettprosenten er allerede skremmende høy. Og åtte hundre kroner er så lite at det ikke trengs å rapporteres inn til samboer en gang føler jeg. Det er bare noen øl på byen. Og nå skal jeg jo dykke en del fremover også, så det sier seg vel nesten selv at jeg bare måtte kjøpe min første turtle ? Dessuten var jeg ganske brisen etter en hyggelig middag i godt lag. Faktisk så brisen at jeg trodde det var en sumo jeg hadde kjøpt morgenen etter. Men men.. jeg har siklet på begge en stund, så det er fort gjort.

SRPE93K er forresten den samme klokken som SRP777. Det er bare ett ord eller to på baklokket som er forandret når den skiftet referanse nummer. Litt irriterende for SRP777 er så mye mer kjent navn og enkelt å huske. Dette er vel blant Seikos billigste prospex x divere vil jeg tro. Du får 4R36 urverket med både opptrekk og hacking, men kan se langt etter safirglass.

382550007_1204956814231248_6818575227800487566_n.jpg

Kjapt spolt frem til i dag, og jeg våknet av meg selv i dag klokken fem om morgenen. Min første fridag på lenge. Hunden var giret på tur i ruskeværet og postkontoret åpnet halv sju. En perfekt anledning til å gjøre alle fornøyd. Hvis kortene spilles riktig kan jeg til og med rekke å gjemme emballasjen til klokken før samboer står opp. Kanskje den nye klokken går under radaren en stund.

Jeg sto klar da post-i-butikk åpnet 06.30 Hunden kunne bli med inn, og fikk masse kos av personalet.

På vei hjem begynner ADHDen å slå inn. Det er 30 min å gå, hvorfor ikke pakke opp og ta på klokken med en gang ? Men samtidig får jeg en litt dårlig følelse.. Jeg går gjennom et relativt dårlig strøk, og jeg ser vel ikke akkurat så uskyldig ut her jeg går med kamphund i den ene hånden og pakker opp en klokke med den andre. Dette tar seg faktisk ikke så godt ut i halvmørket. Men men, la gå. Klokken kom på, og FOR en klokke!

384404461_1086101756083735_5898160900207083394_n.jpg

382556240_707134068105074_8280674456213042474_n.jpg


En stor bekymring var at klokken kom til å være alt for stor for mine spinkle håndledd, men dette funket faen meg akkurat på kusehåret. Jeg er en rar størrelse, fordi jeg er lav og veldig tynn rundt ankler og håndledd. Samtidig er jeg naturlig veldig bredskuldret og er både trent og feit. Jeg er på en måte både stor og liten og liten samtidig. Litt rart proporsjonert og styggpen som en turtle kanskje ?

Dette er nå min nye referanse for absolutt-max størrelse når jeg ser på klokker fremover! (Men jeg skal selvfølgelig ikke kjøpe noen flere klokker på lenge ;)
Her snakker vi 45mm, men heldigvis ikke mer en 48mm lug-to-lug. Det er litt som meg. Jeg er nesten like bred som jeg er høy. Tykkelsen på 13.4mm er det ingenting å si på.

Men jeg liker klokker med tyngde. Akkurat der er jeg ganske harry. Jeg liker å kjenne at jeg har noe solid rundt håndleddet. Selv om jeg sikkert snart har 50-60 nato straps og mye annet rart så ender jeg alltid opp med lenke. Så hva skal jeg gjøre med denne ?

Ingenting! Tror jeg. Klokken er såpass stor og tung. Faktisk 124gram, som ikke mye mindre enn en BB58 med lenke. Den føles mektig og har en flott tilstedeværelse selv på gummi (Det er vel egentlig silikon?). Denne billige reimen var overraskende myk og deilig forresten. Er jeg heldig, er den til og med kanskje lang nok til å gå rundt en tørrdrakt ? Da snakker vi. Og klokken er nok såpass stor for meg at en lenke ville blitt for mye. Da drar jeg strikken for langt.

Med tiden blir det kanskje bestilt en lenke, det gjør jo det. Men inntil videre er jeg veldig fornøyd med denne.

382583115_3453642128220633_7053580544321789914_n.jpg



Pluss:


Min umiddelbare følelse er at den er veldig solid, uvanlig, sjarmerende og stor klokke. Den føles som en tanks eller en Geländewagen.

Det er EKSTREMT lett å lese av tiden på skiven, og lumen virker som noe av det råeste jeg har vært borti. Dette er nok mye på grunn av størrelsen og enkelheten i designet. Den lyser bokstavelig talt hele natten.

Og nettopp på grunn av både designet og reimen så er dette definitivt den klokken jeg har som føles mest som en bruksklokke. At den faktisk skal herjes og dykkes med!


Dette føles som en dykkerklokke som kan brukes på land, og ikke omvendt. Det har jeg aldri opplevd før.



Minus:


Det er mye refleks i glasset dessverre. Safir og noe antireflex greier hadde sikkert vært en fin oppgradering.

Den er så stor og spesiell at den er litt i grenseland til å bli litt harry (på meg).

Jeg skulle nok ønske jeg hadde en «made in japan». Det betyr nok ikke mye, men jeg ville valgt det ti av ti ganger selvfølgelig.


Blir det min nye dagligklokke ?

Nei, det er nok SPB 143 en stund til. Men denne kommer jeg til å bruke til dykking, og helt sikkert en del ellers. Spesielt når det er stor fare for riper eller lignende. Jeg synes denne er skikkelig gøy, så jeg kan ikke tenke meg at den blir liggende ubrukt i boksen.

Jeg er veldig fornøyd!

383038349_915357656677245_7347689216339925288_n.jpg