Den store Turtle-tråden

Medlem
6. feb. 2014
Innlegg
2.006
Sted
Oslo
Lite visste jeg i starten av klokkeåret 2018 at dette skulle bli det store Turtle-året for min del. Etter nylanseringen av «New Turtle» i årsskifte 2015/2016, har det blitt pumpet ut limited og special editon turtles i et tempo som får selv Omega til å virke treige. I utgangspunktet en lite appellerende strategi, men nylanseringene har allikevel truffet blink hos mange, inkludert meg selv. Vi husker vel alle PADI-hypen som herjet for et par år siden? :D

Så hvorfor Turtle? For min del leverer Turtle en kombinasjon av «bang for the buck», komfort og allsidighet. Bruktprisene strekker seg fra et par tusenlapper til 6-9k for de mest etttertraktede modellene. Turtle kler alt fra oysterlenke, jubilee, skinn og gummi, og den bærer mye bedre enn hva spesifikasjonene skulle tilsi. Turtle har også en kul historie som går helt tilbake til midten av 1970-tallet med orginalreferansen 6309- som også dagens modell ligger tett opp til utseendemessig. Ikke minst, så synes jeg de ser fordømt kule ut- da spesielt de litt mer fargerike variantene. Som en naturlig konsekvens av sistnevnte, og at jakten er halve moroa, har samlingen min blitt rettet mot limited og special editions.

Skilpaddene kommer i tre varianter; vanlig, special og limited editions. Special edition har etter hva jeg har skjønt tidsbegrensede opplag, mens limited er naturligvis begrenset til et visst antall produserte enheter. Noen av de limiterte modellene er nummererte, mens andre ikke, som hvertfall får meg til å lure på hvor limiterte de faktisk er. Nok om det. Det finnes, så vidt jeg vet, til sammen ni limiterte/special editions (for enkelhets skyld ser jeg her bort fra de japanske referansene), som jeg vil ta for meg. Da jeg er ganske biased vil jeg forsøke å holde meg mest mulig objektiv, så ha meg unnskyldt om min subjektive mening skinner i gjennom ;)

Special editions:
SRPA21 (SBDY017) aka PADI
Turtle PADI ble introdusert i 2016 og ble en kanonsuksess i Norge. Blå sunburstskive merket med PADI (Professional Association of Diving Instructors), rød minuttviser og pepsiinsert. Her er også Prospex-logoen flyttet opp, i motsetning til de fleste andre som har det under origo. Originalt levert i «Padi»-boks og kommer på lenke.
IMG_5165.JPG


SRPC91 (SBDY021) «Save the ocean»
Save the ocean ble lansert på Baselworld i mars 2018. Serien er utviklet i samarbeid med dykkeren og havforskeren, Fabien Cousteau (som er barnebarnet til den smått legendariske Jacques-Yves Cousteau), og deler av salgsinntektene går til Costeau sitt havlæringssenter.

Skiven er nokså unik på denne referansen. Tematikken fra havet spiller inn, og skiven har en bølgeformet struktur hvor blåfargen går fra blåsvart til en lysere nyanse mot toppen. Fargegraderingen er hentet igjen i inserten, hvor de første 20 har en lysere blåfarge enn resten. Et siste særtrekk med Save the ocean er DCL-belagt krone og bezel.

Klokka leveres i en svart «Save the ocean»-boks med blå detaljer, og er originalt kun levert med gummireim.
IMG_5614.JPG

SRPC48 (SBDY004) «Lotus»
Dette er en sjelden blomst å se i Norge, da den er forbeholdt det taiwanske markedet. Den ble lansert sammen med SRPC49 i årsskiftet 2017/2018, men havnet litt i skyggen av broren. Detaljer som kjennetegner Lotusen er: Helsvart kasse, gullbezel, gullkrone og gullminuttviser.

Originalt levert på gummireim.
IMG_6595.JPG

Bildet er hentet fra nettet

Limited editions:
SRPA19 «Zimbe»

Dette er selve rosinen i pølsa. Zimbe ble lansert i desember 2016, og var forbeholdt thaimarkedet. Modellen ble kun produsert i 1299 eksemplarer, og blir regnet som et samleobjekt å være blant Turtle-entusiaster. For de som måtte lure, betyr Zimbe hvalhai på japansk. Det er altså ikke tilfeldig at Zimbe-logoen er formet som...en hvalhai.

Zimben skiller seg noe ut fra andre Turtles. Kassen er sandblåst, Prospexlogoen er flyttet oppunder Seiko-logoen (dette er det kun PADI og Zimbe som har), glasset har cyclops over dag/dato-visningen og hardlex-glasset er byttet ut med safir.

Personlig synes jeg Zimben er noe av det ypperste i Turtleserien, men den er også den dyreste og vanskeligste å få tak i. Kombinasjonen av gråmatt skive, sandblåst kasse og en blanding av rustrød-oransje detaljer på skiven er rett og slett helt nydelig.

Klokka blir levert i den staselige Zimbe-boksen, som er vesentlig mer forseggjort enn de andre modellene. Den kommer både på lenke, og med en grå gummireim som er unik for modellen.

IMG_6533.JPG
IMG_6492.jpg
IMG_6107.JPG


SRPB11 «Blue Lagoon»
Blue Lagoon ble lansert i februar 2017 og er utstyrt med en fantastisk flott blå sunburstskive som varierer med lyset. Sekundviseren er gul, og det samme er markørene på chapterringen kl 12,15,30 og 45. Inserten skifter fra turkis til dyp blå. I følge Hodinkee er Blue Lagoon limitert til 6000 enheter, men baklokket har ingen nummerering.

Klokka blir levert i en limited-boks med blå detaljer, og kommer originalt både med gummi og lenke.
IMG_5915.JPG
IMG_5587 2.jpg


SRPB01 «Green Turtle» «Emerald Turtle»
SRPB01 ble lansert i desember 2016 og var forbehold det asiatiske markedet, allikevel har noen eksemplarer funnet veien til Norge. Modellen er limitert til 3.5k, og hver klokke er nummerert.

Green Turtle minner på mange måter om Blue Lagoon. Forutenom at den er utstyrt med en nydelig grønn sunburstskive, har begge gule detaljer på sekundviser og chapterring. Inserten skifter fra turkisgrønn til svart.

Klokka leveres originalt i en limited-boks med grønne detaljer, og kommer både med gummi og lenke.
FullSizeRender 3.jpg
IMG_5837.jpg
IMG_6401.jpg


SRPC49 (SBDY005) “Ninja Turtle”.
Ninja ble lansert i desember 2017 som en del av «the black series» som i følge Seiko selv er inspirert av nattdykking, og var et friskt pust i Turtle-serien. Kassen er kledd i svart DLC-coating, skiven er matt, og markørene er innsatt med en kremet beigefarge, som sannsynligvis vil få mange til å rynke på nesen. Den oransje minuttviseren bryter med resten av det svarte uttrykket og lager en fin kontrast. Lumen på minutt- og timesviseren er en lysere nyanse enn markørene, og mange vil nok stille seg undrende til hvorfor designavdelingen har valgt å gjøre dette. Personlig synes jeg det ser bra ut, og toner ned patinaen noen hakk. Bezelinserten er tofarger, med en lysere gråtone på de første tyve minuttene.

Ninja faller innunder den limiterte kolleksjonen, men baklokket er ikke nummerert. Den har allikevel rukket å bli svært populær internasjonalt, og oppnår betydelig bedre priser utenlands enn her på berget. En fremtidig klassiker?

Blir originalt levert en en svart limited-boks med oransje detaljer, og kommer på gummireim med svart hardware.

FullSizeRender 6.jpg
FullSizeRender 4.jpg
IMG_6767.JPG
IMG_6029.JPG
IMG_6648.jpg


SRPC95 (SBDY23) «Nemo»

SRPC95 ble lansert i mars 2018, og var limitert til det asiatiske markedet. Kallenavnet kommer fra fisken Nemo som deler samme fargekombinasjon som klokka. Nemo er utstyrt med en fantastisk oransje sunburstskive, som veksler mellom lys og mørk – avhengig av lyset.

Som vi kjenner igjen fra Zimben, har Nemo også cyclops over dag og dato-visningen, men den har ikke safirglass. Bezelinserten er oransj de første tjue minuttene, og blir så blå. Baksiden er merket med «limited edition», men er ikke nummerert, så hva som er faktisk antall produserte enheter vites ikke.

Nemo blir levert i en svart limited-boks med oransje detaljer. Den kommer både med lenke og en flott blå gummireim.
IMG_5750.JPG
IMG_4067.JPG
IMG_4725.jpg
IMG_4168.jpg
IMG_6709.JPG


SRPD01 «Dawn Grey» European limited
Denne ble lansert 26.okt i Norge, og det ble ifølge Optura levert ca 20 stykker til norske forhandlere. Klokka er limitert til 2018 eks, og er nummerert på baksiden.

Nydelig sølvgrå sunburstskive, og oransje og grå detaljer som bryter fint med skiven. En utrolig vellykket modell om jeg skal si det selv.

Dawn Grey blir levert i en svart limited-boks med rød-oransje detaljer. Den kommer både med lenke og en grå gummi (samme reima som Zimbe kommer med).

4F1481CE-A8B6-4514-9B18-23E5EC5864E0.jpeg

D1DD2C8F-A83A-4C70-AC02-3F54DD8D050A.jpeg


Da er det bare å pøse på med bilder av din Turtle :)
 
Redigert:
Her er det bare å bøye seg i hatten for en fantastisk samling og dedikasjon! Denne tråden kommer jeg til å besøke maaange ganger fremover :D

Tusen takk :D Det har mildt sagt gått en kule varmt, men noen ganger må man rett og slett ta av seg rasjonalitetshatten i denne hobbyen :p

Flott samling. Gode bilder og bra skrevet, topp ettermiddagsunderholdning:) Likte Zimbe spesielt godt.

Takk for hyggelige ord :) Zimben er også min favoritt :rolleyes:

Herlig lesning! :D Steike nå fikk jeg lyst på turtle igjen.... for fjerde (eller var det femte?) gang... :oops:

Da fungerer tråden som tiltenkt! :p:cool:

Jeg fikk min første turtle i sommer. Veldig fornøyd med den. Veldig fotogen, og skiller seg ut. Slenger med ett gammelt bilde. Special edition save the ocean.Vis vedlegg 116148

Meget innafor! :D
 
Herlig tråd! Selv har jeg en SRP777, som vel kan sies å være den mest ordinære (kjedelige?) av skilpaddene til Seiko, men jeg liker den veldig godt. Som du sier er dette en allsidig klokke som kler massevis av forskjellige remmer, og designet har et stilig og veldig gjenkjennelig særpreg som skiller seg litt ut i verdenen av dykkerklokkedesign.

Diameteren på 45mm kan på papiret virke avskrekkende for noen, men jeg synes den virker noe mindre på armen. Dette kommer nok i stor grad av de korte lugsene, men kanskje aller mest at bezelen ser ut til å være den samme som brukes på SKX-modellene, og omrisset av denne gir det visuelle inntrykket til en klokke på 42mm.

Det har blitt noen uker siden sist den satt på armen. På tide å gjøre noe med det! :)

Her er noen bilder av min:

42809684095_eacc949437_b.jpg


40819760162_a36ee85d9c_b.jpg


26910011558_04673c2df4_b.jpg


39970490674_26b5d2fdd0_b.jpg
 
Redigert:

Støttes! Kul tråd med flott Seiko modeller. Turtle er nok min favoritt av alle Seiko. Den nye europeiske LE’n ser stilig ut. Mener å ha lest at den er nummerert og kun produsert i 2018 eks. Denne blir det rift om vil jeg tro. Spennede å se hvor mange som kommer til Norge.
 
Støttes! Kul tråd med flott Seiko modeller. Turtle er nok min favoritt av alle Seiko. Den nye europeiske LE’n ser stilig ut. Mener å ha lest at den er nummerert og kun produsert i 2018 eks. Denne blir det rift om vil jeg tro. Spennede å se hvor mange som kommer til Norge.

Takk for hyggelige ord! :)
Enig i at den nye EU-Turtlen ser veldig bra ut. Norsk lanseringsdato er 26. okt, og veilprisen vil være kr 5998, så da er det bare å finne frem soveposen og termosen ;)

Edit: @Rune AB; sendte en mail til Optura som bekreftet ca 20 stykk til Norge.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: sydvester og Run AC
Takk for hyggelige ord! :)
Enig i at den nye EU-Turtlen ser veldig bra ut. Norsk lanseringsdato er 26. okt, og veilprisen vil være kr 5998, så da er det bare å finne frem soveposen og termosen ;)

Edit: @Rune AB; sendte en mail til Optura som bekreftet ca 20 stykk til Norge.

Kult! Da blir det nok til alle :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Koffen