Thorvald
Støttemedlem
- Medlem
- 10. mars 2013
Høres ut som et konge prosjektJeg drar opp igjen denne tråden. ber om tips!
Kompis og jeg skal sykle Oslo-bergen neste år. En tur vi skal sykle om rallarvegen. Vi sikter på 150km pr dag og 3-4 overnattninger.
Vi er over middels trente, men ingen av oss har syklet aktivt. Jeg syklet vel litt landevei for 10-15 år siden, men thats it...
Turen vi er ute etter er fylt av gode utsikter, gode matpauser og kaldt øl. Vi skal ikke sette noen rekorder, men vi skal nå heller ikke slappe av (Før hotelløllen)
Tanken min er som følger:
Kjøpe meg en gravel-sykkel (Budget på 30-50k)
Utruste med bagasjebrett, 2 sidevesker til utstyr, klær og tannbørste (Ikke telt)
35-45mm dekk med solid midtstripe. Slangeløse.
Mobilholder og powerbank. Bruke mobilen som sykkelcomputer/gps
Høres fornuftig ut?
Har fått med meg at Canyon skal være mye for pengene?
Canyon Grizl Carbon fiber 7 eller 8 er i kikkerten. De har vist også et sted på Høvik man kan prøvesitte, få litt hjelp til å bestille osv?
Vis vedlegg 436512
Vis vedlegg 436514![]()
Så er spørsmålet hvilken "spec" man trenger?
Carbonhjul? alu? Elektronisk gir? Mekanisk gir? Med dynamo, lys og mobillading i ramma?
Jeg har rett og slett ikke snøring.
Noen som har innspill, tips eller råd? Alt tas imot med takk!
Karbon vs aluminium er det ofte mye meninger. Karbon koster ofte mer, er ofte lettere og stivere. Aluminium er rimeligere. Det at det tåler mer vet jeg ikke. Rytteren tåler vel uansett minst. Selv kjører jeg karbon på alt jeg har; racer, gravel og stisykkel. Stisykkelen har alu-hjul da…
Drivverk ville jeg valg elektronisk 10/10. Her er det også mye meninger. Dyrere i innkjøp, men mer behagelig å bruke og mindre vedlikehold pga fravær av vaiere i strømper. Gravelen jeg har nå har mekanisk gir og det må i hvert fall inn en gang i året pga girene blir harde ved skifting av gir. Det er ikke et problem med elektronisk gir. Men nå er den på veien hver dag året rundt.
Til slutt ville jeg vurdert 1-delt krank og ikke 2-delt. Dvs 1 tannhjul på kranken og ikke 2. Mindre å forholde seg til og som kan gå galt.
Jeg har gått bort fra slangeløst. Synes det er mas og noe griseri. Og så har det ikke funket når jeg har punktert. Da drar jeg heller frem en slange og flekker av dekket. Men man må ha det med seg og det tar plass.
Canyon virker «bang for buck» men ikke testet selv. Ser også ut som den har mange festepunkter.
Viktigs av alt er hvordan sykkelen passer deg og om den er komfortabel å sitte på. Ser også ut som Canyon er gode på det med mange muligheter for justering.