Den store sykkeltråden

Hjulene dine er nok misunnelsesverdige, men ikke kneproblemet. Har hatt nok menisksurr selv. Hold deg under nivået for kroniske betennelser…
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
Jeg kan med glede melde at turen var en stor suksess, med ingen kneplager! Da lurer jeg på hva som utløste smerten så veldig på blandeveissykkelen.
Jeg fikk en punktering med små glasskår, brukte så utrolig lang tid på å få rensket ut alt at det ble sent og kaldt. Jeg ble hentet ikke så langt hjemmefra, fordi jeg ikke ville ta noen sjanser.

8l6JdKu.jpg



Rapport fra senere: Har syklet et par hundre kilometer denne uken uten noe som helst smerte. JIPPI! Dette er så gøy!!!!!
 
Redigert:
Motivasjonen min er litt lav for tiden av ukjente grunner. Har måttet tvinge meg ut på turer i det siste, og bare syklet korte turer på 2-4 mil.
Sørvest-Norge er paradis for landeveier, men vinden kan være skikkelig fæl, og det har den vært de siste ukene. Tror jeg trenger en skikkelig drømmetur for å finne tilbake til gleden.
Her er et bilde fra forrige tur. Verdens beste berg- og dalbane (Sikvaland).

RquopYi.jpg


... Jeg må vedgå at jeg misunner Østlandets skogsveier. Gjemme seg for både bil og vind, det høres trivelig ut!
 
Skjermes for vind er greit. Skjermes for gærninger bak rattet er noe helt annet, selv midt i granskauen
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
På 1. mai syklet jeg årets første 10-mils tur i veldig godt lag. Jeg er ikke vant til å sykle med andre og det er alltid like overraskende gøy.
Det var fantastisk da vi over ganske vesentlige distanser på obskure landeveier var helt mutters alene, og en sterk kontrast da vi ankom velkjente turveier hvor det krydde av veldig høylytte motorsyklister som suste tett på i 120 km/t.
Vi er veldig heldige i dette landet med hvor tilgjengelige sterke naturinntrykk er.
1Z9LuPA.jpg

5MAdtL4.jpg

JIqWcL9.jpg



Bilister er som bilister alltid er, men det var heldigvis få av dem på fridagen.
Da vi syklet sammen i 80 km/t på trang landevei (husker ikke om det var 60, 70, eller 80-grense her), MÅTTE en BMW forbi for så å trø på bremsene da det var litt vinglete for en bil å ligge i den slags hastighet.
På siste innspurt før jeg er hjemme er det 40-grense, og der trør jeg som regel i ca. 45 km/t. Denne dag, som alle andre, MÅ noen forbi for så å bremse ned til 40, som gjør at jeg må bremse.
Sukk. Sykkel er så kjekt, men det lar seg så fort ødelegge av idiotiske bilister.

Heldigvis var denne turen så kjekk at den ikke ble ødelagt av de få hendelsene. Det var en praktfull dag.
 
Bortsett fra at den type oppførsel er uakseptabelt og livsfarlig, er den adferden interessant, hva er det som gjør at menn i 40-50 årene opptrer fullstendig irrasjonelt bak rattet?, psykologer må godte seg i å observere så mange syke sinn. Langbein filmen hvor han får roadrage er sannelig treffende, og mtp hvor mange år siden den ble laget sier også noe om hvor lenge galskapen har vært et kjent fenomen
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
Jeg er både syklist og bilist, og irriterer meg over syklister når jeg kjører bil - og biler når jeg er syklist. Det er like mye håpløs oppførsel på begge sider - tror alle bør gå i seg selv og lære å ta hensyn.

Idiotkjøring er livsfarlig, både som myk og hard trafikant - selv om førstnevnte gruppe selvfølgelig trenger mest beskyttelse!
 
Etter min oppfatning er det en vesentlig forskjell på årsaken til irritasjon/frustrasjon. hvorfor bilister irriterer seg vil jeg anta skyldes manglende aksept av at andre er tilstede og ikke har samme adferd som en selv. I de fleste tilfeller hvor syklister blir irritert antar jeg skyldes farlig adferd hos bilistene
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
Kan bare svare for meg selv, men irritasjonen mot noen syklister er de som «eier» veien og ikke tar hensyn. Typisk grupper som ligger mange i bredden, og ikke er villige til å gi plass til biler som vil forbi på svingete vei. Da oppstår det gjerne farlige situasjoner når bilistene mister hodet. Hvis alle viste hensyn ville dette vært unngått.

Selv har jeg sluttet med landeveissykling pga. uvettig bilister, med unntak av daglig sykling til jobb. Mye bedre å sykle i skogen!
 
Kan ikke bilene få ha veien og syklistene ha gang og sykkelstiene. Hvis bilistene kjører på GS blir det grin, men det er en selvfølge at bilistene skal forstå at det er nødvendig at middelaldrende menn i kondomdress og Tour de France drakt skal ligge to i bredden for å kunne prate sammen på tur.

Edit: Jeg har kjørt så mye bil at når jeg kommer bak en sånn gjeng så tar jeg meg en pause på et kvarter i veikanten og venter til de får et godt forsprang og kanskje har valgt en annen vei. Det tror jeg er sunnest for både de og meg.
Det skal dog sies at det finnes unntak, men at syklistene "eier" veien hersker det absolutt ingen tvil om.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: DJM
Nå er det strengt tatt raskere å forbikjøre en gruppe som ligger to i bredden enn at de ligger i én rekke - med mindre man intenderer å forbikjøre for tett på. Sykkeltøy er mer komfortabelt og mye mer effektivt, jeg lurer på hvorfor det er slik en forakt rettet mot landeveissyklister. Har aldri hørt noen snakke om de jævla joggistene som løper i sånn jålete løpesko og shorts, ja vel, noe galt med jeans og skinnsko nå plutselig???
Hvor jeg bor @GrimReaper så er det veldig lav dekning av sykkelstier, og på gangstier er det farlig å sykle i den hastigheten jeg sykler i. Alt er alltid feil!

Redigerer og legger til noen øvrige tanker og observasjoner jeg har gjort meg opp etter å måttet stadig diskutere sykkel-"problemet".

Jeg synes det er interessant i hvor stor grad syklister må svare for ukvalifiserte anekdoter og spørsmål som stilles med spydige intensjoner. Åja du sykler? Hvorfor kondomdrakt? Hvorfor ditten og datten?
Hvorfor må aldri bilister svare for andre på samme måte? I vegkrysset 50m nedenfor huset er det stoppskilt som etter mine anekdotiske observasjoner blir overholdt av omkring 40% av bilister. Tross det er det aldri et spørsmål som lyder "åja du er kjørist? Hvorfor kjører dere alltid rett gjennom stoppskilt?" for eksempel. Åja du er kjørist? Er du en sånnen kjørist i sånn fænsi landeveisbil som tror du er med i Le Mans?

Jeg har begynt å telle sekunder etter farlige forbikjøringer for å se hvor mye tid som hadde gått tapt om bilisten IKKE satte meg i livsfare for å "spare tid". Forrige tur hadde mirakuløst ingen livsfare, bare irritasjon. De to turene før det hadde to farlige forbikjøringer, hvor nr.1 (med L-skilt i vindu...) sparte to sekunder før han svingte av, og nr.2 sparte syv. Hva var da poenget? Bilister oppfører seg om om tid brukt på å kjøre 30-40 km/t sittende bak en syklist er det samme som å parkere.
Jeg hadde ikke godtatt det om jeg mistet en av mine nære fordi en bilist nesten var syv sekunder forsinket.

En personlig anekdote om oppfatningen av syklister: Jeg kjører en Toyota Corolla fra 1998 som vi har hatt en stund. Den ble kjøpt brukt for kr. 40 000 og hver eneste gang noen nye ser bilen blir jeg ertet mer eller mindre hele kvelden for at jeg har slik en gammel skraphaug. Venner erter meg også, men det er stadig mindre etter hvert som vitsene har blitt oppbrukte, men de synes det er komisk.
På den annen side blir jeg ertet for at sykkelen til kr. 45 000 er helt ubegripelig dyr.
En god venn ringte meg for å uttrykke bekymring overfor pengebruken min da jeg kjøpte den, selv om han nettopp hadde tatt billån for å kjøpe bil nr. 2 til husstanden bestående av to.
Venner med flere gaming-PC-er kan ikke FORSTÅ at jeg kan bruke så mye penger på noe så idiotisk som sykkel.
En kamerat med Casio- og G-shock-samling på over 30 eksemplarer syntes også det var drøyt av meg. Sukk.

Jeg vil legge til at jeg ble møtt med samme oppfatninger før jeg hadde denne sykkelen, da jeg syklet på forrige sykkel som kostet 5000 kroner. Veldig jålete av meg å bruke 23 minutter hjem fra jobb i frisk luft og med trening, jeg burde heller gjort som alle andre og sittet på baken i 30 minutter i bil på motorvei.

Her på Nord-Jæren har vi nå store strekninger av Sykkelstamvegen i drift, og det er helt magisk. Bekymringsfri og ufarlig sykling, du og du så gøy.

Jeg snakker åpenbart ikke for alle syklister, dette er mine egne, forholdsvis usorterte frustrasjoner. Jeg føler meg som faren til Tommy...!


oDXuE1C_9UoYRoTRhwpQVdl-JbwkAI3ro6ODiDuLF7c.png
 
Redigert:
Etter 30 år på raceren syntes jeg også det begynte å bli ikke fullt så moro lenger, nå fornøyd med grusracer og kosesykling. For nok av idioter bak rattet til/fra jobb. Det var bedre oppførsel og plass på veiene i gamle dager, landeveissyklister hilste på hverandre og gærne bilister var sjeldnere. I dag er konflikt mellom bilister og syklister tema hver vår, i Oslo står det jevnlig i nyhetene om ulykker.
Til sammenligning klarer de fleste bilister å vise hensyn til en traktor som ligger i 35-40, mens en syklist derimot…
Det å kunne vise hensyn tror jeg en stor del av folket ikke evner. Om det er egoismen som gjør at en handler og tenker irrasjonelt, er det noe rart i drikkevannet, jeg vet ikke.
Finner bare hele fenomenet fascinerende snodig.
 
Jeg tar hensyn og stopper for alles beste :) i stedet for å ta sjansen på å kjøre forbi med liv som innsats. Som yrkessjåfør i over 20 år på både tunge og lette kjøretøy og godt over 1.5 million kjørte km så føler jeg at jeg har en god oppfattelse av trafikkbildet både urbant og i distriktet.

Min oppfattelse uten å tulle om påkledning og lignende er at syklister alene er helt uproblematisk, men når de samler seg i flokk blir de fullstendig idioter og "forlanger" plass og forståelse og inntar offerrollen så fort de kan.

Jeg setter aldri liv og helse foran tapt tid og velger å ta pause eller vente til jeg finner en egnet plass til å kjøre trygt forbi. Men jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fått både finger og knyttneve etter meg når jeg foretar en kontrollert forbikjøring. Dessverre så er min oppfattelse at syklister (spesielt de som er med i Tour de France på Fylkesvei ettellerannet ) er særdeles usympatiske og lite villig til å forstå trafikkbildet.
 
Det er ikke nødvendigvis enkelt å være syklist. Jeg har syklet noen km, som oftest i og rundt Oslo siden 2006. Jeg har opplevd å få kjeft for blant annet; å stoppe på rødt lys(!), ikke å stoppe på rødt lys (ja, det hender jeg sykler på rødt en søndag morgen, når veien er tom for trafikanter, eller når lysreguleringen ved et veiarbeid ikke blir grønt etter 10-15 minutters ventetid), å sykle for fort (under fartsgrensen), å sykle for sakte (over fartsgrensen), å overholde vikeplikt når en bilist insisterer på å "slippe meg frem" (men ser bilisten fotgjengeren jeg uansett har vikeplikt for 10m lenger bort?) osv. Mer eller mindre uansett hvilket valg man tar som syklist, har ens blotte tilstedeværelse evne til å få frem hat og forargelse, typisk fra folk på eller i et motorisert kjøretøy, har man ikke begått noen feil, kan noen bli sinte bare fordi man beveger seg på en sykkel.

Det er verd å merke seg at disse påståtte forsinkelsene, som åpenbart brukes som et påskudd for å bli sinte på folk som sykler i trafikken, ikke benyttes som påskudd for forargelse i andre sammenhenger. Når så du sist noen vise fingeren og kalle noen en idiot i køen på Rema bare fordi vedkommende f.eks. skulle betale med tæpping av smartklokken, istedenfor å bruke et kort, og dermed bruke 1-2 minutter ekstra fordi klokken ikke var helt klar? Kjefter folk på de som går sakte på fortauet og skaper kø? Kjefter man på folk i sikkerhetskontrollen på Gardermoen i fellesferien, når det myldrer av folk som ikke behersker reisingens finesser og skaper kø, krøll og andre vanskeligheter? Det som er sikkert er at det er veldig enkelt å kjefte og smelle fra bilens beskyttede kokong, man løper så å si ingen risiko ved å opptre som en eklatant kødd :) Ansikt til ansikt med folk er det flere terskler som må overskrides. Bilen blir dehumaniserende.

Blir man irritert og lar det påvirke hvordan man opptrer i trafikken, er man som regel ikke spesielt egnet til å delta i den, og kan fint ta seg en pause og nyte utsikten.
 
Det er ikke nødvendigvis enkelt å være syklist. Jeg har syklet noen km, som oftest i og rundt Oslo siden 2006. Jeg har opplevd å få kjeft for blant annet; å stoppe på rødt lys(!), ikke å stoppe på rødt lys (ja, det hender jeg sykler på rødt en søndag morgen, når veien er tom for trafikanter, eller når lysreguleringen ved et veiarbeid ikke blir grønt etter 10-15 minutters ventetid), å sykle for fort (under fartsgrensen), å sykle for sakte (over fartsgrensen), å overholde vikeplikt når en bilist insisterer på å "slippe meg frem" (men ser bilisten fotgjengeren jeg uansett har vikeplikt for 10m lenger bort?) osv. Mer eller mindre uansett hvilket valg man tar som syklist, har ens blotte tilstedeværelse evne til å få frem hat og forargelse, typisk fra folk på eller i et motorisert kjøretøy, har man ikke begått noen feil, kan noen bli sinte bare fordi man beveger seg på en sykkel.

Det er verd å merke seg at disse påståtte forsinkelsene, som åpenbart brukes som et påskudd for å bli sinte på folk som sykler i trafikken, ikke benyttes som påskudd for forargelse i andre sammenhenger. Når så du sist noen vise fingeren og kalle noen en idiot i køen på Rema bare fordi vedkommende f.eks. skulle betale med tæpping av smartklokken, istedenfor å bruke et kort, og dermed bruke 1-2 minutter ekstra fordi klokken ikke var helt klar? Kjefter folk på de som går sakte på fortauet og skaper kø? Kjefter man på folk i sikkerhetskontrollen på Gardermoen i fellesferien, når det myldrer av folk som ikke behersker reisingens finesser og skaper kø, krøll og andre vanskeligheter? Det som er sikkert er at det er veldig enkelt å kjefte og smelle fra bilens beskyttede kokong, man løper så å si ingen risiko ved å opptre som en eklatant kødd :) Ansikt til ansikt med folk er det flere terskler som må overskrides. Bilen blir dehumaniserende.

Blir man irritert og lar det påvirke hvordan man opptrer i trafikken, er man som regel ikke spesielt egnet til å delta i den, og kan fint ta seg en pause og nyte utsikten.

Jeg har endt opp som både syklist og bilist. Mitt comeback som syklist skjedde høsten 2023. Jeg må ærlig innrømme at jeg lenge var en sykkelhatende bilist, men jeg ser nå saken fra flere sider. Gårsdagen tilbragte jeg på to hjul i sentrum - 90% av tiden med hjertet i halsen. Kan vi ikke alle - både fotgjengere, syklister og biler dele på ressursene vi har, så kommer vi alle trygt hjem? Dette gjelder også Mann (47) som skal leke TDF på sin nye sykkel, sjåfør (37) i sin nye XC90 og Gunvor (78) som skal ha hele gangveien langs elva alene. Så har du meg; relativt ydmyk og fersk syklist (33) som forsøker å ta hensyn til alle, men opplever en del vrangsekker. Jeg har lært. #exvrangsekk
 
Som bilentusiast er jo syklister en bra ting! endelig en god unnskyldning til å kjøre klampen i bånn og kjenne på godfølelsen av å ha litt motorkrefter tilgjengelig!
Som syklist synes jeg faktisk forholdene er ganske gode på østlandet - sjeldent det blir dårlig stemning, og så lenge man forventer det værste fra andre trafikanter (noe man bør gjøre bak rattet også) så er det rimelig trygt.
på vestlandet er det dog mye kjipere å sykle - folk banner og kjører aggressivt - sikkert fordi det er mer trykk på veiene og færre bortgjemte gamle hovedveier man kan sykle i fred som på østlandet.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr.quick
Som bilentusiast er jo syklister en bra ting! endelig en god unnskyldning til å kjøre klampen i bånn og kjenne på godfølelsen av å ha litt motorkrefter tilgjengelig!
Som syklist synes jeg faktisk forholdene er ganske gode på østlandet - sjeldent det blir dårlig stemning, og så lenge man forventer det værste fra andre trafikanter (noe man bør gjøre bak rattet også) så er det rimelig trygt.
på vestlandet er det dog mye kjipere å sykle - folk banner og kjører aggressivt - sikkert fordi det er mer trykk på veiene og færre bortgjemte gamle hovedveier man kan sykle i fred som på østlandet.
Dette er et godt og interessant poeng. Da jeg studerte i Oslo syklet jeg bysykkel opp til Movatn et par ganger og det var helt magisk. Det er jo ikke helt obskurt akkurat, men det føltes mye mer glemt enn veiene på Jæren, hvorav de aller fleste er i daglig bruk.

Jeg bodde på Kringsjå og så at det var et vanvittig grusveinett i Nordmarka, men dette var før jeg forsto at jeg faktisk skulle bli en syklist. Jeg tenkte ikke at jeg syklet, jeg bare var ute i naturen for billigst mulig penge (bysykkel-abo). Jeg har veldig lyst å ta en liten ferie i Oslo med sykkel bare for å ha lange dager på hjul, helt uten å måtte være på vakt for bilister.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: DJM
1000014374.jpg


Min vintage baby, en 1997 Independent Fabrication Steel Deluxe. Rammen ble laget til meg etter mål og jeg bygget resten selv da jeg bodde i Rocky Mountains og hadde tilgang til alt av deler.

Hadde en gang en Judy SL, men jeg gikk tom for reservedeler midt på 2000-tallet og fikk fabrikken til å lage ny stålgaffel til meg. Samme mangel på reservedeler gjelder resten av sykkelen, særlig hjul og bremser, så denne er sannsynligvis permanent pensjonert fra stisykling.

Har endelig fått erstattet utslitt 3x8 XTR-drivverk. Lette etter NOS deler i årevis før jeg måtte gå til Alivio-kassett og noen franske krankdrev. Fikk ikke tak i 22-tenners drev så gikk til 2x8 med 29 og 44 tenner i front. Egentlig tror jeg dette funker minst like bra som 27 år gammel XTR...

Har tidsriktige Speedplay Frogs liggende på loftet, samt et sett med røde Gore kabler som ble litt for mye. Har en tilsvarende sadel i blå metallic med hvite stjerner etellerannet sted som også ble litt for mye.

Har ikke hatt den på vekten på et kvart århundre, men mener den veide 10,5 kg med fullt ombygget Judy så nå burde den antagelig være nede på ensifret antall kilo.

1000014373.jpg


Historiens beste felgbremser, Avid Arch Supreme. Frest aluminium og vilt over-engineered.

1000014372.jpg


... sammen med bremsehendler med moduleringsjustering. Med disse og keramiske felger, i tørt vær, stopper disse raskere enn halvbillige moderne skivebremser. I søla har jeg ikke sjans, men denne sykkelen har ikke vært i søla på 15 år.

1000014375.jpg


XTR med Avid Rollamajig og Gore Ride-On kabel, for nittitallets smutheste girskift, nå også med Alivio-kassett.

Edit: jeg mener det hang en sånn som dette i taket på Horgan's (?) i Hegdehaugsveien. Min er litt eldre.
Edit 2: badevekten sier 10,3 kg. Nå har jeg riktignok fått nesten 200 gram mer med kassett, og 100 gram mer med pedaler, og 60 gram mer med flaskeholdere siden dengang, men enten veier stålgaffelen omtrent like mye som en komplett ombygget Judy SL, eller så hadde Sykkeldelisk tuklet med vekten sin for å selge flere sykler, eller så husket jeg feil.
Edit 3: på nittitallet hadde jeg markedets letteste kevlardekk, idiotisk lette slanger, og kevlar felgbånd. Nå har jeg by-dekk med stålkant, tjukke slanger og felgbånd i tykt stoff. Det er minst en kilo ekstra. Idiot.
 

Vedlegg

  • 1000014377.jpg
    1000014377.jpg
    185,8 KB · Visninger: 0
Redigert: