Den store sykkeltråden

N+1 slår til og jeg har lyst på eMTB. Noen med forslag til sykkel? Kan godt være brukt som nytt. Er helt blank på MTBer.

Krav:
- Elsykkel - Bosch/Brose (Specialized) - helst over 85 Nm
- Batteriet må kunne enkelt tas ut for å lades
- Fulldempet
- Må kunne trekke sykkelvogn
- Helst elektronisk giring (kan alltids oppgradere senere)
- Skal hovedsakelig brukes til pending, turer på fjellet og i marka. Ikke noe ekstremt :)

Yamaha har vel sammen med Bosch beste motor no. Best mtp holdbarhet og rekkevidde .

Brose har generelt vært en av dei motorene med mest feil. (Skal en tru emtb.no)
For det første så hadde eg kjøpt det sykkelmerket som du kan kjøpe i passelig avstand frå bosted . Og helst en butikk med eget serviceverksted . For om du ikkje skal ned endå et kaninhull så ønsker du å sette vekk service. Og service må du ha , og på en slik sykkel som brukes til pendling så kan du rekne med at du må ha det årlig. Og ja det koster noken tusenlapper .

Turbo levo er en sykkel beregnet for sykling der det kun er sti og ikkje veg. Men den fungerer jo fint på veg også, skjønt typiske breie emtb dekk suger balle på asfalt. Så skal du pendle mykje med den så er det noke å tenke på .
Ser du for deg at du aldri kjem til å sykle noke særlig utenfor grusveg , hoppe eller delta i xc løp så er behovet for lang vandring betraktelig mindre og kan spare deg for en brukt seamaster i ekstra kost . 120 til 140/50 vandring er nok til å dekke det meste av terreng.
Trail geometri å foretrekke framfor slakk enduro.
Rein 29" hjul ,ikkje mullet
Kan ikkje sjå for meg at elektronisk gear hadde vært en deslbraker for meg på en emtb , men det er sikkert nice å ha.
Bremser. Shimano xt eller tilsvarende. Emtb er tunge , og bremsene blir fort varme. Spesielt med vogn bak så ønsker du veldig gode bremser .
Eg kjøpte sykkel med avtagbart batteri , tok det av 1 gang og så har det ikkje vært av på 3 år . På stort sett alle sykler krever det skruing. Så her vil nok utvalget begrenses mykje om du vil ha en sykkel med batteri som lett kan tas ut.

Eg har shimano og synes den fungerer fint. Men eg hadde kjøpt sykkel med Bosch skulle eg hatt ny sykkel i dag . Mykje pga rekkevidde og tilgjengelighet her eg bur.

Scott og Giant lager veldig gode sykler med gode spec.
Whyte , santa cruz og Rocky mountain er også veldig gode.
Sjølv har eg en liten hang for Moondraker sin crafty rr . Og synes den presterer veldig bra , men så sykler eg litt steinrøys av og til også .
Carbonramme er fint , men eg hadde ikkje anbefalt det sammen med vogn, ei heller som pendlesykkel.

Ellers kan eg ikkje stresse nok at å kjøpe sykkel gjennom lokal butikk er å foretrekke.
Sjansen for at du må innom etter kjøpt for justering er relativt høy. . Samt prisen er høy på å ramle ned i det kaninhullet som vedlikehold og skruing på egen sykkel er.
Dessuten får du teste sykklene. Trikset her er å sjå forbi wow faktoren når motoren drar i veg ettersom butikkene ofte har egne demo map som gir litt meir power en standard .

Eg hadde heller kjøpt en ny sykkel til 40/60k en en topp specca 2 år gammel brukt sykkel til det samme .

Redigert:
Foresten så har alle dei store rulla ut nye motorer no . Så der er gode dealer å gjer på forrige generasjon sykler. Typ 40% rabatt.

Med Bosch så kom Gen 5 høsten 2024.
Rocky mountain gikk jo vel nesten konkurs her i vinter , så mangen er sjølvsagt skeptiske til merket . Men dei er oppe å gå med nye eiere og sykklene er knallbra. Så her kan det være mulighet for en ekstra god deal.

Emtb veier typisk rundt 20/24kg. Lettere sykkel betyr ofte carbon , mindre batteri , mindre motor og høyere pris .

om en ikkje er veldig opptatt av teknisk stisykling og hopp m.m så hadde eg prioritert rekkevidde . For jepp , du kjem til å bruke turbo/boost mode meir en du trur .

• Liker
Reaksjoner: Chronodiver
N+1 slår til og jeg har lyst på eMTB. Noen med forslag til sykkel? Kan godt være brukt som nytt. Er helt blank på MTBer.

Krav:
- Elsykkel - Bosch/Brose (Specialized) - helst over 85 Nm
- Batteriet må kunne enkelt tas ut for å lades
- Fulldempet
- Må kunne trekke sykkelvogn
- Helst elektronisk giring (kan alltids oppgradere senere)
- Skal hovedsakelig brukes til pending, turer på fjellet og i marka. Ikke noe ekstremt :)
Jeg har mye av de samme betraktningene som @Blodstrupmoen .
Jeg digger elektronisk giring på min asfaltrakett og på min gravel men har mekanisk 1X på min el-stisykkel og har ikke følt en eneste gang at jeg skulle hatt elektronisk.
Batteriet har vært av 1 gang på 3 år ( første dag for å prøve) og det er nok i overkant krevende på sikkert de aller fleste sykler at du skal gjøre det i hverdagen : men jeg forstår at det er et behov for mange for å kunne lade trygt.
Trenger du en fulldemper hvis du ikke skal pushe noen grenser?
Jeg har mekket sykler hele livet og kjøpt mye brukt men vurderte aldri noe annet enn nytt fra lokal butikk når jeg skulle kjøpe el-.