Den store Longines-tråden

Har fått mer og mer sansen for Longines det siste året. De nye modellene over her er flotte (38mm, 12,3mm høye, 5atm, annerledes), men så var det jo det da: 50K. Nja.
 
OK – Longines har skrudd opp prisene.

Men en aldri så liten utfordring: Kan noen forklare hvorfor 50.000 kroner for en slik klokke er en upris?
 
OK – Longines har skrudd opp prisene.

Men en aldri så liten utfordring: Kan noen forklare hvorfor 50.000 kroner for en slik klokke er en upris?
Jeg kan prøve. Som du vet hjalp jeg en kompis å kjøpe sin første "skikkelige" klokke for noen uker siden.
En Longines Master Collection Chronograph Moonphase.
Dette er en en klokke med 70 timers gangreserve, balansefjær i sillisium, trippelkalender, månefase og ikke minst kolonnehjulskronograf.
Om man tenker avansert urverk per krone er den ganske uslåelig, hvertfall på salg der vi fikk kjøpt den.

Den var nesten 30% billigere enn listeprisen på den nye Conquesten. Og selv om den er kjøpt på salg gikk nok ikke urmakeren i minus.

Da føler hvertfall jeg det gir en stor glippe mellom hva man betaler for og hva man får med Conquest.

Det er heller ikke mer enn 5 år siden man fikk en Omega Seamaster 300m til godt under 40k.
Nå er ikke det komparative modeller, men det understreker hvorfor folk vil slite med å bla opp 50k for en dressy Longines.
Omega prøver tilsynelatende å bli Rolex, og Longines skal bli det Omega var før.
Å få til en sånn omstilling hos forbrukerne tar mer enn 5 år, og om det er noe god plan i det hele tatt kan vel også diskuteres.
 
OK – Longines har skrudd opp prisene.

Men en aldri så liten utfordring: Kan noen forklare hvorfor 50.000 kroner for en slik klokke er en upris?
Spørsmål tilbake.

Hvorfor er det så viktig for innstegsmerkene å bli noe de ikke er? Hva er dine tanker som redaktør og skribent om denne metoden? Vil de være tjent med å miste kunder på å skru opp prisene kunstig høyt?

Og hvorfor vil de ikke heller være best i sin klasse i stedet for på bunn i divisjonen over? Og da ønsker jeg meg et svar uavhengig av produktet og kvaliteten. Den er vel den samme som for et par år siden.

Hadde vært interessant å hørt dine synspunkter om dette. For ordens skyld liker jeg både Omega og Longines godt, når de var der de hørte hjemme. Nå blir de ikke vurdert engang, de er faktisk fullstendig uinteressante og jeg vil driste meg til å si irrelevante når de priser seg så til de grader ut av segmentet sitt.
 
Jeg kan prøve. Som du vet hjalp jeg en kompis å kjøpe sin første "skikkelige" klokke for noen uker siden.
En Longines Master Collection Chronograph Moonphase.
Dette er en en klokke med 70 timers gangreserve, balansefjær i sillisium, trippelkalender, månefase og ikke minst kolonnehjulskronograf.
Om man tenker avansert urverk per krone er den ganske uslåelig, hvertfall på salg der vi fikk kjøpt den.

Den var nesten 30% billigere enn listeprisen på den nye Conquesten. Og selv om den er kjøpt på salg gikk nok ikke urmakeren i minus.

Da føler hvertfall jeg det gir en stor glippe mellom hva man betaler for og hva man får med Conquest.

Det er heller ikke mer enn 5 år siden man fikk en Omega Seamaster 300m til godt under 40k.
Nå er ikke det komparative modeller, men det understreker hvorfor folk vil slite med å bla opp 50k for en dressy Longines.
Omega prøver tilsynelatende å bli Rolex, og Longines skal bli det Omega var før.
Å få til en sånn omstilling hos forbrukerne tar mer enn 5 år, og om det er noe god plan i det hele tatt kan vel også diskuteres.

Første del er jeg med på – det finnes andre klokker, også innad fra samme merke, som i enkeltes øyne vil være mer klokke for pengene. Da kan det føles feil at det som av noen vil oppleves som en "enklere" klokke, koster mer.

Jeg ikke helt hvilken versjon du kjøpte for din venn, men vi snakker altså om en pris på 46.000-49.000 kroner veiledende.

Til sammenligning så starter en Tudor Black Bay Chrono fra 56.000 kroner på rem. Er det også en upris?

Når det kommer til historiske priser er jeg litt usikker på hvor konstruktivt det er å sammenligne sånn. "Alt" var billigere før, også Rolex. I mitt hode blir det fort to ulike diskusjoner: Om hele markedet er feilpriset, eller om enkelte merke/modeller er feilpriset.
 
OK – Longines har skrudd opp prisene.

Men en aldri så liten utfordring: Kan noen forklare hvorfor 50.000 kroner for en slik klokke er en upris?ikk
Litt har det å si at når man kommer ut av butikken med sin nye klokke er den ikke verdt mer enn det halve på brukten. Det er ikke så lenge siden man kunne kjøpe en pent brukt Longines Big Eye Aviation kronograf for rundt 15000.

Nå liker jeg Longines veldig godt og skal ikke selge noen av mine 2. Men jeg gjetter på hva som gjør at enkelte synes prisøkningene går over stokk og stein men det er verre eksempler enn Longines. Kanskje Longines lykkes på sin klassereise, det er på ingen måter noe dårligere enn Omega. De har vel vært på høyden før i historien også.
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Første del er jeg med på – det finnes andre klokker, også innad fra samme merke, som i enkeltes øyne vil være mer klokke for pengene. Da kan det føles feil at det som av noen vil oppleves som en "enklere" klokke, koster mer.

Jeg ikke helt hvilken versjon du kjøpte for din venn, men vi snakker altså om en pris på 46.000-49.000 kroner veiledende.

Til sammenligning så starter en Tudor Black Bay Chrono fra 56.000 kroner på rem. Er det også en upris?

Når det kommer til historiske priser er jeg litt usikker på hvor konstruktivt det er å sammenligne sånn. "Alt" var billigere før, også Rolex. I mitt hode blir det fort to ulike diskusjoner: Om hele markedet er feilpriset, eller om enkelte merke/modeller er feilpriset.
Den har listepris på 49100 nå ser det ut som.

Black Bay Chrono er bedre priset enn Conquesten vil jeg si, ja. Tudor er vel ansett som nivået over Longines for de aller fleste.
Med tanke på at Omega Speedmaster nå fort bikker 100k også, så kan man da ikke klage på prisen på Tudoren.

Men sammenligner du nå Black Bay Chrono og Longines Conquest, eller Master Collection?

Ble litt forvirret her :)
 
Spørsmål tilbake.

Hvorfor er det så viktig for innstegsmerkene å bli noe de ikke er? Hva er dine tanker som redaktør og skribent om denne metoden? Vil de være tjent med å miste kunder på å skru opp prisene kunstig høyt?

Og hvorfor vil de ikke heller være best i sin klasse i stedet for på bunn i divisjonen over? Og da ønsker jeg meg et svar uavhengig av produktet og kvaliteten. Den er vel den samme som for et par år siden.

Hadde vært interessant å hørt dine synspunkter om dette. For ordens skyld liker jeg både Omega og Longines godt, når de var der de hørte hjemme. Nå blir de ikke vurdert engang, de er faktisk fullstendig uinteressante og jeg vil driste meg til å si irrelevante når de priser seg så til de grader ut av segmentet sitt.

Jeg opplever at "alle" har skrudd opp prisene – enkelte føles nok mer berettiget enn andre. Men er du så sikker på at de mister kunder?

Definer "klassen". Her hjemme har vel typiske konkurrenter vært merker som Tudor, Oris og TAG Heuer. Hvordan er prisene der? Relativt sett opplever jeg det ikke som at noen merker utmerker seg i noen spesiell grad som "klassereisende" – tvert i mot er min opplevelse at de relative konkurrentene stort sett har holdt seg uendret.

Hvor du syns merker hører hjemme reflekterer ikke nødvendigvis den konkurransesituasjonen som er og har vært reell. Omega er ingen rags to riches historie, hvor det har skjedd en enorm klassereise. Ser vi på produkt har disse konsistent over mange mange år vært svært konkurransedyktige ift. din favoritt Rolex.

Der det primært har manglet noe er status. Fortsatt syns jeg at en Omega skal koste litt under en "tilsvarende" Rolex – men om produktet er jevngodt, og ambisjonen er å bli en hardere konkurrent, så er det ikke sikkert at det å selge så veldig mye billigere er en god idé på lang sikt.

Prisveksten for Speedmaster er et tilfelle som ofte trekkes frem. Jeg mener at tilnærmingen er feil. Speedmaster er et tilfelle på klokke som i mange år var nærmest uforståelig underpriset. Neppe tilfeldig, men likevel en gavepakke til klokkeinteresserte.
 
Den har listepris på 49100 nå ser det ut som.

Black Bay Chrono er bedre priset enn Conquesten vil jeg si, ja. Tudor er vel ansett som nivået over Longines for de aller fleste.
Med tanke på at Omega Speedmaster nå fort bikker 100k også, så kan man da ikke klage på prisen på Tudoren.

Men sammenligner du nå Black Bay Chrono og Longines Conquest, eller Master Collection?

Ble litt forvirret her :)
Mente Black Bay Chrono vs. Master Collection med drøssevis av små komplikasjoner :)
 
Når alt er sagt så er også min umiddelbare magefølelse at nye Conquest er for dyr. Men den listen begynner dessverre å bli meget lang, og omfatter drøssevis merker og modeller...

Er det 2023 Conquesten du refererer til? Denne: https://www.longines.com/en-no/p/watch-conquest-l3-830-4-02-6 ?

Har 20% rabatt via fagforening hos en Urmaker som fører Longines, så jeg betalte 21120,- for den i desember i fjor. Fornøyd med prisen, men selv om jeg måtte betale fullpris ville jeg vært fornøyd med klokka. Dog, jeg er ikke så bereist i denne verdenen, så om noen kunne utdypet hvorfor den _ikke_ burde koste 27450,- setter jeg pris på det ^^
 
Er det 2023 Conquesten du refererer til? Denne: https://www.longines.com/en-no/p/watch-conquest-l3-830-4-02-6 ?

Har 20% rabatt via fagforening hos en Urmaker som fører Longines, så jeg betalte 21120,- for den i desember i fjor. Fornøyd med prisen, men selv om jeg måtte betale fullpris ville jeg vært fornøyd med klokka. Dog, jeg er ikke så bereist i denne verdenen, så om noen kunne utdypet hvorfor den _ikke_ burde koste 27450,- setter jeg pris på det ^^

Nei, mente denne som vi publiserte sponset innhold på i forrige uke :)

Som var bakgrunnen for diskusjonen ovenfor.

 
Ja er det nå det?
Hva annet med samme specs finnes til 50k?

Kan selvsagt få mye bra for 50’ på brukten, men det blir feil å sammenligne med.

Alt er blitt dyrere, så de man sammenligner med er også blitt dyrere.

Ah. Burde vel kanskje lest litt lengre bak i tråden :p

Jeg så den der på YT en plass. Veeeldig fin klokke, men til 50k er det mye annet der ute, skal sies.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Jeg har en 2023 Conquest som jeg er veldig fornøyd med, og en gammel (2013) Hydroconquest.

Jeg kan overhode ikke skjønne hvorfor en Conquest Chronograph skal koste noe mindre enn en BB Chrono. ..:Selv om Longines tradisjonelt har vært billigere enn Tudor.

Hvis den ene er overpriset, er nok begge (IMO) det. ...Og der ligger kanskje sannheten for veldig mange klokker. :)
 
Men vurderer man fra kvalitet elller merke ? Jeg synes det er ganske åpenbart at man ilegger merket ganske mye verdi. Også prøver man å forsvare det med urverk etc.
Mener ikke det er feil. Men spade for en spade osv.
 
IMG_3323.jpeg

Salg er farlig