Den store Longines-tråden

IMG_2616.jpg
IMG_2617.jpg


Nyhet fra Longines. Må si at de har hatt mange lekre utgivelser i Heritage-serien i det siste. Denne synes jeg var veldig kul! (bilder fra Kristian Hagens Instagram).

 
Vis vedlegg 201648Vis vedlegg 201649

Nyhet fra Longines. Må si at de har hatt mange lekre utgivelser i Heritage-serien i det siste. Denne synes jeg var veldig kul! (bilder fra Kristian Hagens Instagram).


Rett og slett nydelig. Enig i at Longines har lansert utrolig mye flott siste årene.

Denne andre som ble lansert i dag er også virkelig snasen:

2020-Longines-Heritage-Tuxedo-Small-Seconds-L2.330.4.93.0-4.jpg
 
Litt fra vintage-land (ikke JBL) :)

0C6D237A-36B7-4DCD-A618-EA4A635F20D7.jpeg


Diver krono, ref. 8224-4, cal 332 (valjoux 72) fra 1969. 43 mm (!), spesielt voksent gitt årgang. Enkelte kom på original lenke, veldig bra og solide greier. Hvis noen tenker på å få fatt i en slik en, gå for en med lenka, det kler klokka godt til denne kassetypen. Det vil også være dyrere relativt sett, skulle du kjøpe en på sikt.

Heritage Diver Chronograph som kom i 2016 er veldig lik denne, men da med ETA-verk og to sub dials.
 
Er det noen her som vet hvor (eller om) man kan få kjøpt Nato strap'en som følger med som ekstra tilbehør til USA-versjonen av Hydroconquest? Jeg synes disse remmene kler denne klokka veldig god, og kunne tenke meg å prøve det på min nye kronograf:p Finnes jo en del nato straps der ute, men jeg vil helst ha original Longines:)
 
Slår et slag for LLD jeg. Fantastisk bærekomfort, spesielt på Barton silikon reimene. Den er virkelig et strapmonster som minner mye om Panerai. Hørt folk si at lugsene er så lange på disse. Den oppfatningen deler ikke jeg. Deilig opptrekk og generelt sett en solid liten sak. Mye klokke for pengene. Tommel opp til LLD :)

8C5566FE-7686-463A-8A01-F09D7E8296C8.jpeg

3D6E4F70-A0A2-4677-B5B2-E368873FCAAA.jpeg
B5C1C432-031E-4671-89D3-D4827A11CFB2.jpeg


En artig digresjon fra da jeg tok service på denne via Bjerke i sommer. Egentlig skulle de som har agentur på Longines gjøre dette i Norge, men da de tilbød seg å sende den nedover til fabrikk for en skikkelig overhaling uten ekstra kostnad utover vanlig service, takket jeg selvsagt ja til det. I retur fikk jeg en 100% klokke med printet servicekort og litt småsnacks på siden.

Denne modellen i rosè ble produsert i et begrenset opplag, samtidig som det var en produksjonsfeil på alle. Kronene var i gult gull (se farge på kronene på øverste bilde). Da jeg fikk den tilbake nå i høst, kom den med kronene i rosè og de gamle i pen smykkeinnpakning. Litt artig syns jeg og en ekstraservice jeg ikke hadde forventet. Kudos til alle ledd ;)
 
Redigert:
Litt fra vintage-land (ikke JBL) :)

Vis vedlegg 206627

Diver krono, ref. 8224-4, cal 332 (valjoux 72) fra 1969. 43 mm (!), spesielt voksent gitt årgang. Enkelte kom på original lenke, veldig bra og solide greier. Hvis noen tenker på å få fatt i en slik en, gå for en med lenka, det kler klokka godt til denne kassetypen. Det vil også være dyrere relativt sett, skulle du kjøpe en på sikt.

Heritage Diver Chronograph som kom i 2016 er veldig lik denne, men da med ETA-verk og to sub dials.

Ikke for å være vrien, men er det så lurt å legge klokka på en eller flere mangneter egentlig ?

Eller er det "for små" magneter til å ha noe å si ?
 
  • Liker
Reaksjoner: Trifide
Ikke for å være vrien, men er det så lurt å legge klokka på en eller flere mangneter egentlig ?

Eller er det "for små" magneter til å ha noe å si ?

Ikke noe problem i dette tilfellet, slik jeg ser det må klokka ligge der en stund og magneten skal være rimelig stor før du magnetiserer klokka. Så jeg tenker det er greit i dette tilfellet, men ville ikke latt den ligge der over natta, og heller ikke direkte på høyttalermagneten.

Min erfaring er at klokker tåler mye mer enn hva vi i 2020 skulle tro, det være seg vann, magneter, vær og vind. Men som med alt; ikke vits i å overdrive. Og har man noia, kan man kjøpe seg en milgauss. :)
 
Var og henta denne skjønnheten i dag! Har siklet etter en slik i noen måneder nå. Lever absolutt opp til forventningene! Eneste jeg har å utsette på den er at bezel er ganske tight. Er det noe som vil gå seg til, eller burde jeg få AD til å ta en titt på det?

z0Jpl3d.jpg

Litt vanskelig å vurdere "ganske tight", men tenker at det ikke skader å stikke innom AD :) Det er nok en rimelig enkel fiks hvis noe skulle vise seg å ikke være som det skal.

EDIT: Og gratulerer med en superfin klokke!
 
Litt vanskelig å vurdere "ganske tight", men tenker at det ikke skader å stikke innom AD :) Det er nok en rimelig enkel fiks hvis noe skulle vise seg å ikke være som det skal.

EDIT: Og gratulerer med en superfin klokke!

Såpass at det gjør litt vondt å dreie den helt rundt! Får stikke innom etter jobb i morgen. Ellers er den helt prima.

Tusen takk!
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik