Den store kikkert-tråden

Lynch

Støttemedlem
Medlem
4. nov. 2010
Innlegg
586
Sted
Bergen
Etter mange år med kikkerter som er god noen år for så og bli dårligere og dårligere vil jeg nå kjøpe noe som varer! Har sett på Swarowski, Zeiss og Leica o.l. Bruksområde er hovedsaklig fra stuevinduet til å kikke på båt-trafikk som går forbi huset. Trenger innspill, kjør debatt!
 
Da skal du ha noe med mye forstørrelse, god lysstyrke og stabilisering, ikke den tradisjonelle 7x50 marinekikkerten.
Blir dyrt... :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Lynch
Enig med @westmouth, du trenger først og fremst forstørrelse, men det går hånd i hånd med lysåpning. 10 x 50 feks. men da koster det en del om du velger Leica eller Zeiss. Du kan vurdere et spotting scope, sånne som du ser på sendinger fra skiskyting. De er ikke så dyre, og kan fåes med zoom, men da trenger du et stativ å sette det på.

Denne har jeg brukt en del, og den er fantastisk. Trykk inn knappen, og motivet står dønn stille. En god del bliigere enn Leica.....

 
  • Liker
Reaksjoner: Lynch
Jeg kjøpte nettopp denne, riktignok til helt annet bruk. Du må jo kunne måle hvor langt unna båtene er også, må du ikke?


Neste på min liste blir nok termisk, for å se hva som rører seg i mulm og mørke.

Skal du se på nipplepiercingen til damene midtfjords derimot, er jeg enig i tanken over om en spotter.
 
Jeg har en Swarovski SLC 10x42 som jeg bruker på jakt og har med i bilen resten av året og er ganske godt fornøyd med, men jeg sier meg enig med de som anbefaler spottingscope - Vel og greit at du ser båten, men du vil jo gjerne se om de har papirene i orden om bord og hvem som har levert vinsjene og tråldørene. Hva du bør kjøpe er jeg dog ikke sikker på. Jeg heller mot Swarovski, men jeg har en kompis som roser Meopta opp i skyene, og de tilbyr nok veldig mye "bang for the buck", men om du lider av FOMO er det nok like greit å kjøpe Swarovski med en gang. Du gråter kanskje litt når du betaler og akkurat idet du åpner pakken, men så går det mye likere etterpå, og du kan begynne å rasjonalisere kjøpet med at du skal ha kikkerten til du sprekker, og om du deler prisen på antall bruksdøgn blir det jo ikke så mye.
Jeg kjøpte kikkerten hos Kikkertspesialisten, og de har mange fine guider der, og jeg tror nesten de holder seg for gode til å selge dritprodukter.
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf og Lynch
Det spørs hvor langt det er til objektene du skal se på, en 10x håndkikkert gir et rolig bilde med relativt stort synsfelt. En spotter på 20-60x gir et veldig snevert bilde, disse er bedre egnet til skivekikkert på skytebanen.
Jeg har diverse kikkerter - foretrekker Zeiss og Leica i enhver anledning.
 
  • Liker
Reaksjoner: Smokeless og Lynch
Hvis kriteriet er noe som varer vil jeg påstå at den beste kikkerten jeg har er en Hensoldt Fero D16 8x30.
Kjøpt for under 2000 kroner og designet for å slepes bak en stridsvogn fra Berlin til Moskva. Optikken er ikke langt bak moderne kikkerter og byggekvalitet er slik at jeg tror den kan vaskes i vaskemaskin:)
Hvis forstørrelsens skal egne seg til å observere toppløse svabergsryper (en utryddningstruet art) finnes det bedre alternativer.
 
Zeiss Conquest HD 10x42 er et godt alternativ om du ønsker en håndkikkert med litt større bruksområde.
Ellers vil nok et spottingscope fungere godt, men krever stativ så blir følgelig lite mobilt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Lynch
Det spørs hvor langt det er til objektene du skal se på, en 10x håndkikkert gir et rolig bilde med relativt stort synsfelt. En spotter på 20-60x gir et veldig snevert bilde, disse er bedre egnet til skivekikkert på skytebanen.
Jeg har diverse kikkerter - foretrekker Zeiss og Leica i enhver anledning.

Takk for tips! Snakket litt med kikkertspesialisten, han holdt en knapp på Swarowski, er du kjent med disse @Tom Henriksen ? Zeiss og Leica kan være høyt aktuelle!
 
Jeg har kikkerter fra Zeiss, Schmidt & Bender, Kahles, Swarovski, Docter og Leica, både hånd- og siktekikkerter. (Sånn går det når man ikke liker å kvitte seg med ting :D )

Av alle er uten tvil de to fra Leica de optisk beste. Jeg synes bildet er mer behagelig (vanskelig å forklare) enn hos Z og S.
 
Redigert:
Steiner sine kikkerter er også gode synes jeg. Har stort sett erfaring med Commander/Navigator 7x30 og Ranger 10x42, men som det nevnes tidligere i tråden er disse vel kanskje ikke helt det du ser etter, TS. Spotter på stativ (hvis du har plass til å ha det stående) er nok det optimale hvis det er langt hold.
 
Swarovski er super kvalitet, har bare gode erfaringer med de.
Har også gode erfaringer med Swarovski. Jeg kjøpte en 8x30 SLC i '95 som jeg brukte til feltarbeid på Svalbard. Den hang rundt halsen når vi gikk, og i tillegg hadde vi et S. Habicht AT80 skop og en Leica Geovid 7x42 BDA med avstandsmåler og kompass som vi brukte på post. Alle tre fungerte utmerket.
I 2004 sprakk fokushjulet på Swarovskien, den ble sendt til fabrikken via importør, og fire uker senere fikk jeg en splitter ny direkte fra Østerrike.
 
Redigert:
Mine foreldre bor i midt i skipsinnseilingen, og far min er veldig opptatt av noen av disse skipene. Jeg kjøpte en ganske enkel spotter på stativ til dem i julegave for noen år tilbake, betalte 2000-ish og fikk et anerkjent merke jeg har glemt navnet på. Den fungerer utmerket, og man kan enkelt se hvordan humøret til de som står på bro er på 200-1000m avstand.
 
Er det noen som har noe erfaring med noe slikt? Liker størrelsen som gjør den allsidig til tur i fjell, båt, ferie osv. Noe man bør tenke på før man evt går til innkjøp? Er lite bevandret på kikkertfronten, men har siklet på en slik en stund...
3C94D93C-6EC4-4713-8C11-2DBA19DCC337.jpeg
 
Fikk ett tips om å sjekke ut når forsvaret har militær-utsalg, kan man finne typ premium-kikkerter der ?