Den store jaktbiltråden

Medlem
10. sep. 2009
Spørs om den blir så stor da. Det er vel begrenset hvor mange som klarer å engasjere seg i dette, men here goes:

Før alle gjør det eneste anstendige ved å peke meg i retning av en TD5 Defender, iler jeg til og røper at jeg kommer fra både Seriebil og Defender (og G), så de traktormarkene er (foreløpig) ferdigpløyde.
FA3AE280-CFBE-4684-A1DC-797FF2D1C78C_1_105_c.jpeg

Bilde_2026-10-08_101000776.png

4649BE74-8F91-4770-8ACC-17EDDA3744C5.jpeg

Ellers går det i 2022 Pretender som er en kjempebil, men ikke helt tilpasset det lille behovet jeg prøver å overbevise meg selv om at finnes. Grunnen til at kveldene fylles av kvalitetstid på finn er forrige ukes elgjakt hvor fjellfolket alle stilte med røtne HiLuxer, D-Maxer, Rangere og Navarraer.
EB1447EF-866E-4E33-8A37-3C971356E6A1.jpeg

Fordelen med disse sjelløse sliterne er at de oppfyller jaktbilkravene jeg har satt opp for meg selv:

- Komme fram overalt
- Robust
- Enkel og mekanisk. Ingen app som må oppdateres før bruk
- Helst manuell. Billigere, gøyere og gir gen Z tyverisikring i bystrøk
- Gjerne bakseter, så jeg kan bidra i den evige kabalen med å transportere de som skal på post eller jage.
- Helst langt nok plan til at jeg kan få med en grus-MC til avveksling

Så langt er spekken rigget for en Defender 130 HCPU
1791448425188.png

Men den ryker på de neste punktene:
- Billig i drift og innkjøp. Max 100k, men dere aner vel hva som skjer med den grensen om noe stilig skulle dukke opp.
- Så sjelløs at jeg ikke finner på å gi den lakkbehandling eller annen kjærlighet og ender med å gremmes når jaktlagets romslige medlemmer bruker bilen som møbel etter noen mil i heia, noe som resulterer i alskens bulker og riper

Kort sagt en bil jeg ikke er redd for og som ikke koster noe særlig. Så kan den utenom sesong fungere til juletrehenting, turer til gjennvinningen, sykkel/MC-transport, hagesenterhandling, byggesjauebil, etc. Faktisk lurer jeg på hvordan jeg har klart meg så lenge uten : - )

De åpenbare kandidatene er HIíLux (fort utenfor budsjett), D-Max og Navarra, men en tidlig Ford Ranger/Mazda B2500 (samme bil bare døllere merke) er også aktuelle. Faktisk er en enkel liten 90-talls Ranger en av få sjarmerende biler i et marked preget av overraskende heslig bildesign.

Utseendemessig synes jeg at gamle Nissan NP300 er stilig enkel, som denne https://www.finn.no/mobility/item/476430836?ci=1, men uten kufanger (ingen planer om å fange kyr). Denne blir det dessverre klønete å få bikkjene med i. En kollega har en gammel XC70 og bortsett fra at den ikke har noe plan å slenge slakt på er det en strålende jaktbil som etter sigende skal være veldig robust bygget.

Amerikanske alternativer er enten for harryglorete, for overdimensjonerte eller stort sett begge deler. Bortsett fra en 90-talls Jeep Comanche, men den hadde jeg blitt for glad i til at jeg ville klart å gi blaffen i.
1791448552658.png

Er det noen som har erfaring med slike slitere? Forskjellige årsmodeller av HiLux, D-Max, Navarra, Ranger, etc skal jo ha issues med clutch, kjøling, girkasse, etc og den evige partikkelfiltermoroa må man jo ta med på kjøpet om det er en "nyere modell" (jeg har erfart at min definisjon av dette begrepet er noe avvikende). Andre modeller? Lada Niva er jo drittøff, men har mine tvil : - )

Spørs om den blir så stor da. Det er vel begrenset hvor mange som klarer å engasjere seg i dette, men here goes:

Før alle gjør det eneste anstendige ved å peke meg i retning av en TD5 Defender, iler jeg til og røper at jeg kommer fra både Seriebil og Defender (og G), så de traktormarkene er (foreløpig) ferdigpløyde.
Vis vedlegg 439650

Vis vedlegg 439646
Vis vedlegg 439653

Ellers går det i 2022 Pretender som er en kjempebil, men ikke helt tilpasset det lille behovet jeg prøver å overbevise meg selv om at finnes. Grunnen til at kveldene fylles av kvalitetstid på finn er forrige ukes elgjakt hvor fjellfolket alle stilte med røtne HiLuxer, D-Maxer, Rangere og Navarraer.
Vis vedlegg 439652
Fordelen med disse sjelløse sliterne er at de oppfyller jaktbilkravene jeg har satt opp for meg selv:

- Komme fram overalt
- Robust
- Enkel og mekanisk. Ingen app som må oppdateres før bruk
- Helst manuell. Billigere, gøyere og gir gen Z tyverisikring i bystrøk
- Gjerne bakseter, så jeg kan bidra i den evige kabalen med å transportere de som skal på post eller jage.
- Helst langt nok plan til at jeg kan få med en grus-MC til avveksling

Så langt er spekken rigget for en Defender 130 HCPU
Vis vedlegg 439654
Men den ryker på de neste punktene:
- Billig i drift og innkjøp. Max 100k, men dere aner vel hva som skjer med den grensen om noe stilig skulle dukke opp.
- Så sjelløs at jeg ikke finner på å gi den lakkbehandling eller annen kjærlighet og ender med å gremmes når jaktlagets romslige medlemmer bruker bilen som møbel etter noen mil i heia, noe som resulterer i alskens bulker og riper

Kort sagt en bil jeg ikke er redd for og som ikke koster noe særlig. Så kan den utenom sesong fungere til juletrehenting, turer til gjennvinningen, sykkel/MC-transport, hagesenterhandling, byggesjauebil, etc. Faktisk lurer jeg på hvordan jeg har klart meg så lenge uten : - )

De åpenbare kandidatene er HIíLux (fort utenfor budsjett), D-Max og Navarra, men en tidlig Ford Ranger/Mazda B2500 (samme bil bare døllere merke) er også aktuelle. Faktisk er en enkel liten 90-talls Ranger en av få sjarmerende biler i et marked preget av overraskende heslig bildesign.

Utseendemessig synes jeg at gamle Nissan NP300 er stilig enkel, som denne https://www.finn.no/mobility/item/476430836?ci=1, men uten kufanger (ingen planer om å fange kyr). Denne blir det dessverre klønete å få bikkjene med i. En kollega har en gammel XC70 og bortsett fra at den ikke har noe plan å slenge slakt på er det en strålende jaktbil som etter sigende skal være veldig robust bygget.

Amerikanske alternativer er enten for harryglorete, for overdimensjonerte eller stort sett begge deler. Bortsett fra en 90-talls Jeep Comanche, men den hadde jeg blitt for glad i til at jeg ville klart å gi blaffen i.
Vis vedlegg 439655

Er det noen som har erfaring med slike slitere? Forskjellige årsmodeller av HiLux, D-Max, Navarra, Ranger, etc skal jo ha issues med clutch, kjøling, girkasse, etc og den evige partikkelfiltermoroa må man jo ta med på kjøpet om det er en "nyere modell" (jeg har erfart at min definisjon av dette begrepet er noe avvikende). Andre modeller? Lada Niva er jo drittøff, men har mine tvil : - )
jeg har ikke og ønsker ikke engang lappen, men tema for denne tråden er interessant!

Eg har en ny(ere ) ranger med 3,2l (2017) og 2 navarra frå endå 10 år tilbake . Den eine er såpass groggy og sliten at den kun kan brukes opp skogsvegen , men den starter og går med en gang. Den andre treng litt omgang med et sveiseapperat og en eu kontroll så kan den brukes langs vegen igjen . Det er jo en grunn til at Navarra er poppis , og spesielt dei med bakseter. Einaste er ramma som kan knekke rett bak hytta og rust . Resten er ganske skuddsikkert .
Vw amarok kjenner du sikkert til . Fleire er fornøgd med dei også. Manuell og diesel.

Skal du likevel sprenge budsjettet litt så trur eg desse har 3 seter . ( om det hjelper då ) https://www.finn.no/478077422

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: morini
Det jeg egentlig trenger er selvfølgelig en Land Cruiser 70 Serie. (For de som ikke kjenner den: Snart 40 år gammel bil som fremdeles produseres til hjelpeorganisasjoner og andre kunder som trenger ekstrem pålitelighet og fremkommelighet). Herlig gammeldags mekanisk kjøreopplevelse uten masse pling plong alarmer om du har glemt å pusse tennene eller glemt at du nettopp åpnet døren (bør man forresten ha lov til føre motorisert redskap i trafikken om man trenger en alarm for å gjenkjenne en åpen dør eller en regnsensor for å registrere at det regner?) Og ingen hekkans skjerm som skriker om oppmerksomhet og hvor man må ned på 7. undermeny for å sende en søknad om temperaturendring, en søknad som sentralhjernen skal avgjøre om er kompatibel med det aktuelle kjøremoduset du er i før du som oftest får avslag og rutene neddugges. Dessverre sprekker den budsjettet med 25-gangeren om man skulle fått den på norske skilter.

Men jeg hadde aldri trengt å kjøpe bil igjen: - )
Bilde_2026-10-08_164723225.png

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SGG og holmby
Eg har en ny(ere ) ranger med 3,2l (2017) og 2 navarra frå endå 10 år tilbake . Den eine er såpass groggy og sliten at den kun kan brukes opp skogsvegen , men den starter og går med en gang. Den andre treng litt omgang med et sveiseapperat og en eu kontroll så kan den brukes langs vegen igjen . Det er jo en grunn til at Navarra er poppis , og spesielt dei med bakseter. Einaste er ramma som kan knekke rett bak hytta og rust . Resten er ganske skuddsikkert .
Vw amarok kjenner du sikkert til . Fleire er fornøgd med dei også. Manuell og diesel.

Skal du likevel sprenge budsjettet litt så trur eg desse har 3 seter . ( om det hjelper då ) https://www.finn.no/478077422
Navarra er nok en sterk kandidat, ja. Amarok har jeg også kjørt mye og de begynner å bli rimelige, men jeg er redd de er litt kompliserte, les: dyre, om elektriske gremlins skulle dukke opp.

Tundra er også tøffe, men er mest som Amcar å regne pga størrelsen. Fremkommeligheten begrenses sterkt på norske krøtterstier med de dimensjonene. Det er der Defendere og G er så geniale. Smalere enn en Golf, men masse innvendig plass takket være rammekonstruksjon og spinkle vegger. Pretenderen derimot er isolert bedre enn de fleste engelske hus, noe som gir komisk lite plass innvendig. Der kan man bare glemme å få en fullvoksen MC i bagasjerommet på tur gjennom Europa: - )
1791477908073.png

Mitsubishi L200? Bredt spenn i pris/alder på disse.

Naboen til foreldrene mine har hatt en slik i evigheter. Til lett skogs-/vedbruk. Og en og annen hjort eller elg bakpå. Den har jo lavgirserie også, så den trives utenfor allfarvei.

Joda, eldre L200 er kandidater, men jeg har avskrevet de fra 2006-2015 siden de ser ut som strandede delfiner: - ) Forgjengeren er jo tøff:
Bilde_2026-10-09_104828186.png

• Liker
Reaksjoner: SGG
Hvis du strekker budsjettet bitte litt 😉Vis vedlegg 439736
Fås vel også med mindre hytte og 2 akslinger.koster fort litt mindre da.

Ellers er jo zetros knall: