@Hvalrossen Kan godt skrive litt etter el clasico ja.
Bare kjapt, mener du 1-3 kampen mot Granada (hvor de spilte med de knallgule, markørgule draktene) hvor Suarez hadde åpent mål, men sentret til Messi som ble plassert offside pga. keeperen (den slags offside ser vi ikke ofte forresten!)?
Ja, det var en dårlig kamp, men det er litt som bør sies om den først. Granada sin gressmatte var en potetåker og ingen spilte særlig bra der. Mye av oppbyggingen av spill rundt midtbanen ble dermed bevisst "skippet" til fordel for direkte og lange pasninger opp til angriperne. Under slike forhold vil aldri Messi spille på sitt beste, og spesielt ikke når han tydeligvis har bestemt seg for å være ekstra sparsommelig med bruken av krefter i kampen. I tillegg hadde han unektelig en dårlig kamp. Det skjer jo med alle.
Men, jeg mener ærlig at Messi de siste 4 månedene, tatt enkelte svakere kamper i betraktning, spiller på et ekstremt høyt nivå igjen, og det blir bare bedre. Det høyeste nivået nå er etter min mening bedre enn noensinne før da han har lagt til flere elementer i spillet sitt. Har har blitt en enda smartere spiller og leser spillet enda bedre enn før, og pasningene... Ahh, disse pasningene! De har blitt helt sinnssyke, han disker opp med noen pasninger ukentlig som andre toppspillere skal være glade for å gjøre iløpet av en hel sesong. Nivået hans er kanskje ikke like stabilet som i 2012 enda, men det kommer seg gradvis. Han har eksplodert så langt i 2015.
Messi vil helst spille alle kampene ja. Guardiola fant ut at det var best for ham og hele lagets prestasjoner forøvrig om han spilte hver kamp, og resultatet ble at Messi sakte men sikkert ble en ekspert på å "pace seg" (finnes det et godt norsk ord for dette?) ved å hvile i faser av spillet under kampene. På denne måten kan han spille hver eneste kamp igjennom en hel sesong og fremdeles "peake" på slutten, forutsatt at han er i god fysisk form (som han er nå), og ikke sliter med skader.
Når Messi er på sitt beste merker du ikke denne hvilingen, han kan spille en kamp hvor han er direkte involvert i alt som skjer av mål og assists, og er knapt andpusten eller sliten når dommeren blåser slutt. I enkelte av de mindre ligakampene lurer jeg på om han faktisk bruker mindre energi enn på trening...
Hehe, mener virkelig at Lucho er god ja, og Mathieu var jo forresten kjempegod mot City! Han er en god forsvarsspiller, dog ganske grov i pasningene. Han er flink til å presse angripere ut på kant og avvæpne dem, men når han skal sentre ballen videre gjør han klokt i å holde det enkelt og di den til Pique eller keeper. Nå er Busquets skadet så Mascherano måtte spille DM mot City (og også mot Real, ved mindre Busquets mot all formodning skulle bli god igjen i tide), så valget sto mellom den talentfulle men uerfarne Bartra, eller den eldre kjederøykende Mathieu. Valget falt på sistnevnte, og han gjorde en god jobb.
Innsatsen til Lucho i Celta var veldig god, og du kan si at Celta bygger en del videre på fundamenter han la. Han forlot dem i en betydelig bedre posisjon enn da han begynte for å si det sånn. Uansett, resultatene siden tapet mot Real Sociedad (som satt igang hele det store dramaet) taler for seg selv. Laget spiller bedre og bedre, og ting virker. Han fikk ryggen mot veggen, og klarte å kjempe seg tilbake. Nå har han opparbeidet seg mye goodwill.
Uansett, god natt! Beklager om dette er litt rotete og/eller bablete skrevet, jeg er ikke
helt edru. Haha, hver gang jeg skriver om Barca så blir det langt, merkelig det der. Det er noe jeg brenner for kan du si...