Den store cognac-tråden

Medlem
20. mars 2016
Innlegg
28
Sted
Norge
Ser vi har den store Whisky-tråden, men ingen om Cognac. Det må vi ha.

Jeg kan være førstemann ut med et bilde av juvelen i min samling: Navarre 'Ancestrale 1925'. Destilert i 1925 på gården til Navarre i Gondeville (ligger like over elven ved Jarnac for de som er kjent). Han selger kun Cognacen sin på gården. Vi var innom for noen år siden og da hadde han nettopp tappet en 1925 årgang på flasker, og solgte en av de til oss. Besøkte han igjen etter noen år, da var alle sammen solgt dessverre. Obligatorisk besøk dersom en er i Cognac-området!

1%20-%201_zpsttetiovw.jpg
 
Redigert:
Mye god cognac der ute. Husk at cognac er laget for å drikkes.

Leopold Gourmel er en drivende dyktig produsent. Økologisk drevet uten tilsetninger. Karatserien hans er prima. Ikke spesielt dyr heller.
 
Hei

Flott tiltak! Jeg er også samler av cognac, og ivrig på Blomqvist sine nettauksjoner. Her sikret jeg meg en Delamain Grand Champagne S.V 1983. Fra før av hadde jeg 1973.

En Hine Grand Champagne 1960 har jeg også kjøpt på auksjon. Den 1973-årgangen kjøpte jeg i Århus i 2004. I dag har den steget til nesten seks ganger kjøpesummen. Det er ikke bare ur som kan stige i verdi.

Ellers har jeg Pierre Ferrand Selection des Anges, Fussigny XO Fine Champagne, Bache Gabrielsen Hors d' Age, Otard 1795, Moyet Borderies XO,A E Dor XO Vielle Fine Champagne, Raymond Ragnaud Grande Champagne Extra Vieux, R M XO, Jean Filloux Cigar Blend og noen til. Jeg kan ordne med et bilde eller to om ikke så lenge.
 
Redigert:
Takker så mye! Jeg følger opp med et lite familiebilde til, så skal jeg ta en pause!
Filloux Delamain Bache II.jpg


Fra venstre:

Jean Filloux Cigar Club, Delamain Grand Champagne 1973 og Bache Gabrielsen Hors D' Age.

Som dere ser har flaskene klingfilm rundt korkene. De er også fylt med gass av typen Vinepreserve. Brennevin oksiderer også, men selvfølgelig saktere enn vin. En enkel måte å unngå dette på er A) Drikke opp alt innen rimelig tid. B) Fylle den på en mindre flaske. C) Fylle på med glasskuler etc. slik at volumet i flasken øker. D) Forsøke å preservere med gass, som er det jeg har gjort. Om det virker, gjenstår å se.
 
Ah, Bache Gabrielsen Hors D' Age. Kjøpte den sommeren 2003 til min forlovelse husker jeg. Tusen kroner kostet den på polet, og var den absolutt dyreste flasken jeg hadde kjøpt til da. Tror jammen jeg skal kjøpe den igjen til et jubileumsår senere.

Så veldig spennende ut samlingen din Futen, fikk virkelig lyst til å kjøpe god cognac igjen, lenge siden sist.
 
  • Liker
Reaksjoner: Futen
Pierre Ferrand Selection des Anges

Denne bringer noen meget gode minner. Vi besøkte han på gården. Ble invitert inn i garasjen for å se på "varelageret". Kjøpte blant annet en Selection Des Anges, som han signerte etiketten på. Pratet om løst og fast, litt av en personlighet! Flasken er dessverre drukket opp. En av de få flaskene jeg har drukket som jeg etterpå har tenkt at kanskje heller skulle stått i skapet....
 
  • Liker
Reaksjoner: Futen
Hva syns du om Remy XO ? Vi fikk en sånn til bryllupsgave, sparer den til et passende jubileum.

Hei

Det begynner å bli en stund siden jeg drakk den, men jeg husker den som en ganske god all-rounder, kanskje en anelse spiss i smaken slik VSOP fra RM også er. (alkoholpreg). Jeg liker de lettere stilene mer, men bevares det er ikke noen dårlig Cognac. Et lite tips, pass på korken. Den gikk helt i oppløsning på min.
 
  • Liker
Reaksjoner: daghoi
Men hvordan smaker de forskjellige cognacene?

Lite vits med bilder hvis man ikke oppgir litt personalia også... imho.
 
OK

La meg ta siste bildet først:

Moyet XO er en atypisk cognac, fra Borderies området. Den har en ganske kraftig sherry-aktig undertone som ikke mange andre cognac har. Jeg er ingen ekspert, langt derifra. Men noen litt mer prestisje-cognac'er har "Rancio" i sterkere eller svakere grad. Det kan minne om nøtter, tørket frukt, kraftige oster, sigar-eske og tre. Rancio endrer karakter med alderen. Moyet har det, og den er fruktig, sherry-aktig, og god.

A.E Dor Vielle Reserve har også litt rancio, men den er tyngre, mer tre-aktig men fortsatt en litt fruktig tone. Av de to, liker jeg Moyet best.

A. de Fussigny er mer floral enn de to forrige, fortsatt med preg av nøtter/tørket frukt, men lettere, mer fruktig og en Petit Champagne-stil som etter min oppfatning er mer etter min smak enn de mest tunge og kraftige stilene.

Jeg skal kommentere de øvrige bildene også, bortsett fra det første, de flaskene er ikke åpnet og blir det trolig heller ikke på en god stund.