Den store Certina-tråden

IMG_20160816_184347.jpg

Likern fremdeles! #Certinalover

image.jpeg

Kjøpte en Caimano til dama her forleden, og hun elsker den. Det som er fint med å kjøpe klokke til dama er at det ikke er noen skam å kjøpe quartz ;) :D
Har sikla litt på en del vintage Certina, får se om det ikke blir noe av snart. Er bare så mye annet på innkjøpslista i tillegg :rolleyes:

Det er ingen hemmelighet at jeg alltid har vært svak for Certina, og noen har kommet og gått videre. En DS2 daydate, en DS8 Moon watch, og en Powermatic 80 til min bror for noen uker siden. Denne GMT quartzen har min sønn fått overta nå, den var i største laget for mitt håndledd :)
77.jpg

Kanskje den vakreste Certinaen i mine øyne, og veldig grei å ha når en driver med amatør astronomi og tar bilder av Månen. Hadde dette bare vært en mekanisk klokke ville den ha vært helt perfekt, dog sannsynligvis laaangt utenfor økonomisk rekkevidde. Men Precidriven som tar hensyn til temperaturforskjeller påstås å være 10 ganger mer nøyaktig enn vanlig quartz. Og om jeg ikke tar feil, er den vel lik Breitlings super quartz serie. Uansett er jeg mest glad i mekaniske ur, jeg føler de har sjel, og lever gladelig med 5-10 + - sek nøyaktighet hver dag.

55.jpg

Jeg likte den Sportsman veldig godt. ca 36mm antar jeg, nesten samme design som Blue Ribbon. Den trenger nytt glass og litt kjærlighet.Noe patina på skive gir bare ekstra sjel. Jeg har testet de fleste av de automatiske klokkene mine. Ut av de alle, er det min gamle blue ribbon calibre 25-651 som tikker best, 3-4 sek for sent på 24 timer. Det synes jeg det står respekt ut av. Må nesten legge med ett bilde til, siden det andre ble noe dårlig

33.jpg