Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Noen som kjenner til ref. på denne? Ligger på Finn til 20'. Visste kun om "Marui"-skive som hadde lik subdialsplassering, hvit bakgrunn og sorte subdials til reduced-modellen, men Marui har i tillegg sekunder på skiven. Har googlet i femten minutter, men mulig jeg bare har mistet detektivferdighetene mine.
29_18716020.jpg
 
Noen som kjenner til ref. på denne? Ligger på Finn til 20'. Visste kun om "Marui"-skive som hadde lik subdialsplassering, hvit bakgrunn og sorte subdials til reduced-modellen, men Marui har i tillegg sekunder på skiven. Har googlet i femten minutter, men mulig jeg bare har mistet detektivferdighetene mine.
29_18716020.jpg
Trodde jeg også hadde svart belte i googling, men denne finner jeg ingenting på. Er fin, da!

Litt i samme Finn-gata. Noen som kan si noe kvalifisert om denne Mark II-en? http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75918030

Ja, prisen er nok noe høy, og ser det ikke ut som den er relumet? Spesielt timemarkøren kl. 9 ser ut som den har en mystisk skygge, men det kan bare være at bildene ikke er flatterende. Billigste på Chrono24 ligger på rundt 15k, og de ser finere ut enn denne.
 
Ja, det hadde vært interessant å vite referansen på denne. I 1988/89 kom Omega med en rekke reduced-modeller som hadde cal. 1140: 175.0032/3, 375.0032/3 og 475.0032. Eneste problemet er at ingen av dem kom med en slik skive. I alle fall ikke i følge Journey Through Time som har det komplette nomenklaturet for Speedmastere. Det er ikke en Marui-skive, timesmarkørene er feil ift det.

Gitt kasse, bezel, ser dette ut som en 175.0032 med feil/fake (?) skive. Hvis feil, hvilken skive fra hvilken modell? Jeg finner ikke den skiva der hverken på nettet eller i Journey Through Time. Så her er det noe muffens.

Vurderer du denne, hadde jeg spurt selger om mer info, typisk ref. nummer, hva som har skjedd under service (skiftet skive? restaurert?). Hvis ikke hadde jeg holdt meg langt unna. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: raknes
Hei, jeg er ganske nybegynner på klokkefronten men har virkelig lyst på en Omega Speedmaster. Kan noen fortelle meg hva jeg får for 15-20 000? Hva bør jeg se etter eller spørre om i fht til kjøp av brukt?
Jeg har sett en på finn http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75757060
Er dette et ok kjøp?

Se denne tråden:

http://www.tidssonen.no/forum/threads/svindlet-på-finn-no.33744/page-5#post-526441

Jeg vil på generelt grunnlag anbefale deg å kjøpe klokke av et medlem på Tidssonen, med mange poster og/eller mange gode tilbakemeldinger fra kjøp og salg.
 
Et lite spørsmål. Vil skive og markører/visere på nyere Speedmaster Pros patineres slik som de eldre variantene gjør?
 
Et lite spørsmål. Vil skive og markører/visere på nyere Speedmaster Pros patineres slik som de eldre variantene gjør?

Jeg vet ikke hvordan selve skiven eller viserne patinerer, men det mest fremtredende ved patinaen på gamle klokker er vel lumen som falmer. Dette er på grunn av den gamle tritium-baserte lumen som er selvlysende. 3590 og tidligere modeller har slik lume, mens fra og med 3570 brukes ny type lume (husker ikke hva den heter i farten), som ikke er basert på radioaktive materialer. Denne absorberer lys og sender det ut igjen, i stedet for å "lyse selv". Så vidt jeg vet vil 3570 og nyere Speedmastere derfor ikke patinere på samme måte som de gamle. Dette er vel noe av grunnen rundt diskusjonen av "fake lume" på enkelte nyere modeller.
 
Et lite spørsmål. Vil skive og markører/visere på nyere Speedmaster Pros patineres slik som de eldre variantene gjør?
Alle Speedmaster Proffesional etter 1998 refnr. 35xx.xx har Super-Luminova på markører og visere fremfor radioaktivt tritium.

Ser at temaet er hyppig debattert blant klokkefolk.
Har sett at Speedmaster- og Seamastere fra slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000 har hakket gulere indikatorer enn dem rett fra fabrikken. Siden Super-Luminova er relativt "nytt" er vel ingen som er sikre enda.

Formålet med dagens lume er vel å preservere tilstanden lengst mulig.
Super-Luminova vil nok patinere på sikt men neppe i lik grad som tritium-skivene.
 
Redigert:
Spes å kjøpe bursdagsgave til seg selv?
Det fikk jeg tydelig tilbakemelding om fra madamen, spesielt med tanke på at det var en BRUKT rem!!!:eek: Noen vil aldri forstå...

Er man er fortsatt gal dersom man er klar over handlingene? Definisjon plx!
Uansett: mobilkamera og lunsjpause.
Omegarem i haiskinn og spenne til SS'n
8DD2F13A-A2A6-4ABF-8345-EED17F0CF4EE_zps2iq3drtc.jpg
FCFDE38A-4D5C-4558-95C1-213389537762_zpst0zo7n2g.jpg

8DF38386-8969-4248-A282-4B413EA28DD1_zpsp7nizrxn.jpg
 
Spes å kjøpe bursdagsgave til seg selv?
Det fikk jeg tydelig tilbakemelding om fra madamen, spesielt med tanke på at det var en BRUKT rem!!!:eek: Noen vil aldri forstå...

Er man er fortsatt gal dersom man er klar over handlingene? Definisjon plx!
Uansett: mobilkamera og lunsjpause.
Omegarem i haiskinn og spenne til SS'n
8DD2F13A-A2A6-4ABF-8345-EED17F0CF4EE_zps2iq3drtc.jpg
FCFDE38A-4D5C-4558-95C1-213389537762_zpst0zo7n2g.jpg

8DF38386-8969-4248-A282-4B413EA28DD1_zpsp7nizrxn.jpg

Gratulerer med reim og dagen.
Kuleste Speedy-komboen. Synd at haireimen er utgått fra Omegas sortiment :(
 
Takk @gulenissen :)
Det er veldig synd, men samtidig forståelig mtp dyrevern og det aspektet. Denne remmen er i upåklagelig stand alder tatt i betraktning.
Det er noe som gjør det så rått å gå med hai på håndleddet:cool:
 
Spes å kjøpe bursdagsgave til seg selv?
Det fikk jeg tydelig tilbakemelding om fra madamen, spesielt med tanke på at det var en BRUKT rem!!!:eek: Noen vil aldri forstå...

Er man er fortsatt gal dersom man er klar over handlingene? Definisjon plx!
Uansett: mobilkamera og lunsjpause.
Omegarem i haiskinn og spenne til SS'n
...

Ikke noe galskap i dette. Gratulerer med dagen og tøff reim!
 
  • Liker
Reaksjoner: Steiniz
Ja, det hadde vært interessant å vite referansen på denne. I 1988/89 kom Omega med en rekke reduced-modeller som hadde cal. 1140: 175.0032/3, 375.0032/3 og 475.0032. Eneste problemet er at ingen av dem kom med en slik skive. I alle fall ikke i følge Journey Through Time som har det komplette nomenklaturet for Speedmastere. Det er ikke en Marui-skive, timesmarkørene er feil ift det.

Gitt kasse, bezel, ser dette ut som en 175.0032 med feil/fake (?) skive. Hvis feil, hvilken skive fra hvilken modell? Jeg finner ikke den skiva der hverken på nettet eller i Journey Through Time. Så her er det noe muffens.

Vurderer du denne, hadde jeg spurt selger om mer info, typisk ref. nummer, hva som har skjedd under service (skiftet skive? restaurert?). Hvis ikke hadde jeg holdt meg langt unna. :)

Og der var'n på salg på KS gitt! Pass opp!

http://www.tidssonen.no/forum/threads/omega-speedmaster-gull-stål-med-panda-skive-selges.38314/

@Guybrush Threepwood noe å sjekke ut med selger? Den trenger en del ekstra informasjon i annonsen (og papirer) før i alle fall jeg godtar denne som legit.