Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Screenshot_20230126-135025~2.png
Screenshot_20230126-134956~2.png
 
SP-SuperRacing-32930445101003-keyfeature-Spirate~2.jpg

Omega has a new method to fine tune the rate of a watch movement, with the Spirate. It combines a new silicon hairspring architecture and a new eccentric tuning system, with a snail cam acting on a flexible blade. This system as an unprecedented finesse, allowing regulation as close as 0.1 seconds/day, thanks to a graduated tuner – somehow taking back some of the designs of old watches, with a snail-shaped index on the cock. The graduated tuner allows fine tuning on a scale of of 5 seconds, with increments of 0.1 seconds/day. It remains combined with the co-axial escapement. The idea of Omega is to bring the Spirate technology into more collection in the near future.

 
Ser ut som lumen lyser gult i videoen på YouTube, dét er jo litt artig hvertfall.
Men alt større enn 42 er no-go for meg.

Edit: 133900kr :oops:
 
Terningkast 3 klokke, med terningkast 6 presisjon ? Spirate systemet blir vel å se i flere omega modeller framover, også «ekte»speedmasters :geek:
 
Terningkast 3 klokke, med terningkast 6 presisjon ? Spirate systemet blir vel å se i flere omega modeller framover, også «ekte»speedmasters :geek:

Ja, men stusser litt på ordbruken. De hevder 0/+2 sekunder er mulig, men ikke at det er det den faktisk oppnår. Mulig jeg leser PR som fanden leser Bibelen… Det tyder vel uansett på at urverket p.t. Ikke er sådan sertifisert
 
Ja, men stusser litt på ordbruken. De hevder 0/+2 sekunder er mulig, men ikke at det er det den faktisk oppnår. Mulig jeg leser PR som fanden leser Bibelen… Det tyder vel uansett på at urverket p.t. Ikke er sådan sertifisert

A24C7DFD-600D-4AC9-AAD4-3E99DB40C43D.png

Ikke lett å bli klok på. Utifra Fratello artikkelen kan det dreie seg om en ny og strengere METAS sertifisering ?
 
Metas sertifisering betyr at den er gjennomgått testing i x ant posisjoner og ev temperaturer, og tidsavviket innafor kravet. Omegaen erfortsatt metas sertifisert, men da med bedre avvik enn kravet
 

Enda en 44.25mm ekstra stor Speedmaster.
Enda en alt for stor Speedmaster, og etter min mening nok en gang med et noe sært utseende.
Smaken er heldigvis som baken, men rent størrelsesmessig blir det for digert for svært mange.
Skjønner ikke helt greia der, spesielt når trenden forlengst har svingt mot litt hendige størrelser.

"Drømme-Speedmasteren" min hadde vært mellom 40 og 42mm, "klassisk" (gjerne enten svart, hvit eller brun) skive, , svart bezel og med automatisk !! verk.
3 subdials klokken 3, 6 og 9.
Dato hadde også vært innafor, men ikke noe must.
Den gode, gamle Speedmaster ref. 323 er ganske nær, men ikke helt.
Lag den, please :)
 
Den er ikke 44-stor, bezelen er ca 42. målet på Speedmasteren er t.o.m. delen av kassa som beskytter krona