Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Er det slik at modell 311.30.42.30.01.005 nå har gått ut av produksjon?
For meg virker det sånn.
Isåfall tipper jeg det blir en fremtidig svært så ettertraktet modell, litt sånn som grønn submariner (Hulken) og Daytona.

Er dere enige eller uenige???

Det er vel den modellen som har vært solgt hos AD frem til nå som har vært nærmest "originalen" (tror jeg). Det er jo et poeng.
 
Speedmaster ramlet ikke nedover på ønskelista med den nye utgaven akkurat.. spent på å se hvordan den vil holde seg i verdi.
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid
Da var klokka i hus, kan melde at klokka faktisk har skarpe kanter på undersiden av kassen, iallefall betydelig skarpere enn min lite brukte 2006 1861. Lenka er ikke så ille og faktisk ikke verre enn min gamle 1171 lenke fra 80'tallet. Vet ikke om det er så "alvorlig" at jeg skal ta kontakt med Watches of Switzerland, vi får se.

Her er noen bilder, boksen er jo mindre enn den gamle Speedmasteren, men fortsatt svær i forhold til Rolex bokser og det som er vanlig for andre klokker;

1cMqmfQ.jpg


WyBNHbD.jpg


8OZf1rl.jpg


6wW5FDU.jpg


kgDuJWk.jpg


A1aM7aD.jpg


VB9wp1C.jpg


bGNjRgf.jpg


Og her sammen med min 1861 fra 2006 på "vintage" 1171 lenke:

M0VTYxK.jpg
Lyst til å dele noen erfaringer med den nye Speedyen etter litt brukstid, @Eternamaniac ?
 
Den nye modellen er virkelig flott, på alle måter, men det er inget ved den (bortsett fra lenken) som gir meg noe ønske om å bytte ut min 91-modell, med gullfarget 861- urverk
En ting jeg stusser veldig på vedrørende den nye lenken er dimensjonene. Nå har speedy folket maset om en ny lenke med klassisk innsnevring i årevis. Nå som den endelig har kommet, kliner Omega til med en ekstra millimeter innsnevring. Hvorfor har de gjort det? Den klassiske dimensjonen til orginalen 1479, er da 20-16?
 
Ser ut til at den nye modellen ville være mer gunstig for oss med mindre håndledd
aldri eid en Speedmaster før, men ser vannmotstand er oppgitt til 50m. Er det bare skygge unna en regnskur med den eller tåler den såpass at en kan ta et bad eller dusj med den?
 
Ser ut til at den nye modellen ville være mer gunstig for oss med mindre håndledd
aldri eid en Speedmaster før, men ser vannmotstand er oppgitt til 50m. Er det bare skygge unna en regnskur med den eller tåler den såpass at en kan ta et bad eller dusj med den?
Min har vært brukt til bading og den er med i dusjen en gang i blant. Sikkert ikke å anbefale men har gått helt fint.
 
Lyst til å dele noen erfaringer med den nye Speedyen etter litt brukstid, @Eternamaniac ?

Joda, har brukt den på armen i ca en uke og den er meget behagelig på tross av de litt vel skarpe kantene. Den nye lenka er vesentlig bedre enn den gamle, og ser bedre ut i tillegg, jeg hadde ingen problemer med å tilpasse den. Når det gjelder punktlighet så senker den i underkant av ca 1 sekund pr dag. Hadde den på timegrapheren og den målte 0.0 sekunder 325 og 0.0 på beat error, beste måling jeg har sett noengang på mine klokker.

Den er betydelig lettere å trekke opp enn 1861, men ikke så lett som 321 verkene, vet ikke om det er lavere giring som gjør det. Chronoknappene er også noe mer presise og gir en bedre kvalitetsfølelse enn på 1861 modellen.

Når det gjelder vanntetthet så vil jeg ikke bade med den, men tåler nok helt fint en dusj, regnvær og å bli skyllt under kjøkkenspringen etter en runde med såpe og tannbørste. Til og med mine gamle 321 speedmastere fra 60-tallet tåler det.
 
Redigert:
For oss som ikke har kvinne negler så var det utfordrende å få ut kronen for å stille urverket. Dette er ikke problem på andre klokker. Hvordan er det med den nye modellen? :)
 
For oss som ikke har kvinne negler så var det utfordrende å få ut kronen for å stille urverket. Dette er ikke problem på andre klokker. Hvordan er det med den nye modellen? :)

På 1861 må jeg alltid å ta av klokka for å trekke ut kronen, slik at man får tak på undersiden av krona, og pga at det da er mye lettere å trekke opp klokka. På 321 modellen må jeg også ta av klokka for å dra ut krona, men det går fint å trekke den opp mens klokka er på armen pga at den er så lett å trekke opp. På den nye modellen må jeg fortsatt ta av klokka for både å dra ut krona og for å trekke den opp så likt med 1861, men er altså endel lettere å trekke opp, og krona er noe større på 3861.

En ting jeg har merket meg er at den nye modellen har hacking og 1861 ikke har det, men når jeg trekker ut krona på 1861 modellen og justerer viserne lett bakover vil sekundviseren stoppe, har merket meg dette på andre klokker også.

Og en ting til, på 1861 finner vi en plastdel i verket, den berømte "delrin-brake", denne er erstattet med metall på 3861 som har likt verk på hesalite og safir versjonen, greit å bli kvitt plastikkdeler.

Når det gjelder prisutvikling på 1861 modellene så er det vel ikke mange som forventer at disse skal ta av prismessig, pga at de er produsert i store antall. Når det er sagt så virker det som om prisene har økt noe så det kan virke som økt fokus på Speedmastere generelt har ført til økt interesse.
 
Redigert:
Men om jeg fremdeles har spart noe av plasten på denne, hvor godt har jeg innvistert da nå som den er DOBBELT discontinued? Spøk til side - ny speedy ser fantastisk ut men gammel speedy er også herlig. Enig i at gammel versjon har en litt pussig krone som kan være krevende å stille, men hva gjør man vel ikke for litt quirky looks og litt begrenset produksjonsantall
8A1BD0DD-FD6C-4ABC-A80B-24C3579095BD.jpeg
 
Hvordan er mulighetene for å bruke baklokket til safirglassmodellen på hesalite modellen på den nye 3861 versjonen? Antar det er samme grad av finish på urverket.
 
Hvordan er mulighetene for å bruke baklokket til safirglassmodellen på hesalite modellen på den nye 3861 versjonen? Antar det er samme grad av finish på urverket.

disse passet iallefall ikke omhverandre på 1861/1863 variantene. Så tipper vel det samme gjelder her(?)
Men, hvorfor?
 
Vil ha hesalittversjonen pga plexi og børstet lenke, men vil samtidig kunne beskue det nye flotte urverket. Når jeg tenker meg om skulle jeg likt å hatt applied logo og... Skivebytte får tåes på sikt. Ja, jeg vil ha i pose og sekk :)
 
Vil ha hesalittversjonen pga plexi og børstet lenke, men vil samtidig kunne beskue det nye flotte urverket. Når jeg tenker meg om skulle jeg likt å hatt applied logo og... Skivebytte får tåes på sikt. Ja, jeg vil ha i pose og sekk :)

Jeg sympatiserer mye med de vurderingene!
Veit du får tak i after market med glass bak til 1861, kanskje noe lignende kommer for de nye? Viktigste for meg ville vært applisert logo. Men min gamle 1861 for holde enn så lenge