Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Var innom Omega-AD senest i går, ryktene sier at det begynner å gå tregt med leveringene der også...

De var svært usikre på når den nye Speedy’n ville komme, og Snoopy tror jeg uansett er litt vanskelig å få tak i.

Om det skyldes Covid-19, eller om Omega prøver seg på en «Rolex», er jeg usikker på @Hansern og @urtid :)

Det er i hvert fall en kjensgjerning at Omega reduserer antall forhandlere og skrur opp prisene, men jeg tviler på at de har baller nok til å strupe produksjonen!
 
  • Liker
Reaksjoner: Mortbecken
Var innom Omega-AD senest i går, ryktene sier at det begynner å gå tregt med leveringene der også...

De var svært usikre på når den nye Speedy’n ville komme, og Snoopy tror jeg uansett er litt vanskelig å få tak i.

Om det skyldes Covid-19, eller om Omega prøver seg på en «Rolex», er jeg usikker på @Hansern og @urtid :)

Det er i hvert fall en kjensgjerning at Omega reduserer antall forhandlere og skrur opp prisene, men jeg tviler på at de har baller nok til å strupe produksjonen!
Og jeg som sitter og drømmer om den nye speedyen...:confused:
 
Jeg bestilte den nye speedien her i UK for ca 3 uker siden, og ble forespeilt 6-10 ukers leveringstid. Men til min overraskelse kom en mail i går om at klokka er på vei, og at den skal leveres hjem til meg i morgen. Kjøpte utgaven med hesalite og lenke. Har sett endel reviews og videoer på YouTube om denne, og en YouTubefyr i Italia kunne melde at han hadde sett på fire utgaver av 3861 speedien hos en forhandler i Venezia, og at han var skuffet og den. Grunnen er at på alle de utgavene han sjekket ut var det skarpe kanter på kassen, undersiden av kassen, og undersiden av lenka, og at han hadde sjekket med andre som hadde mottatt klokka at dette ser ut til å være et problem. Han merket dette godt da han tok på seg klokka at de skarpe kantene skrapet opp huden.


Skuffende dersom Omega ikke har klart å produsere en klokke til den prisen med en finish som dette, så det blir spennende å se når klokka dukker opp i morgen.
 
  • Liker
Reaksjoner: urtid og netrom71
Da var klokka i hus, kan melde at klokka faktisk har skarpe kanter på undersiden av kassen, iallefall betydelig skarpere enn min lite brukte 2006 1861. Lenka er ikke så ille og faktisk ikke verre enn min gamle 1171 lenke fra 80'tallet. Vet ikke om det er så "alvorlig" at jeg skal ta kontakt med Watches of Switzerland, vi får se.

Her er noen bilder, boksen er jo mindre enn den gamle Speedmasteren, men fortsatt svær i forhold til Rolex bokser og det som er vanlig for andre klokker;

1cMqmfQ.jpg


WyBNHbD.jpg


8OZf1rl.jpg


6wW5FDU.jpg


kgDuJWk.jpg


A1aM7aD.jpg


VB9wp1C.jpg


bGNjRgf.jpg


Og her sammen med min 1861 fra 2006 på "vintage" 1171 lenke:

M0VTYxK.jpg
 
Da var klokka i hus, kan melde at klokka faktisk har skarpe kanter på undersiden av kassen, iallefall betydelig skarpere enn min lite brukte 2006 1861. Lenka er ikke så ille og faktisk ikke verre enn min gamle 1171 lenke fra 80'tallet. Vet ikke om det er så "alvorlig" at jeg skal ta kontakt med Watches of Switzerland, vi får se.

Her er noen bilder, boksen er jo mindre enn den gamle Speedmasteren, men fortsatt svær i forhold til Rolex bokser og det som er vanlig for andre klokker;

1cMqmfQ.jpg


WyBNHbD.jpg


8OZf1rl.jpg


6wW5FDU.jpg


kgDuJWk.jpg


A1aM7aD.jpg


VB9wp1C.jpg


bGNjRgf.jpg


Og her sammen med min 1861 fra 2006 på "vintage" 1171 lenke:

M0VTYxK.jpg
Wow - gratulerer med Speedy 2021! Den ser jo virkelig flott ut, det må jeg si. Den lenka er en høydare synes jeg, og skiven overrasker i positiv retning for min del. Jeg liker godt inndelingen for sekundtelleren på den gamle og var litt skeptisk til endringen her, men ser nå at det ble bra. Får håpe de skarpe kantene ikke er for skarpe for deg! Send gjerne en oppdatering etter hvert(y)
 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Joda, liker godt at lenka er smalere og lettere enn på 1861 modellen, men de kunne godt laget den enda enklere, og mer lik 1450 lenka fra 80-tallet som vel er holy grail mht lenker og iallefall mht komfort. Hacking, skive som er lik de gamle fra 60-tallet, mer presist verk med mange flere juveler, co-axial, chrono sekund viser er lik de gamle 321, DOT over 90 selvsagt en meget viktig detalj for nerder, altså en god del detaljer. Når det gjelder hesalite VS safir så er safir versjonen litt tynnere enn hesalite. En som jeg kunne tenkt meg var "applied" Omega logo isteden for malt slik man får på hesalite versjonen. Men siden hesalite er den mer ekte måneklokka og at hesalite ser bedre ut visuelt så var det aldri tvil om at jeg skulle ha hesalite, at hesalite versjonen har børstet stål på hele lenka er også positivt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jørgen og Callahan
Joda, liker godt at lenka er smalere og lettere enn på 1861 modellen, men de kunne godt laget den enda enklere, og mer lik 1450 lenka fra 80-tallet som vel er holy grail mht lenker og iallefall mht komfort. Hacking, skive som er lik de gamle fra 60-tallet, mer presist verk med mange flere juveler, co-axial, chrono sekund viser er lik de gamle 321, DOT over 90 selvsagt en meget viktig detalj for nerder, altså en god del detaljer. Når det gjelder hesalite VS safir så er safir versjonen litt tynnere enn hesalite. En som jeg kunne tenkt meg var "applied" Omega logo isteden for malt slik man får på hesalite versjonen. Men siden hesalite er den mer ekte måneklokka og at hesalite ser bedre ut visuelt så var det aldri tvil om at jeg skulle ha hesalite, at hesalite versjonen har børstet stål på hele lenka er også positivt.
Her tenker jeg mye det samme som deg må jeg si. Mange forbedringer som peker i riktig retning, gøy at de har gjort disse grepene. Kjenner jeg ikke er like opptatt av «applied logo», men så har jeg heller ikke sett den live ennå. Men at det er hesalite er klart viktigere, ja. Nei, får vel bare begynne å jobbe med klokkekontoen...o_O Takk som deler!
 
  • Liker
Reaksjoner: Lars_1324
Jeg lurer om hvis 3861 versjonen uten glass bakk har en "delrin break".


Jeg fant dette på nettet:

"Until now, the caliber 3861 was only visible in the Speedmaster Apollo XI 18ct Moonshine. That movement looks slightly different though, due to the gold plating. In the new Speedmaster Moonwatch, Omega uses a rhodium-plated caliber 3861. The decoration is the same though. Geneva waves, circular graining, and beveled edges. Furthermore, this caliber 3861 has gold-filled engravings. Unlike the caliber 1861, the Delrin brake has been replaced with a metal one."

På denne websiden:



Så det kan virke som delrin er borte på begge versjonene? Vet ikke hvorfor, om det er fordi det er "bedre" eller man har tatt på alvor de som ikke vil ha plast i sine klokker uansett hvor "velegnet" dette er, når det gjelder hesalite så er jo dette uansett det beste selv om det er plast?! Jeg var forøvrig ikke i tvil om at jeg ville ha hesalite, mest fordi jeg syns det ser bedre ut visuelt, at det er mer autentisk mht moonwatch greia er bare en bonus. Men savner nok litt muligheten av å se på det flotte verket, men det er jo fortsatt mulig dersom man skaffer et baklokk med glass for de som absolutt vil ha det.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord
Jeg fant dette på nettet:

"Until now, the caliber 3861 was only visible in the Speedmaster Apollo XI 18ct Moonshine. That movement looks slightly different though, due to the gold plating. In the new Speedmaster Moonwatch, Omega uses a rhodium-plated caliber 3861. The decoration is the same though. Geneva waves, circular graining, and beveled edges. Furthermore, this caliber 3861 has gold-filled engravings. Unlike the caliber 1861, the Delrin brake has been replaced with a metal one."

På denne websiden:



Så det kan virke som delrin er borte på begge versjonene? Vet ikke hvorfor, om det er fordi det er "bedre" eller man har tatt på alvor de som ikke vil ha plast i sine klokker uansett hvor "velegnet" dette er, når det gjelder hesalite så er jo dette unansett det beste selv om det er plast?! Jeg var forøvrig ikke i tvil om at jeg ville ha hesalite, mest fordi jeg syns det ser bedre ut visuelt, at det er mer autentisk mht moonwatch greia er bare en bonus. Men savner nok litt muligheten av å se på det flotte verket, men det er jo fortsatt mulig dersom man skaffer et baklokk med glass for de som absolutt vil ha det.


Alle Speedmaster "Professional" med visning bak har et litt mer dekorert urverk (Côtes de Genève/rhodium eller gull belag) inkludert en sekundviser "bremse" i metal: og det egentlig fordi Delrin plast ser ikke så bra ut på et skinnende urverk som skulle bli synlig tenker jeg.

Her bruker jeg "Professional" fordi disse med visning bak er egentlig ikke "pro" som for romvandring : de er pynteversjoner for folk som tar ikke frokosten sin utenfor ISS (som meg:mrgreen:).

1861 har rhodium belag mens 861 hadde kobber/gull belag eller ren metal uten belag (er det sagt men jeg er ikke superekspert i området).

Mitt 861 Speedmaster Pro. urverk er en midt 90 taller gull belagt (vet ikke hvis det er ekte gull egentlig) utgave med Delrin bremse og selvfølgelig uten Côtes de Genève...
Omega.jpg



Her har du et eksempel av 1861 urverk med rhodium belag og Delrin bremse siden den har full bakklokk.
Speedmaster Moonwatch Professional Chronograph 42 mm - 311 30 42 30 01 005 OMEGA®.png


Da er det sånn at et 1861 som sitter i en vanlig urkasse kan ha en Delrin bremse og derfor tenkte jeg at Omega kunne gjør det samme med det nytt 3861...:unsure:


Den ekte "Pro" som er godkjent for EVA (Extra Vehicular Activity) eller romvandring har solid bak lokk og hesalite glass.
Jeg forstår det sånn at ut i rommet kan det fly mange små partikler til veldig høy hastighet og et safir/mineralglass hadde muligvis sprengt i kontakt med de, mens et hesalit/pleksiglass top vil på noen måte ta imot støttet siden materialet er "tilbøyelig".
Da er hesalite mer støttsikker.
Kanskje Rolex burde vurdere igjen en submariner med pleksiglass siden mange sprenger på baderom flisgulvene...:mrgreen:

Er du etter den ekte greie, må du ha full kasse med hesalite glass.

Også, før hadde "felt utgaven" et antimagnetisk skjold som skulle nå bli praktisk sett unødvendig for det nytt 3861 som er antimagnetisk av seg selv:unsure:
Speed-open.jpg


Da er det egentlig 2 spørsmål om den nye Speedmaster Professionnal 3861 Co-Axial med full bakklokk.
Har 3861 urverket en Delrin bremse og har antimagnetisk skoldet forsvunnet(det tror jeg) ?

Noen må bare åpne klokken sin og ta bilder nå...
Terminator.gif
 
Redigert:
Føler tiden nærmer seg for en Speedmaster og da blir det nok nyeste modell. Leste tidligere i tråden at en kunne kjøpe claps med bedre justeringsmuligheter. Finnes dette også til den nye typen?
 
Føler tiden nærmer seg for en Speedmaster og da blir det nok nyeste modell. Leste tidligere i tråden at en kunne kjøpe claps med bedre justeringsmuligheter. Finnes dette også til den nye typen?

Tror ikke det, for den nye lenka har vel "taper" og da antar jeg den er noe smalere enn seamaster-claspen nå?
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: allak
Er det slik at modell 311.30.42.30.01.005 nå har gått ut av produksjon?
For meg virker det sånn.
Isåfall tipper jeg det blir en fremtidig svært så ettertraktet modell, litt sånn som grønn submariner (Hulken) og Daytona.

Er dere enige eller uenige???
 
Er det slik at modell 311.30.42.30.01.005 nå har gått ut av produksjon?
For meg virker det sånn.
Isåfall tipper jeg det blir en fremtidig svært så ettertraktet modell, litt sånn som grønn submariner (Hulken) og Daytona.

Er dere enige eller uenige???
Helt uenig.