Definisjon på high-end

Hvor går grensen? En entry level JLC mot en i det høye sjiktet til IWC?

Bør man ikke definere modeller istede for produsenter?

Er det som er vanskelig å avgjøre! Hvor skal man sette grensen, hva er med og hva er ikke med? Jeg hadde IWC på listen også, men tok dem vekk - mye fra IWC er definitivt High End i mine øyne! Og de kunne like godt verdt med som ikke sånn sett ;)

Generelt tror jeg nesten man,i hovedsak, må dele det ut i fra produsenten! Skal man ta ut i fra modell kan jo nesen samtlige produsenter få noe inn på listen som er High End! (selvfølgelig satt litt på spissen).

Hvor går grensen? En entry level JLC mot en i det høye sjiktet til IWC?

Bør man ikke definere modeller istede for produsenter?

Kan antall produserte enheter være med å definere begrepet?
Noe som ikke er masseprodusert?

For min del synes jeg High ens beskriver mer produksjonsprosessen enn komplikasjoner, materialer og logo på skive.

Om 15 mann har stått å håndslipt kassa med sibirsk sauehår og satt sammen urverket av industridiamanter i tannhjulsform for minst mulig slitasje så er det High end for meg.

Dette er for så vidt en morsom perspektiv type ting... hadde du spurt et normalt menneske ville nok både Omega og Rolex vært høyt opp på listen over "high end" klokker.

Personlig synes jeg "high end" er et ekstremt vagt begrep uansett om du snakker om hifi, klokker eller møbler.

Bordet fanger, Sponon. ;)

mdufourc13.jpg

High end ur er etter min mening ur som enten er et sjeldent merke, en spesiell utgave av et merke eller en spesiell komplikasjon.

F eks vil jeg si at ethvert ur fra JlC, PP, VC eller AP er high end.
Grand Seiko er high end. Men ikke Seiko. Omega er kjempevanskelig å vurdere; alle urene med Omegas egne verk vil falle innenfor (merke, pris, eksklutivitet). Jeg synes alle Rolex ur faller innenfor, når jeg tenker meg om.
Jeg stilte det samme spm på wus om min Chronoswiss Timemaster og fikk et svært unisont svar tilbake om at den absolutt falt innenfor definisjonen på bakgrunn av pris, komplikasjon (24h visning), og eksklusivitet.

Dette gir vel et lite, om dog usammenhengende, bilde av hva jeg tenker om spørsmålet. Som så mye annet blir dette litt subjektivt.:)

Tror ikke det finnes noe fasitsvar på dette, men det er jo morsomt å diskutere :)

Kan en "3 hands watch" være en high-end? Ikke i min bok.

Jeg kan faktisk ikke være mer uenig i et utsagn enn dette. Vil du kalle denne "low-end":

39-42-43-03-03b_main-1.jpg

Vis oss heller bildet av klokken du har på vei inn, Sponon, så skal vi bedømme den da ;)
Jeg regner med det er noe snacks fra JlC eller Glashutte, med komplikasjoner :cool: