Min kontakt fortate meg at i Rolex fabrikken finnes det nesten ikke mennesker, urverket blir satt sammen av maskiner/roboter?
Han fortalte videre at Rolex (som du skriver) er ekstremt dyktige på rekalme og bruker mye penger på å promotere seg selv, og de tjener penger som gress! Videre så sa han at det er få reklamasjoner på Rolex, altså et meget bra verk som bare går og går. Men de tar en fantastisk høy pris på klokker nesten uten komplikasjoner. En Submariner i stål med kun dato har en listepris på kr 57 500,- (urverket.no).
Kanskje Zenith skulle sette av flere penger til reklame? El Primero verket er jo mye mer avansert enn Rolex verk!!
Rolex åpnet en ny fabrikk i Biel den 16 oktober 2012: Mening bakk det var å gruppere en del av forskellige bygger sammen for å optimisere produksjonen.
Mest av roboter er egentlig "karusell roboter" som henter deler på lager: For å spare tid og menneske arbeid.
Roboten kan hente deler på stor høyde hyller i en smekk: Vanskeligere for mennesker.
Det handler om plass sparing, effektivisering og støv minimalisering.
Les der :
The Swiss Watch Industry - Rolex, New Building in Biel Ambition And Technology, All In One
Fortsatt, der er sagt på siste info jeg fikk at Rolex har 6000 ansatt som jobber for dem.
Rolex produsere rundt 1 million klokker per år og med ett så stort kvantitet, optimalisering er en viktig nøkkel.
Mitt syn på det er at effektiviseringen som tar ned kostnader ersattes av en pristillegg som kunne bli kalt "prestisje skatt" og gjør at prisen forblir høy. Noen må vel ta PR regningen.
Litten insikt der:
Hong Kong Watch Fever: How Much does Rolex spend for Advertisement and Promotion?
Total PR på verdensbasis er selvfølgelig en estimering han gjort siden ingen vet det for reelt.
Her har du en oversikt om Rolex sin pris evolusjon: Veldig interessant oppklatring med spesielt perioder.
Minus4Plus6.com - Rolex Price Evolution for Rolex Watches
At Rolex sine urverk bare går og går er halv sant: Ingen urverk går og går uten erstaning/rensing av deler.
Rolex sine urverk har også svakheter: Først og fremst på sin rotor akslings system.
De lager ganske enkelt bygget urverk: Enkelt funker best.
ETA vet det også…Mange vet det: Ingen hokus-pokus der og Rolex har ingen hemmelig triks i lommen, bare konstant kvalitet på det de gjør.
Vi snakket om det tidligere på forum:
http://www.tidssonen.no/forum/klokk...nte-ukjente-feil-p%E5-div-klokkemerker-20589/
Vanessa's Parts Insp. #3... Rotor Axle and Lower Axle Jewel.. - Rolex Forums - Rolex Watch Forum
Der har du mer insikt på urverket: Du kan se at finish´n er bra men ikke på høyder av Dufour, Patek etc…Klart det!
Her snakker vi om høy kvantitet produsert urverk. Kjedearbeid for å si det sånn.
Rolex Caliber 3135
Og her en analyse i dybde:
Rolex Caliber 3135 – Still worthy of the crown after all these years?
Zenith produsere høy kvalitet til rimeligere pris: Ikke glem at Rolex selv brukt El Primero i sine Daytona/Cosmograph før i tiden og det er ikke uten noen sterke grunner.
Andre merker som Tag-Heuer har gjort det samme med El Primero og kalte den Caliber 36. Ebel, Concord også etc…
El Primero en et 36000 B/h urverk når mest av alle går til 28800. Det tillater mer presisjon på noen måte og selvfølgelig en mer estetisk framgang av sekundviseren. Det vi liker...
Urverket i seg selv ble mange ganger sagt til å bli den beste chronometer urverk produsert.
Elite 670 caliber er også en veldig god urverk: Lagt til å tilpasse seg i tynn urkasser.
Alt i alt, Zenith har minder prestisje i mediene en Rolex: Det du liker best eller tilknytter mest prestisje til, er egentlig ditt eget valg. Ikke de andre sitt valg.
Zenith har ikke samme historie som Patek.P og det er det som gjør Patek den den er: Zenith kan egentlig ikke bli på samme høyder uansett. Kvalitets kontrol er ikke det samme… Zenith er i LVMH gruppen. Patek.P er en famillie bedrift.
Etter min mening, Patek.P sin prestisje bilde er "100 ganger mer fortjent" en Rolex sin, når vi ser på hva som ble brukt til å komme seg der.
Hvis du er som meg, tar du egen vurdering mellom pris og kvalitet uten å høre på alle "urban-legends" som snakker om -beater- klokker som "skremmer sultne isbjørner vekk, tåler å bli trykket av en bisonflokks migrasjon og overlever 10000m fall uten fallskjerm".