De 3 store? Unnskyld meg...

Medlem
19. sep. 2009
Innlegg
120
Hei,

De 3 store- Patek, Vacheron og Audemars!?!?!


Beklager- men har har det blitt gjort 2 feil. Audemars og Vacheron har ALDRI vært i samme klasse som Patek. Hvis man her må begynne å forklare hvorfor er det noen som ikke har gjort hjemmeleksene sine ;)


Mvh,

G.
 
Tja, trodde dette var ganske inarbeidet... Mener også ha ha sett referanser til "de fem store" hvor man da legger til JlC og Lange.
 
454.gif
 
Det er vel et forholdsvis innarbeidet begrep, og sier ingenting om innbyrdes rangering. Uansett, get over it :p

:mrgreen:
 
Dette er ikke noe TS har funnet på og PP, VC og PP er de sveitsiske "De 3 store..".

Dette er som å være uenig med at vann fra himmelen kalles "regn".
 
Er det noen tvil om at PP, AP og VC er de store? Lang historie, avanserte urverk, mye edelt metal osv osv. Ingen kan vel konkurrere der? Både JLC og Breguet og flere andre kommer halsende etter. PP er kanskje på topp.
 
Hmm, kan si at Girard Perregaux også ligger høyt med lang historie, avanserte urverk etc…
Alt av det der er også "oppfatning" greie.
The "Holly Trinity", the "Fantastic Four", the "Four Horsemen…", the "Seven Wonders" :rolleyes:

Patek.P , Vacheron.C, Audemars.P, Girard.P, Breguet, Jaeger.L, A.Lang.S (tilfeldig rekkefølge)
Da var det 7 stk. Dere velger favoriten og orden hvis dere vil:p
 
Hei,

De 3 store- Patek, Vacheron og Audemars!?!?!


Beklager- men har har det blitt gjort 2 feil. Audemars og Vacheron har ALDRI vært i samme klasse som Patek. Hvis man her må begynne å forklare hvorfor er det noen som ikke har gjort hjemmeleksene sine ;)


Mvh,

G.

Du har rett. Omtrent like rett som at vår og høst ikke er en av de fire årstidene.

Men, det skal bli interessant og høre hvilke to andre manufakturer du ønsker inn på din nye liste over de tre store.
 
Som mikkemus23 bemerker sier begrepet ingenting om innbyrdes rangering.

«De tre store» handler om en kombinasjon av at de er sveisere, prisklassen de opererer i, til dels håndverk og historie, og ikke minst historisk kontinuitet. Det er ei heller et begrep som er funnet på her, men er som nevnt temmelig innarbeidet internasjonalt. AP, PP og VC har med andre ord en del ting til felles som andre manufakturer ikke har.

Av andre kandidater som nevnes møter verken Girard-Perregaux (som for noen tiår siden heller ikke var et prestisjemerke slik de kan hevdes å være i dag) eller JLC punktet om pris. ALS er ikke sveitsisk og ville uansett ha røket på siste punkt om kontinuitet(?). Breguet møter heller ikke siste punkt.

Uenig eller enig... det gir uansett mening å gruppere disse merkene sammen her på TS, ettersom det er de 3 merkene i den prisklassen som diskuteres mest.
 
  • Liker
Reaksjoner: AllanWold
Hva med "Den ene store, og resten"?

Ja, spør "Harry Grand-Cannaria" og han vil svare at den størst er Rålex:mrgreen:
Hvem er den "størst" liksom?
Den eldest hus? Den som lagt sin først tourbillon selv? Den som går på høyest pris på auksjoner? Den som har mest patenter i boken? Den som har brukt mest tid og penger på urmakeri innovasjon? Den som er dyrest i butikker?
Den som har skapt den meste komplisert urverk?
Eller den som folk snakker mest og best på internet?
Er du etter den ultimat klokke? Da "kjøp den som gjør deg stiv i bukse!" som sagt meg en venn som prøver million-klokker hver dag for å skrive anmeldelser...;)
 
Du er unnskyldt!

Dette blir selvfølgelig en smakssak, men det er uomtvistelig slik at disse tre regnes som de tre store.

Jeg tror feks. flere burde se hva AP gjør forutenom sine Royal Oak og Offshore modeller. Fantastiske ting!
 
At Søgaard fra Danmark i 2011, registrert i 2011, på WUS omtaler de som de tre store sier meg ikke stort.

Jeg har samlet (altfor) dyre ur siden tidlig på 80-tallet, og har aldri hørt om disse tre i sammenlikning. Gir meg ikke inn på sammenlikninger, men dette fikk meg til å smile :)


God jul!

G.
 
@ustabil ehh jeg mener @Gyrostabil ett enkelt søk på google viser at i brorparten av tilfellene er dette de tre store, men jeg hører gjerne hva du mener er feil, hvem som skulle ha vært de tre store og hvorfor. Noen kildehenvisninger hadde også gjort seg sånn som våre andre respektive medlemmer her henviser til :cool::mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
«De tre store» handler om en kombinasjon av at de er sveisere, prisklassen de opererer i, til dels håndverk og historie, og ikke minst historisk kontinuitet. Det er ei heller et begrep som er funnet på her, men er som nevnt temmelig innarbeidet internasjonalt. AP, PP og VC har med andre ord en del ting til felles som andre manufakturer ikke har.

Det er utrolig hva sveisere kan få til når de tar av seg den masken som gjør at de ikke ser noe som helst.
 
Føler jeg må gi mitt besyv med i denne tråden. For de som kjenner historiene bak de tre store er det ingen tvil om at alle tre skiller seg ut og fortjener betegnelsen. ( Selv om dere som kjenner meg, vet at jeg er spesielt svak for en av dem:cool:)