Dagens vintage

Nytt tilskudd i boksen idag

baume-mercier-jpg.482547
 
Nydelig! @Alruts

Hvor plukket du opp disse skattene? Den skiven så veldig strøken ut, men
jeg er sikker på at geigertelleren vil gå amok ved en test:)

He he, skal ikke se bort fra det nei. Skjelden aa finne saa gamle ur med lumen saapass intakt som paa disse. De har ligget i en skuff siden tidlig syttitall, og ikke vaert roert. Utrolig nok har jeg faatt disse i gave, sammen med et like stroekent Omega dameur fra 54/55 og et Certina og Nitella dameur jeg ikke har funnet ut av hvor gamle de er. Det var en veninde av min mor som kom med dem da hun hoerte at jeg samlet vintage. Disse urene har tilhoert hennes foreldre. Jeg nevner ikke navn her, men hennes far var en kjent programleder i NRK paa tidlig syttitall, og vi skal vel ikke se bort fra at ett eller begge har vaert paa skjermen engang.
 
Arvestykke. Manuell, tipper 60-tall, en eldre urmaker som gjorde service skrøt av denne modellen men skulle gjerne hatt noen opplysninger om den. Ingenting på baklokket som er helt glatt bortsett fra at det står 'Waterproof'. 18mm rem, dessverre ikke original , skulle gjerne hatt en
7D81515C-734F-47E1-82C5-D5036380C45E.jpg
 
Bilde av urverk? Tipper 50 talls med kaliber i 26x serien (30mm). Flott skive :)

Jepp, muligens kasse ref nr 2791 med cal 266

Takk for opplysningene. Tror dere har rett. Dimensjonene stemmer. Arvet den av en svensk onkel. Den her fra Kaplans Auktioner i Stockholm ligner veldig selv om den har byttet om fargene på skiva.
0
 
Slenger på en til av mine vintage Omega arvestykker, en automatisk Geneve, fra 1973 tror jeg med et cal 1010 eller 1012, 36mm , kombinert polert og matt overflate, hvor kassa med den polerte delen liksom henger over rem'en der denne er festet, ikke spesielt elegant men så var vel ikke 70-tallet det mest elegante av designens tiår. Men en kjærlighetsgave må det ha vært utifra graveringen på det nederste bilde å dømme :)
.
4E7B8E6E-316B-4C96-8A3C-017213E1641F.jpg

915FB30A-9FAA-4C63-AF34-A48B06962736.jpg
 
Gammel tissot ('63)
På denne tiden brukte tissot samme kasse og urverk som omega. Verket som sitter i denne (lemania cal.1281) kan vel regnes som forgjengeren til omega sitt cal.321

Dette er en av grunnene til at jeg liker vintage tissot, omegakvalitet og undervurdert verk til en langt billigere penge. Mye klokkeglede og historikk tilgjengelig for de fleste.


IMG_1433.JPG
 
Takk for svar. Den så mye større ut enn 34mm på det bildet. Har litt lyst på en gammel Datejust, men er litt bekymret for om den kommer til å se/føles latterlig liten ut. Jeg synes 40mm er litt snaut.....
Synes 36mm fra Rolex fungerer svært godt på de fleste håndledd. Lug-til-lug er 44mm. Skal ha ganske store lanker før det ser "latterlig" smått ut.

Her er et eksempel med håndledd på 18cm, selv om formen også spiller mye inn:
IMG_2170.jpg


Til sammenligning har SKX007 en diameter på 42mm, men kun 46mm lug-til-lug, om jeg husker rett.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Fordelen tynne håndledd er at vintage passer bra :) Jeg foretrekker uansett klokker under 40mm. Klokker er som sko, de må passe. Det som passer for meg føles kanskje ikke riktig for deg, men jeg kjenner flere som har gått lei av for store klokker :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis