Dagens vin

Kunne tenke meg å handle inn et par flasker med noe ordentlig gammelt til konas 40-årslag i 2025. Hvor bør jeg lete for å finne 1985-vintage i rødt eller bobler?
You could try this. I haven't had any experience with the company.

Paulson Rare Wine e.K. <shop@rare-wine.com>
Paulson Rare Wine e.K. - Passauer Str. 27 - 94065 Waldkirchen - Germany - Tel.: +49(0)8581-910145
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: twt2
Siste flaske av denne:cry:

IMG_1275.jpeg
 
Kunne tenke meg å handle inn et par flasker med noe ordentlig gammelt til konas 40-årslag i 2025. Hvor bør jeg lete for å finne 1985-vintage i rødt eller bobler?
Jeg har handlet med denne vinforhandleren i Frankrike et par ganger. De sender IKKE til Norge (selv om det kan se sånn ut på nett), men PR til Strømstad funker utmerket. De sender dit på et par-tre dager, så kjører du over grensa og henter (ser du er i Jessheim, så det er ikke lange turen), og tar vinen inn på normal kvote uten noe ekstra styr - med mindre du bestiller mange flasker, da toller du inn med appen og betaler en femtilapp eller så pr flaske.

1985 er et veldig bra år i Bordeaux - uten at jeg vet budsjettet ditt, er jo Angelus fra 1985 til rundt halv pris av hva du får moderne årganger på polet for et rimelig greit kjøp i mine øyne.
1690874727693.png
 
Jeg har handlet med denne vinforhandleren i Frankrike et par ganger. De sender IKKE til Norge (selv om det kan se sånn ut på nett), men PR til Strømstad funker utmerket. De sender dit på et par-tre dager, så kjører du over grensa og henter (ser du er i Jessheim, så det er ikke lange turen), og tar vinen inn på normal kvote uten noe ekstra styr - med mindre du bestiller mange flasker, da toller du inn med appen og betaler en femtilapp eller så pr flaske.

1985 er et veldig bra år i Bordeaux - uten at jeg vet budsjettet ditt, er jo Angelus fra 1985 til rundt halv pris av hva du får moderne årganger på polet for et rimelig greit kjøp i mine øyne.
Vis vedlegg 340414
Her finnes det også en matchende klokke med skive laget på frysetørret bunnfall fra 2022-årgangen. ;)
thumbnail-cropped.jpg

 
Jeg har handlet med denne vinforhandleren i Frankrike et par ganger. De sender IKKE til Norge (selv om det kan se sånn ut på nett), men PR til Strømstad funker utmerket. De sender dit på et par-tre dager, så kjører du over grensa og henter (ser du er i Jessheim, så det er ikke lange turen), og tar vinen inn på normal kvote uten noe ekstra styr - med mindre du bestiller mange flasker, da toller du inn med appen og betaler en femtilapp eller så pr flaske.

1985 er et veldig bra år i Bordeaux - uten at jeg vet budsjettet ditt, er jo Angelus fra 1985 til rundt halv pris av hva du får moderne årganger på polet for et rimelig greit kjøp i mine øyne.
Vis vedlegg 340414
Takk for bra tips. Har du noen betraktninger rundt de andre Bordeaux som ligger til €60-80? Kjenner du tilfeldigvis til hvordan champagneårgangen var det året? Når man skal nyte noe såpass gammelt antar jeg at dekanteringstid må forlenges betraktelig. Andre ting å være oppmerksom på?
 
1985 var et bra år i Champagne også - ikke overraskende kanskje, det er ikke såååå langt fra Bordeaux til Champagne. Men vær oppmerksom på at såpass gammel champagne kan være en litt spesiell opplevelse - det kan være en fantastisk utviklet og deilig vin, men ikke nødvendigvis likt det man forbinder med fersk champagne. Kullsyren forsvinner med årene, vinen gulner og får en annen aroma, men altså champagne lagrer BRA (stort sett) så det kan være en kul opplevelse:)

Bordeauxene du nevner vet jeg ikke så mye om, men kanskje GrandPuy Lacoste fra 85 (5.cru) er noe å satse på? Les kommentarene på Cellartracker, virker som det er bra liv i den ennå (selv om den øverste er litt kjølig, kan være flaskefeil).
 
  • Liker
Reaksjoner: twt2 og Golfballen
Takk for bra tips. Har du noen betraktninger rundt de andre Bordeaux som ligger til €60-80? Kjenner du tilfeldigvis til hvordan champagneårgangen var det året? Når man skal nyte noe såpass gammelt antar jeg at dekanteringstid må forlenges betraktelig. Andre ting å være oppmerksom på?

Ad dekantering; Ville nok snudd opp ned på det du tenker og heller vurdere at vinen kanskje knapt trenger dekantering. Den er jo 40år og kan tom oppleves ustabil i glasset. Så anbefaler å åpne en flaske og prøve med kun lufting i glass i første omgang. Mulig det er nok, evt ha den på deksnter og teste den litt før evt tilbake på flaske. ( så bør den selvsagt dekanteres i forbindelse med servering mtp bunnfall)
 
Gårsdagens kvartett. La Justice drukket til grillet Teres Major av Wagyu kastrat med peppersaus og enkel salat til. Muligens årets beste måltid så langt! Av disse falt Kutch litt i gjennom, mulig klokkeslettet den ble drukket på var en medvirkende årsak, men den nådde ikke helt opp. Heldig som fortsatt har flere flasker Knewitz igjen, denne er helt fantastisk!

IMG_1567.jpeg
 
Morsomt med viner en ikke finner hjemme.

Dette er en 2011 blend mellom tinta roriz(tempranillo) og touriga franca ++(??).
Kunne/burde vært lagret i noen år til, men veldig godt. Trekker klare paralleller til contino, bosconia/Tondonia, men med en liten x-faktor.
Tanninene sitter godt i, men deilige mørke bær(blå plomme, bjørnebær litt solbær), lær, sjokolade, fiken.
BE6B1C2B-46C2-4C74-AB71-106D8C75CBCD.jpeg
 
The last of many bottles of 2015 from our cellar. A beautiful red. Aromas of rose, cherry, mineral & herbs. On the palate strawberry, cherry, detailed acidity with a long persistent flavor and depth.
IMG_20230823_182946.jpg
 
Redigert: