Dagens vin

Inne i en liten SA-bølge om dagen. Denne her var meget, meget gode saker! Leskende frukt, litt eik og ekstremt subtile tanninner. Juicy stuff!
9D534FFD-6F1D-4A89-B676-6891CA486173.jpeg
 
Covid i hus, og jeg må være kjørbar. Fikk dog en kompis til å plukke opp denne for meg i Sarpsborg (av alle steder). Gleder meg! Dette er en remake av amerikaneren som slo franskmennene ned i støvlene på 70-tallet.
233F2759-CF79-4ADE-A436-C92D2297E1B8.jpeg
 
Covid i hus, og jeg må være kjørbar. Fikk dog en kompis til å plukke opp denne for meg i Sarpsborg (av alle steder). Gleder meg! Dette er en remake av amerikaneren som slo franskmennene ned i støvlene på 70-tallet. Vis vedlegg 281245
Tror polsjefen i Sarpsborg er en skikkelig yankee-fan. Mye snacks fra statene som ender opp der nede etter div slipp!
 
Cabernet Franc. Fikk denne anbefalt. Verdt anbefalingen! Frisk, fruktig, men også litt slepen. Herlig preg av paprika - på rett måte. En deilig vin. Denne leker og utfordrer. Snobben i meg misliker skrukork, men samtidig, så er den «lettåpnet». Test den!
86231BF2-0694-49C0-84C2-5FB7945ECA9E.jpeg
 
Vinene fra i går kveld
- Egly-Ouriet var definitivt kveldens høydepunkt. 100% Pinot Meunier med 39mnd på bunnfall. Hvetebakst herifra til evigheten, akkurat det jeg elsker med Champis!

- Vina Gravonia er god, men trenger matfølge.

- Penfolds Bin 389, også kjent som Baby Grange. Skjønner hvorfor Merete Bø mener at Penfolds Grange trenger 50 år på baken før den er drikkeklar. Dette var som å bli truffet av en Brabus G63 head-on. Alt for mye av alt og alt for rough around the edges.

- Chateau Panet var en ok drikkevin på sofaen etter middag, dog litt kjedelig.


92D92A16-FD97-4FC2-AD70-9497B2F45F29.jpeg
 
Disse flotte vinene (og påfølgende GTs) er grunnen til at jeg har litt vondt i hodet i dag.

IMG_20220225_211056.jpg

Mitt første møte med Hirsch. Etter kort diskusjon med sommelier gikk vi for West Ridge. 100 % PN fra Sonoma. Delikat, juicy og med en mineralitet som holdt fint. God lengde. Klare likhetstrekk med gode viner fra Burgund.
IMG_20220225_201839.jpg

100 % Riesling fra Mosel. Deilig fylde og flott syre. Lang. Vanvittig digg til wontons med hummer.
 
Kjørte en liten test av to gode rioja i går.
Nå har jeg hørt Merete messe om Bosconia i annenhver episode av podden, så da måtte den til pers mot en favoritt fra polet. Har hatt Tondonia flere ganger tidligere, men iflg Merete er Bosconia bedre så da ble denne nå.

Bosconia hadde tydelig mer avslipte tanniner noe som kanskje forklares av de 5 ekstra årene den er lagret. Ardanza hadde betydelig mer frukt.
Bosconia passet noe bedre til biff og gul saus enn Ardanza, men når det kom til «dessert» som var 70% sjokolade var Ardanza best.

Det skiller 90,- på disse vinene og jeg syntes Ardanza er meget bra til prisen. Utrolig fruktig og digg samtidig som du får det røkte og fatlagrede preget.
Tenkte å kjøpe en kasse av den til å lagre og prøve om 5 år. Vil den da bli bedre enn Bosconia er nå mon tro?

Ps:
Bosconia finnes nå i både 2009 og 2010 på vmp. 2010 skal etter sigende være bedre.
338EEE80-5BBC-4F36-BB24-72753003375C.jpeg
 
Drukket på restis? Har hatt lyst til å smake Spätburgeren i lang tid, men har vært utsolgt på polet så lenge jeg kan huske :(
Nei, denne tok jeg hjemme i kveld. Hadde nok passet enda bedre med et godt måltid der.
Kjøpte to flasker av spätburgunderen på Mortensrud (!?) for noen uker siden. Kanskje noe igjen?
Tror faktisk jeg skal bestille en kasse av spätburgunder og erste lage-versjonen av Bürgergarten. Interessert i westburgunder og herrenlete også.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen