Dagens vin

B4F93BA5-6AFE-4275-BFB1-2522BF328722.jpeg

Søndagsmiddagen med pannestekt piggvar med beurre blanc ble utsatt til mandag grunnet barnebursdag som skled ut. Vinen ble med til mandag og var en nydelig match. Slankere i stilen enn 2019. Deilig Meursault.
 

Vedlegg

  • 7889B38C-E4AB-45CB-B961-A4931531BCCC.jpeg
    7889B38C-E4AB-45CB-B961-A4931531BCCC.jpeg
    151,4 KB · Visninger: 0
En "liten" og intim mandagssmaking med Heidi Vestvik ifm Capstone level 1/2 på Sirkus Renaa.
Inspirerende og interessant kurs med mye godt i glasset fra California.

IMG_7944.JPG
IMG_7947.JPG
IMG_7943.JPG


Personlige (nye) favoritter:
1) Au Bon Climat Sanford & Benedict Vineyard Chardonnay 2018
2) Robert Mondavi Napa Valley Cabernet Sauvignon 2019
3) Birichino Besson Grenache Old Vines 2021
 
Burgund og Champagne møter Cali. Racines er et samarbeidsprosjekt mellom De Montille og Pierre Peters. Fin konsentrasjon og lengde, men litt plump. Har nok veldig godt av noen år på baken. 12.8% fyrings trekker opp. God, men synes f.Eks ABC sin Sanford& Benedict til drøye hundrelappen mindre er vel så god!
IMG_2334.jpeg
 
Hvordan var denne?

Den var spennende. Forbausende mye frukt å jobbe med, men også solide mengder med lær. Litt som å stikke nesa borti en ny skinnjakke, samtidig som du spiser jordbær. Kunne helt sikkert ligget mange år til. Som sagt, en spennende kuriositet. Ganske kompleks. Det blir med denne ene gangen for min del. Velger heller gammel Bordeaux, Chateauneuf du Pape eller andre godsaker. Verdt å teste, men en eksentrisk sak.
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir og larskp86
Burgund begynner å bli såpass dyrt at jeg sjeldent kjøper noe over BR-nivå, heldigvis kjøpte jeg noen flasker av denne da de først ble sluppet. Fin match til svin indrefilet med soppsaus og hasselbackpoteter.
IMG_2447.jpeg
 
Har kjøpt Ch. Musar de siste 10 årene for lagring og nyting. I dag var det dags å smake på den nyeste etter 2 timers dekantering.

God smaks-“invistering” å sitte på denne vinen med årganger fra 90-tallet og fremover.

IMG_3279.jpeg


IMG_3283.jpeg


IMG_3281.jpeg
 
Når det gjelder vin er det greit å ha to tanker i hodet: a) prøve noe nytt og b) samle på de man liker fra ulike regioner. Blir litt som aksjer; ikke noe poeng å kjøpe alt mulig rart. Når man finner en vindrue/-region man liker svært godt, så bør man kjøpe mer av disse. Har valgt ut favorittprodusenter og akkumulerer de som kjerne i vinsamlingen. Så fordelingen mellom "bankers" og "eksperimentelle" er ca. 80/20. Alltid kjekt med noe nytt, men man får alltid rike og garanterte smaksopplevelser via 80% av samlingen over årenes løp.

Før kjøpte man "litt her og litt der", men fant etterhvert ut at det ble for uforutsigbart. Holder man seg til ulike årganger fra egne kjerneprodusenter over tid, så har smaksopplevelsene et høyere kvalitetssnitt. Blir litt som klokkeprodusenter. De man liker, de kjøper man i ulike versjoner. Noen vil helt sikkert mene en slik tilnærming er kjedelig og klinisk, men for meg er suksessopplevelsene gjennomgående høyere med litt systematisk tilnærming.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Har kjøpt Ch. Musar de siste 10 årene for lagring og nyting. I dag var det dags å smake på den nyeste etter 2 timers dekantering.

God smaks-“invistering” å sitte på denne vinen med årganger fra 90-tallet og fremover.

Vis vedlegg 349787

Vis vedlegg 349788

Vis vedlegg 349789

Håper du har investert i en "The Durand".
Chateau Musar har en historie med mye dårlig kork.:confused:
Men, det er jammen verdt risikoen. :)
Kongevin.
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Kvelden videre består av lammestek med saus basert på kantarell og portvin. Baron de Ley Finca Monasterio står perfekt til. Den har definitivt hatt godt av modningen.

Desserten er klassisk bløtkake med krem. Napoleons favoritt til dessert svarer godt for seg.

Alt i alt en flott kveld med mine nærmeste. Det er viktigst.

IMG_9757.jpeg
IMG_9756.jpeg
 
Når det gjelder vin er det greit å ha to tanker i hodet: a) prøve noe nytt og b) samle på de man liker fra ulike regioner. Blir litt som aksjer; ikke noe poeng å kjøpe alt mulig rart. Når man finner en vindrue/-region man liker svært godt, så bør man kjøpe mer av disse. Har valgt ut favorittprodusenter og akkumulerer de som kjerne i vinsamlingen. Så fordelingen mellom "bankers" og "eksperimentelle" er ca. 80/20. Alltid kjekt med noe nytt, men man får alltid rike og garanterte smaksopplevelser via 80% av samlingen over årenes løp.

Før kjøpte man "litt her og litt der", men fant etterhvert ut at det ble for uforutsigbart. Holder man seg til ulike årganger fra egne kjerneprodusenter over tid, så har smaksopplevelsene et høyere kvalitetssnitt. Blir litt som klokkeprodusenter. De man liker, de kjøper man i ulike versjoner. Noen vil helt sikkert mene en slik tilnærming er kjedelig og klinisk, men for meg er suksessopplevelsene gjennomgående høyere med litt systematisk tilnærming.
Det der tenker jeg er en utvikling man må gjennom.
Foreløpig er prøvelysten stor og jeg koser meg med å finne nye godsaker.
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Rødland, UJU og BigT