Dagens vin

@Vidar

Hos Vinmonopolet kan du reklamere på et produkt med feil inntil fem år etter at du har kjøpt flasken hos oss. Husk at du ikke kan ta med en tom flaske og få den erstattet. For at vi skal kunne lukte på innholdet og undersøke hva som er feil, bør det være en del igjen på flasken.

 
  • Liker
Reaksjoner: Vidar
@Vidar

Hos Vinmonopolet kan du reklamere på et produkt med feil inntil fem år etter at du har kjøpt flasken hos oss. Husk at du ikke kan ta med en tom flaske og få den erstattet. For at vi skal kunne lukte på innholdet og undersøke hva som er feil, bør det være en del igjen på flasken.


Jeg har en sil i dekanteren. Altså, ikke i glassdekanteren, men luftedekanteren.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Jeg har en sil i dekanteren. Altså, ikke i glassdekanteren, men luftedekanteren.

Ok. Ellers så kan jeg anbefale denne her til dere andre som skal dekantere eldre røde viner og portvin med bunnfall.
1608405079922.jpeg
 
Zinfandel er en lite utforsket drue for min del, så av nysgjerrighet rasket jeg med meg en amerikaner fra vmp i ettermiddag.

Denne var det lite drittsmak på, rett og slett ganske så god. Mørk rød på farge, veldig fyldig og smaker av mørke bær, noe krydder og litt fat. Zinfandel skal utforskes ytterligere, denne falt godt i smak hos meg.

Noen som har tips til hva som med fordel kan spises til denne? Første som slår meg er lette vilt retter. Er den egnet til eksempelvis elg? Og hva med tilbehør..?

God fredag folkens!

Vis vedlegg 226090
Har ikke drukket så mye zin, men de gangene jeg. Hsr gjort det har det vært til grillet kjøtt. Det er en fin match!
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenny1000
Har ikke drukket så mye zin, men de gangene jeg. Hsr gjort det har det vært til grillet kjøtt. Det er en fin match!

Enig. BBQ passer fint til Zin. Gjerne BBQ med søtlig saus som i pulled pork, ribs og hamburgere. Enkelte asiatiske retter og tomatbaserte pastaretter funker også fint.
Har drukket mye Zin, men kanskje mer om sommeren.
 
Noen her som har smakt Testamatta? Verdt prisen?
Jeg drakk denne på Statholdergaarden for en stund tilbake siden og dro på polet dagen etter for å sikre meg et par flasker som viste seg å være av en enda bedre årgang (2015), som James Suckling ga hele 99 poeng. Den gangen kostet den "bare" 795,- og jeg ser nå at 2016-årgangen (98 poeng) koster 200,- mer. Men jeg vil fortsatt påstå at den er verdt prisen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Vidar
Toptip fra lyngutt1 litt lengre bak i tråden.

Jeg forstår nå hva du mente ref. Pinot<500 @Fulgur
Om jeg skal prøve å sammenligne den med Chanin, sta. Rita hills, som introduserte meg for US pinot må denne kunne sies å ha litt tydeligere fat-preg og mer tyngde. Rett og slett litt mer gjennomført i helheten mtp. nese-munn-ettersmak. Ingen utpreget drittsmak, bestilles nok en gang til :geek:

Drikkes til hjemmebakt surdeigsbrød med smør&salt. Ikke så fin på det
image.jpg
 
Redigert:
FE1B9B02-4263-4CF9-A109-0BA512BC9757.jpeg


Ble tipset om å kjøpe to da jeg plukket opp en flaske av denne på polet for en stund siden, begrunnelsen var stor sannsynlighet for oksidering. Begge ble åpnet ikveld, begge var oksidert. Greit da med en champis som back-up. Godt nyttår!
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og UJU
Vis vedlegg 227678

Ble tipset om å kjøpe to da jeg plukket opp en flaske av denne på polet for en stund siden, begrunnelsen var stor sannsynlighet for oksidering. Begge ble åpnet ikveld, begge var oksidert. Greit da med en champis som back-up. Godt nyttår!

Det er en helt fantastisk vin når flasken er god.:love:
Det skal etter sigende være to forskjellige leveranser av denne. En god og en dårlig.
Da hjelper det nok ikke å kjøpe to fra samme pol.;)
Vi har vel hatt 50/50 uttelling på denne, så litt risikosport å handle den.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen