Dagens vin

2017 årgangen av denne PN’n var sterkt medvirkende til at jeg fikk øynene (nesen og ganen) opp for nord amerikanske produsenter. Denne innfrir forventningene og oppleves som frisk og saftig, smaker av røde bær, kanskje litt mer fat enn forgjengeren, god og lang ettersmak. Det blir i alle fall ett ja fra meg.

Robotene i bakgrunnen ser ut til å være på vei for ett glass..

God fredag, medasylanter..

Vis vedlegg 192823
Har denne selv i vinskapet etter anbefalinger i tråden.
Bra bilde, og stilig Push ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenny1000
Har lest litt på pollisten til Aperitif og div tester på nett for å finne ut av hva som er digg til 150kr og under. Først ut, 2018 Cline Nancy’s Vine Pinot Noir til den nette sum av 149,90. Fersk fruk, overraskende delikat eik og fine tanniner. Mangler litt lengde og kompleksitet, men ingen utpreget drittsmak. Rett og slett en god vin!
218A0BE0-CDCE-4ABA-AA5C-B9F92A118859.jpeg
 
2017 årgangen av denne PN’n var sterkt medvirkende til at jeg fikk øynene (nesen og ganen) opp for nord amerikanske produsenter. Denne innfrir forventningene og oppleves som frisk og saftig, smaker av røde bær, kanskje litt mer fat enn forgjengeren, god og lang ettersmak. Det blir i alle fall ett ja fra meg.

Robotene i bakgrunnen ser ut til å være på vei for ett glass..

God fredag, medasylanter..

Vis vedlegg 192823
Handlet flere av disse etter anbefaling her på sonen. Min første erfaring med amerikansk generelt sett. Digger at den smaker / ligger lenge i munn.

Når eg/vi finn ein vin som er digg handler vi som regel 6-7 flasker om gangen. Og kan gjerne drikke lik vin over flere helger... selv om en har flere alternativ...

Dere andre varierer mer? Alltid noe nytt?
 
Det er vår, (later som) det er snart sommer og en ønsker noe hvitt eller rosa. Er det lov å be forumet om tips til kjøp? Skal drikkes nå, tåle å bli drukket alene, tåle en enkel sjømiddag, ikke koste over 400 Kr.
 
Ja den var fin den. Litt mer taniner på slutten enn det jeg syns er optimalt, men absolutt god. Chanin som jeg postet et par sider tilbake er den beste amerikanske Pinot Noir jeg har vært borti til nå. Helt prima. Dessverre en del dyrere enn Rancho Alexander.
 
  • Liker
Reaksjoner: Pippen
Er det noen plasser man kan få tak i en trekasse eller to for oppbevaring? Ser det f.eks. selges på wineandbarrels.no og på Finn i varierende grad, men trodde dette var noe som det var overskudd av fra produsentene?
 
Er det noen plasser man kan få tak i en trekasse eller to for oppbevaring? Ser det f.eks. selges på wineandbarrels.no og på Finn i varierende grad, men trodde dette var noe som det var overskudd av fra produsentene?
Spm rund dette. Fordel å lagre vin stående eller liggende? Nien som vet? @Edzilla ?
 
Spm rund dette. Fordel å lagre vin stående eller liggende? Nien som vet? @Edzilla ?

Er vel konsensus om at hvit- og rødvin skal lagres liggende. Men portvin kan lagres stående (LBV portvin bør lagres mørkt og kjølig - stående, i motsetning til vin - og vintage port - som skal lagres liggende).
Champagne som skal lagres kun i kort tid kan lagres stående, men liggende hvis den skal lagres over lengre tid.
 
Er vel konsensus om at hvit- og rødvin skal lagres liggende. Men portvin kan lagres stående (LBV portvin bør lagres mørkt og kjølig - stående, i motsetning til vin - og vintage port - som skal lagres liggende).
Champagne som skal lagres kun i kort tid kan lagres stående, men liggende hvis den skal lagres over lengre tid.
Som eg trodde da. Lagrer alt i stativ i kjeller, dog uten NOEN form for temperaturkontroll. Plan er vell eit skap av noe slag, men har hørt at om en skal lagre vin og det skal vere poeng i må ein GODT opp i pris...
 
Som eg trodde da. Lagrer alt i stativ i kjeller, dog uten NOEN form for temperaturkontroll. Plan er vell eit skap av noe slag, men har hørt at om en skal lagre vin og det skal vere poeng i må ein GODT opp i pris...

Er ikke all vin som blir bedre med lagring.
En god indikator er å sjekke lagringsgraden hos vinmonopolet sin web/app.
C95285F3-92D8-4DDD-AC9E-C10CE0853BD3.png
EA3A5C9A-2797-4EC8-8E05-831541E65DA9.png
 
Usikker om jeg plukket opp denne på `polet` eller taxfree. Gikk fint til en reste/blandingsmiddag som vi kreerte med det som var til overs fra igår og det via fant i kjøleskapet. Lite `garvesyre` som vi sa i gamle dager.
Utmerket til pasta og annen lettere mat, mulig kjennere vil kalle den enkel.

B3124EC9-34E2-487A-91EB-3EB3C0402C6E.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann