Dagens vin

Wow, litt av en vin til fredags-pizzaen! :)
Hvordan var den, trengte mye luft i forkant?

Ingen drømmematch til fredagspizzaen. Men alene er det en superlekker vin. Trenger noe luft tatt alder og type vin til betraktning. Hadde nok vært en perfekt vin til biffen som ble spist her om dagen. Heldigvis har jeg preppet godt av Flaccianello i årgangene 09, 13,15 og 16.
 
Ingen drømmematch til fredagspizzaen. Men alene er det en superlekker vin. Trenger noe luft tatt alder og type vin til betraktning. Hadde nok vært en perfekt vin til biffen som ble spist her om dagen. Heldigvis har jeg preppet godt av Flaccianello i årgangene 09, 13,15 og 16.
Nydelig!
Kom litt sent i gang på denne, så har kun (med godt med) 15, 16 og 17.
Får møtes om 7 år og kjøre en vertikalsmaking ;)
 
Tar dissens. Syns denne var kjedelig og flat ( hvis det er beskrivende)
Jeg skulle til å skrive +1 på oddemanns forslag for denne har ofte blitt med hjem fra mitt lokale pol. Men nå ble jeg mer nysgjerrig på om du har et forslag til pinot<500? Bestiller sporenstreks med blind tillit med høye forventninger :mrgreen:
 
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Jeg skulle til å skrive +1 på oddemanns forslag for denne har ofte blitt med hjem fra mitt lokale pol. Men nå ble jeg mer nysgjerrig på om du har et forslag til pinot<500? Bestiller sporenstreks med blind tillit med høye forventninger :mrgreen:

da burde du se et par poster før den du siterte
 
  • Wow
Reaksjoner: Steiniz
Disse er også gode:
454949B5-979F-4A29-8163-5B161D0F89D6.png
0B20F519-2EEC-4E94-872A-FE5220BAF7C3.png
 
Zinfandel er en lite utforsket drue for min del, så av nysgjerrighet rasket jeg med meg en amerikaner fra vmp i ettermiddag.

Denne var det lite drittsmak på, rett og slett ganske så god. Mørk rød på farge, veldig fyldig og smaker av mørke bær, noe krydder og litt fat. Zinfandel skal utforskes ytterligere, denne falt godt i smak hos meg.

Noen som har tips til hva som med fordel kan spises til denne? Første som slår meg er lette vilt retter. Er den egnet til eksempelvis elg? Og hva med tilbehør..?

God fredag folkens!

4674C903-E3AC-4CB1-9774-EC27C57C8C49.jpeg
 
Kunne du delt noen smaksnoter?
[/QUOT]

Vin: Chateau Mouton Rothschild 2003
Drue: 76% Cabernet Sauvignon, 14% Merlot, 8% Cabernet Franc og 2% petit verdot.

Pris: +/- 5000 kr

Før lufting
Nesen: salt, tobakk og lær. Alle luktene blander seg til en deilig rundt og aromatisk duft.

Smak: eikepreg. Utviklet seg til en rund og anonym smak bak i munnen.

45 minutter lufting:
Nesen: uendret.

Smak: mindre eik. Vinen har åpnet seg. Kompleks smak - der jeg ikke helt klarer å skille smakene. Hint av tobakk, salt og lær går igjen. Ettersmak er litt bitter - preget av treverk. Denne må nok stå lenger i dekanter. NB: jeg fikk med sedimenter i glasset, og dette kan muligens forsvare ettersmaken. Ved en siling ble ettersmaken endret.

Når flasken skal åpnes kan jeg oppdatere notatet. Da skal hele flasken i dekanter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen og ArneBru
Hei! Et dumt spørsmål jeg kom på.. Har lest en plass at ca. 10% av all vin er «korket». Og en får ny vin på polet når en leverer inn den dårlige vinen. Men hva skjer om jeg kjøper en fin vin og lagrer den i la oss si 10 år, og den er korket.. Får en tilbake pengene da også?
 
Hei! Et dumt spørsmål jeg kom på.. Har lest en plass at ca. 10% av all vin er «korket». Og en får ny vin på polet når en leverer inn den dårlige vinen. Men hva skjer om jeg kjøper en fin vin og lagrer den i la oss si 10 år, og den er korket.. Får en tilbake pengene da også?

Huker jeg rett gjelder returretten på feil på produkt inntil fem år fra vinen ble kjøpt.