Dagens vin

Denne tråden skulle jeg gjerne sett i Vivino.
Dog er jeg novise i den appen. Kan man legge til brukere man vil følge?
 
Denne tråden skulle jeg gjerne sett i Vivino.
Dog er jeg novise i den appen. Kan man legge til brukere man vil følge?
Jeg har lite peiling på vin, men interessen er voksende. Bruker CellarTracker p.t., med samme brukernavn som her :)
 
Litt offtopic: Tips til eit budsjett vinskap(10k). Kona vil ha. Må jo vere plass til litt flasker. Kjeller har for store temp sving.
 
Skulle ha vert der der også, har jo WSET-Adv....Men jeg er håpløs til å skrive. :)

Du trenge ikke å skrive noe særlig hvis man ikke ønsker. Kan velge å dele smaksnoter offentlig eller privat. Synes CT er et genialt verktøy for å holde styr i vinsmakingen, men ikke minst for å hente inn mer kunnskap om ulike årganger.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Flott GC til drøye 400,- som fremdeles er tilgjengelig i ‘16-årgang på flere pol.

Mye burgund for pengene, men kom dessverre litt i bagrunnen til en Cacio E pepe med sort trøffel :p
08E84963-9A89-4D5C-861F-C9F3C354F62A.jpeg
 
Cavas de Weinert Gran Vino 2007/14.9% Alkohol: Dyp rød / burgunder farge. Kraftig duft av fuktig lær, bjørnebær, skogsbunn, ny høstet rødbete. Smak: Mye preg av mørke bær, hint av vanilje, bra tørr og fruktig balanse, lang finish.

That’s just my two pennies worth...
IMG_20200108_115757.jpg
 
Weinert Carrascal er en vin jeg ofte faller tilbake til når jeg er keen på en vin som er lettdrikkelig og som passer til en god del mat. Til 180kr synes jeg den er en av de bedre kjøpene på polet. Nu vel, i kveld ville jeg prøve noe nytt, og jeg gikk til innkjøp av Weinert Cabernet Sauvignon 2008. OK anmeldelser fra Aperitif (88 poeng) var ett av argumentene. Fargen er dyp rød, men faller av ut mot kanten. Plukker opp ganske klare lær og tobakksnoter på nesen. Denne har ligget lenge på fat, og det merkes på smaken. Mye vanilje og noe mørk frukt. Dessverre overkjører alkoholen både lukten og smaken, selv etter 1.5 time. Kraftig cab til 220kr. Foretrekker helt klart Carrascal!
38B9D73B-89A6-4985-9B44-F37E80C3DA45.jpeg
C796A185-1D66-4033-B509-809655226947.jpeg
 
Weinert Carrascal er en vin jeg ofte faller tilbake til når jeg er keen på en vin som er lettdrikkelig og som passer til en god del mat. Til 180kr synes jeg den er en av de bedre kjøpene på polet. Nu vel, i kveld ville jeg prøve noe nytt, og jeg gikk til innkjøp av Weinert Cabernet Sauvignon 2008. OK anmeldelser fra Aperitif (88 poeng) var ett av argumentene. Fargen er dyp rød, men faller av ut mot kanten. Plukker opp ganske klare lær og tobakksnoter på nesen. Denne har ligget lenge på fat, og det merkes på smaken. Mye vanilje og noe mørk frukt. Dessverre overkjører alkoholen både lukten og smaken, selv etter 1.5 time. Kraftig cab til 220kr. Foretrekker helt klart Carrascal!
Vis vedlegg 176890Vis vedlegg 176891

Dag 2: den vokser på meg. Tror jeg skal prøve denne på nytt til en entrecote etter noen timer i karaffel!
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Schug Sonoma Coast Pinot Noir 2017.
Dette er en nyhet på polet til 189kr og er lillebroren (hvis man kan kalle den det) til Schug Carneros Estate til 310kr. Jeg har alltid vært fan av sistnevnte, spesielt da den kosten 289kr, og synes det var en av de bedre <300kr pinot’ene på polet.
Denne har ligget lagret på store nøytrale eikefat og brukt franske fat, som gir den ett deilig lite hint av eik, uten kicket av vanilje man kan få fra storebroren (som har ligget til dels på ny eik). Typisk ren pinot-frukt, spesielt kirsebær og bringebær og en frisk, men balansert, syre. Åpnet seg opp betydelig etter noen timer med luft, og heldigvis har jeg ett glass igjen til i kveld. Dette er helt klart min nye favoritt pinot til under 200-lappen, virkelig mye vin for pengene, spesielt opp mot mange av de andre yankee-pinot’ene som blir overdøvet av eik. 4/5 toasters!
5DC2AEA2-E718-42DA-BD55-4199725B7CF6.jpeg