Dagens vin

Fløyel, vanilje, deilig eik og krydder. Helt snadder!
740C35B4-AB8A-445D-A0DE-E5C17AB08DC9.jpeg
 
God spm og vet ikke om jeg kan svare så godt på det! Utifra det jeg husker synes 06 hadde mer syre enn 05, ellers var de ganske like. Kan også han noe med at vi drakk 05 med mat, og 06 ble drukket da det var tomt.

Takk for svar.
Har til nå drukket kun 05 av disse to. Den drikker veldig godt nå, etter en god times lufting (helst mer). Synes fortsatt den er rimelig ung, selv om den allerede har blitt tretten år. Tror den fint kan lagres i 15-20+ år
Tipp tipp vin fra en formidabel produsent.
 
Det stemmer! 1.5 dag i Napa og fikk besøkt Matthiasson, Stags’ Leap og Clos du Val.

Matthiasson var litt skuffende, spesielt de hvite vinene, som smakte ganske lite alle sammen.


Hun som gikk gjennom smakingen var ny og pratet mer om hvor mye hun beundret Steve Matthiasson enn vinene. Lite info å få om markene og karakteristikken til vinene. Var dog morsomt å få smake så mange viner, selvom pour’ene var på ca 1.5 slurk hver. Vi fikk smake følgende (fra venstre til høyre i bildet litt lengee oppe):
Nappa Valley White Wine, Chardonnay Harms Vineyard, Ribolla Gialla (nesten litt oransje-vin), Semillon Ryans Vineyard (beste hvite), N.V GSM blend (ufiltrert og uten svovel. Smakte som Elizabeth Arden 8 Hour lip balm), Napa Valley Cab Sauv, Zinfandel (veldig veldig god og ikke i nærheten av den typiske zin man får kjøpt på polet hjemme), Grenche Rosé og Napa Valley Red wine (BDX-blend som er knallgod)


Stags’ leap var helt rått. Gikk for en estate tour som kostet $75. Fikk en 90min omvisning + smaking av: Sauvignon Blanc, Rosé, Block 20 Merlot, «The Leap» Cabernet Sauvignon, «Ne Cede Malis» Petite Sirah, & «Audentia» Cabernet Sauvignon. Sistnevnte koster $200 flasken så her føler jeg vi fikk litt value for det turen kostet. Generøse glass og morsom guide ved navn Rob.

Hos Clos Du Val gikk for en vanlig tasting $45 per hode (waivet ved kjøp av to flasker). Fikk smakt deres Chardonnay, Pinot Noir, Merlot, Cab. Franc, Cab. Sauv. og «Three Graces» (54% Cab Sauv, 45% Cab Franc og 1% Petit Verdot). Sistnevnte er toppvinen deres, men den kunne ikke sammenlignes med Audentia hos Stags’ Leap som var i en klasse for seg selv. Her fikk vi også en «guide» som ikke kunne spesielt mye og var mer opptatt av å lære om Norge enn å fortelle om vinene. Vinene var gode, spesielt Pinot’en og Cab Sauv’en. I likhet med Matthisson smakte den hvite litt lite!

Veldig morsomt å besøke alle tre, og ville helt klart anbefalt turen til Stags’ Leap og Clos du Val. Skulle gjerne skrevet litt mer om tasting notes osv, men det får vente til jeg kommer til en PC :)

981DE644-39D4-4143-A5BD-2BD6CAE72FE3.jpeg

9C3B48C3-6845-4718-9BCE-66550BAD788D.jpeg
205DEB0D-816F-4CD5-A75B-F373A34B8BA6.jpeg
0AEF0A19-EA0A-4868-B3D1-15DD3BBB5118.jpeg
99D36574-2D3E-4FB5-A41F-EB0079708561.jpeg
9741B026-2EDC-4A61-9C87-0D9B7928C3AF.jpeg
 
Redigert:
Dagens to til pizza. God value på begge. biter meg spesielt merke i Winiveria, som lager overraskende viner til en ganske rimelig penge. Aldri smakt Mtsvane før, men Saperavi er en gammel favoritt
 

Vedlegg

  • 3E1B59DF-1C13-4046-8525-C1DDF7077DCB.jpeg
    3E1B59DF-1C13-4046-8525-C1DDF7077DCB.jpeg
    107,2 KB · Visninger: 0
Har du litt mer utfyllende info om denne? :)

Domaine de l'Octavin er en produsent i Jura-regionen. De arbeider etter biodynamiske prinsipper og lager en hel haug med ulike viner, både med druer fra egen gård og med druer som de kjøper fra andre gårder. De har en slags kult-status blant naturvin-entusiaster verden over! Akkurat denne vinen er veldig fresh, en blanding av Colombard og Grenache med relativt kort skallkontakt.
Såvidt jeg vet får man ikke tak i dem i Norge, kanskje på noen restauranter her og der. Jeg kjøpte denne i det store utland og tok den med i kofferten ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og sunshine
Noen med peil på vin her? Fikk disse i dag, hva har jeg fått? Bedre enn tarrike?
Lagret liggende i mørk og sval kjeller urørt siden produksjonsår, hvis det er av betydning?
1999 - sjatå leo bart
1982 - sjatå pontecant (Påjakk)
1989 - sjatå gård laross
D04EE628-DF6F-43AC-B4C2-8B1FA6A2B243.jpeg