Dagens vin

Kjøpte noen gammeldagse portugisere i dag. Har hatt 1969 tidligere, men den var ikke inne på det lokale polet.
DSC_1764.JPG
 
Beaulieu Vineyard Tapestry Reserve 2015. Etter å ha smakt denne vinen gjennom hele kvelden har jeg følgende betraktning. Dette er litt som en G63 AMG. Helt unødvendig over the top på så mange områder, men samtidig so damn right på en og samme gang. Power og finesse om hverandre. Masse alkohol og fat på nesen, men alkoholen merker man neste ikke i det hele tatt på smaken. Avslepne tanniner, høy syre og en lang ettersmak som minner meg om lukten av pipene til bestepappa. Fløyel. Helt fantastisk til NRF fra Annis og gul saus (som jeg har laget fra scratch for første gang til ære for @Edzilla ) Ble dessverre ikke plass til grønne bønner på talerkenen, men tok noen til dessert.
Ikke billig med en prislapp på 530kr, men moro å skeie ut med litt overdådig BDX power blend fra Napa når man skal feire ny jobb:D
82A47A2F-D24B-4F73-8E1B-0757CA49AB59.jpeg
784029F1-FFC2-402C-9698-29E046DA28F0.jpeg
 
Redigert:
Kveldens spørsmål: må det være Burgund til Boeuf Bourgignon? Eller kan Bourdeaux eller Nebbiolo funke vel så greit?
938DC1DB-3743-4E15-BAE6-55727C718F3E.jpeg

Konklusjon: alt annet likt så er PN med sin fruktighet best til maten. 16 år gammel Bordeaux (hvorav lagret 5 år i romtemperatur hos meg) var fløyelsmyk og fin i glasset og den mest behagelig og runde isolert sett men hadde mistet for mye kraft til å hamle opp med kraften i gryta. Nebbiolo ble for kvass.
Neste gang: vil prøve en noe yngre Bordeaux (kanskje TS-vinen Roland Garde?) og eventuelt trekke inn en Rhone i konkurransen.

Er det noen her som har andre tips til match?
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og sunshine
Kveldens spørsmål: må det være Burgund til Boeuf Bourgignon? Eller kan Bourdeaux eller Nebbiolo funke vel så greit?
Vis vedlegg 239199
Konklusjon: alt annet likt så er PN med sin fruktighet best til maten. 16 år gammel Bordeaux (hvorav lagret 5 år i romtemperatur hos meg) var fløyelsmyk og fin i glasset og den mest behagelig og runde isolert sett men hadde mistet for mye kraft til å hamle opp med kraften i gryta. Nebbiolo ble for kvass.
Neste gang: vil prøve en noe yngre Bordeaux (kanskje TS-vinen Roland Garde?) og eventuelt trekke inn en Rhone i konkurransen.

Er det noen her som har andre tips til match?

Vi hadde en Chateauneuf-du-pape til boeuf bourguignon som funket veldig bra.
Alternativt en god syrah?

20210220_210133.jpg

20210218_183246.jpg

20210220_210211.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: chrbir
Hvordan smaker en flaske Fiasco i dag?
Kan ikke huske sist gang jeg hadde en slik i hus :)
Jeg skal ikke nekte for at jeg kjøpte disse litt pga flasken:) Men, det er en god vin, fra en respektert produsent, hvis vin vanligvis kommer i ordinære flasker. Så dette er nok et stunt fra deres side, en slags nostalgitripp, om du vil:)

Vinen var god, relativt ung og fersk med klar rød farge. Pent integrerte tanniner uten noe veldig bitt. Friske bær og litt sånn "jordlig" preg som chianti ofte har.
 
Jeg skal ikke nekte for at jeg kjøpte disse litt pga flasken:) Men, det er en god vin, fra en respektert produsent, hvis vin vanligvis kommer i ordinære flasker. Så dette er nok et stunt fra deres side, en slags nostalgitripp, om du vil:)

Vinen var god, relativt ung og fersk med klar rød farge. Pent integrerte tanniner uten noe veldig bitt. Friske bær og litt sånn "jordlig" preg som chianti ofte har.

Ser at det er en Chianti Classico og ikke en ellers enkel Chianti. Sistnevnte hadde jo disse Fiascoflaskene som de ble kalt.
Skal innom mitt lokale pol senere i dag. Skal sjekke om jeg kan få med meg en til fredagspizzaen.
 
Ser at det er en Chianti Classico og ikke en ellers enkel Chianti. Sistnevnte hadde jo disse Fiascoflaskene som de ble kalt.
Skal innom mitt lokale pol senere i dag. Skal sjekke om jeg kan få med meg en til fredagspizzaen.
Ikke mange igjen, men er du i nærheten av en av disse, så:

1616143623198.png
 
Knewitz Spätburgunder 2018. Sure bringebær og mineraler. Meget høy syre. Drukket til stekt skrei med sprøstekt chorizo og gulrotpure. Fullstending mistmatch til den stekte chorizoen, men passer utmerket til det siste tilbehøret. Roast potatos ala Heston Blumenthal. Tok bare bilde av sistnevnte fordi de er latterlig digge!

46728B77-B263-42FC-9029-1759FC177D76.jpeg
13529D52-0336-4181-A63C-0DB3730AE6A8.jpeg