Dagens vin

Noen som har prøvd disse?:


Leser gode ting om dem..

Jeg har dem og er veldig fornøyd. De får mye skryt på finewines.se men har ikke sett dem nevnt så mye på norske sider. Jeg liker at de er tynne og de har ganske stor klokke sammenlignet med en del andre bobleglass.
 
Har et par av de liggende selv.
På kjøpstidspunkt tenkte jeg at den enda er for ung, og at den nok har godt av et par år til.

Hvordan opplevde du den?
Jeg synes den funker greit nok til dette. Har også hatt den til oksegryte men da var den for kantete (kombinasjon av lite fett og et par bokser tomat var kanskje ikke beste kombo).
Vil tro denne er best til enda kraftigere mat og sånn gul saus mange her er så glad i:)

Edit: ser at både Aperitif og Merete Bø gir høy score men anbefaler å la den ligge noen år lenger. Får vel kjøpe et par til og legge dem bak i skapet da.
 
  • Liker
Reaksjoner: ilpadrino
pics or it didn't happen!
Skal huske å ta bilde av biffen neste gang ;)
75770F3C-33FB-484D-93B7-69D8F8E7B8D1.png
 
Testet for noen dager siden, en deilig spanjol. Marques de Murrieta Ygay Reserva 2010. Dette er en vinner for de som liker Tempranillo druen. Minner om andre dyrerer spanjoler.
Bra med fatpreg, innslag av kirsebær og andre røde bær, noe sjokolade og kanel, med en snill men lang ettersmak med hint av vanilje.
Til en pris av 189,- så mener jeg dette er et veldig godt kjøp. Kan med hell også lagres i noen år for enda bedre kompleksitet. Jeg skal bestille opp en halv kasse, for å lagre minst ett par noen år.
171422.jpg

Hei @Edzilla, hvordan er denne etter noen år på baken? :) 2010 har jo vist seg til å være ett knallår..
 
Jeg ser flere av dere her inne skriver om vinene dere drikker at den har godt av noen år til med lagring. Hvordan kjenner dere dette? Hva kjennetegner en vin som trenger mer tid for å bli optimal?
 
Jeg ser flere av dere her inne skriver om vinene dere drikker at den har godt av noen år til med lagring. Hvordan kjenner dere dette? Hva kjennetegner en vin som trenger mer tid for å bli optimal?
Nå skal ikke jeg skryte på meg veldig mye kunnskap om vin, men for min egen del så merker jeg det veldig på taninene og syrenivået. Viner laget på taninrike druer (Cabernet, Tempranillo & Nebbiolo spesielt) trenger tid for at taninene skal mykne og ikke være så skarpe.
Så kommer det også mye på smak og behag tror jeg, foretrekker man ungdommelig frukt (når vinen er relativt fersk) eller mer tørket frukt, lærtoner etc når vinen er eldre. Anbefaler btw denne artikkelen fra Wine Enthusiast som forklarer godt hva som skjer med vin når den blir eldre :)