Dagens vin

For de som handler Ch. Musar litt bevisst: Anbefaler å handle inn et par Ch. Musar 2018 nå, fordi over nyttår er det 2019 som erstatter den på Vinmonopolet.

• Liker
Reaksjoner: BigT og Golfballen
Så er det straks jul og nyttår. Er det noe dere vil tipse om og anbefale? Alltid gøy å høre hva folk anbefaler i høytiden 😊

Selv anbefaler jeg alle å sjekke ut en god portvin. Smith Woodhouse late bottled vintage. Både 2015 og 2017 får gode anbefalinger, ser jeg. Byklum gir 2017 varme anbefalinger. Jeg tester begge i år. Hatt den før, husker ikke årgang, og det var nydelig.
For min del, spiser vi ribbe. Jeg sverger til Champagne. Måten den kutter gjennom fettet er helt rått, deilig friskt i ett ellers fettfullt lag.

• Liker
Reaksjoner: BigT
Her går det i pinnekjøtt og da har jeg og landet på at champagne er det beste valget. I år blir det dog Humlesus fra Aga (jeg må kjøre).
Til 1. dag blir det ny runde med Petit Ours, dog i magnum, til Reinsdyr med peppersaus :)

Blir nok åpnet litt tyngre skytts utover romjulen. ‘06 Lopez de Heredia Tondonia Blanco ligger veldig tynt ann:mrgreen:

Når det gjelder såkalt julemat, så spiser jeg ikke hverken ribbe eller pinnekjøtt. Fokuserer på annet kjøtt og i særdeleshet kalkun med alt tilbehøret de andre to nevnte rettene ikke har. Det artige er at champagne og Pinot Noir fungerer flott til "min julemat" også. Champagne er således en dynamisk drikk, men det visste vi jo allerede. :)

• Liker
Reaksjoner: BigT og Golfballen
Så er det straks jul og nyttår. Er det noe dere vil tipse om og anbefale? Alltid gøy å høre hva folk anbefaler i høytiden 😊

Selv anbefaler jeg alle å sjekke ut en god portvin. Smith Woodhouse late bottled vintage. Både 2015 og 2017 får gode anbefalinger, ser jeg. Byklum gir 2017 varme anbefalinger. Jeg tester begge i år. Hatt den før, husker ikke årgang, og det var nydelig.
Når du først er inne på noe til desserten, så må jeg (igjen) slå et slag for denne:
Det er lite som slår et glass Klein Constantia etter feit og god julemat.

Redigert:
Når du først er inne på noe til desserten, så må jeg (igjen) slå et slag for denne:
Det er lite som slår et glass Klein Constantia etter feit og god julemat.

Enig. Den er fantastisk. Anbefales alle! I tillegg en god historisk tilknytning.

• Liker
Reaksjoner: gullet