Dagens mekkeprosjekt bilder.

20170324_194644.jpg

W01 nr 410.
 
Lager miniatyr-tårnur i kjelleren. Her drilles verksplatene for å gjøre rom til bronseforinger. Etterpå skal det lages en "trio-regulator", designet av undertegnede, som kan justere 3 forskjellinge ting - rate, amplityde, og visere.

20180905_181840.jpg
 
En "click", den som sier tikk tikk når man trekker opp. Valgte et buet ovenfor liggende design som etter planen skal fungere med tyngdekraften for å holde den på plass for å å slippe fjær. Lager også vinkelen på sperrhaken slik at den låser tettere ved trykk - akkurat slik "the angle of draw" sikrer ankeret i the swiss lever escapement.
20180909_155902.jpg
20180909_155902.jpg
 
Får du den (sperrhaken) til å holde uten sperrfjær?
Vet ikke ennå, men teorien min er at tyngden på sperrhaken og vinklingen på selve haken mot tennene skal gjøre den selvlåsende. Fikk idéen fra låsemekanismen som brukes til lastsikring på enkelte lastebiler. Om det ikke fungerer får jeg bite i gresset og finne frem sag, fil, og fjærstål.
 
Det kan være at (ulve)tennene holder haken på plass. Pass på at du har en tannvinkel så du ikke får mer låsing enn det du vil ha.

Har ikke helt bestemt meg ennå, men det ligger an til at jeg feller inn et ståltann på haken som er hengslet innerst med en lateral skrue fra baksiden som kan justere vinkelen på tanna. Venter dog med det til jeg eventuelt filer meg out of tolerance i forsøket, eller innser at messing ikke var hardt nok til formålet.

Følger med i spenning, uten å ane hva jeg ser på. Kan du forklare en gang til, liiit saktere.. :oops:
Hvor store er disse delene?

Jeg bygger en "Small Ben", altså et miniatyr tårnur. Verket er basert på et veggur fra 70-tallet, hvor jeg strengt tatt kun har tatt vare på løpeverket. Delene er enorme i urmakersammenheng, posten som stikker opp av verksplaten til høyre på bildet har en diameter på 2750 micron mot balansetappen på et lommeur som til sammenligning er på rundt 120 micron.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel