Dagens mekkeprosjekt bilder.

T

The Flash

Guest
Burnishing pivots. Balanseaksel til Eta 6497/8.
20160213_162057.jpg
 
Flott arbeid!
Det å dreie disse delene var en del av svenneprøven tidligere, er det fremdeles det?
 
Flott arbeid!
Det å dreie disse delene var en del av svenneprøven tidligere, er det fremdeles det?
Det er jeg usikker på hvordan er/var i Norge. Vi begynte ihvertfall på skolen i august i fjor og måtte dreie en velle til eksamen rett før jul.
 
En liten presentasjon på hvordan man polerer countersinks slik som Dufour gjør det. Fikk idèen etter å ha sett en video på youtube.

Vanligvis bruker man pegwood, sånn trepinne urmakere bruker, som tilpasses flaten som poleres - sammen med litt hemmelig guffe. Aberet er at man må bruke dreibenken som koster 100K ++, og jeg har ingen av delene for øyeblikket. Problemet var derfor; hvordan skal jeg få gjort dette på gutterommet hjemme i Norge? Løsningen datt ned fra himmelen da jeg tilfeldigvis så en video om Dufour, som nevnt over.

Fant rett treslag i skaftet på et gammelt verktøy som fikk avgå ved døden. Dreide litt hver ende, en avrundet side til å polere med, og en konisk tupp på andre siden som skal selvsentrere inn i en holder. Mer om det senere. Lagde også en "shaft" dingen jeg lagde etterpå skal sitte.
2016-03-15 13.35.41.jpg


Deretter litt dreiing av overnevnte dings,
2016-03-15 13.35.45.jpg


og borring.
2016-03-15 14.00.53.jpg


Før det avluttes med litt kutting.
2016-03-15 14.00.26.jpg


Lage en liten kon for en sentrisk hard fitting av messingdelen.
2016-03-15 14.04.22.jpg


Et voilà: Polishing som Dufour.
2016-03-15 15.54.28.jpg


2016-03-15 15.55.44.jpg


Ved å nappe fort frem og tilbake med buen får man snurr i hullet uten dreibenk.

Rydde.:(
2016-03-15 15.58.20.jpg


Videoen jeg så var forøvrig denne ca 10:20:
 
Konge! Jeg liker multi-tools.mer konflikt at du kan bruke buen til å tenne opp bål etterpå:)

Oppgraderte til en litt mer Marsmellow-friendly bue idag. Hva multi-tool angår har den allerede vist seg verdig. Pisket en klassekamerat som tafset på benken min, skjøt en pegwood ut av vinduet som sneiet bilen til rektor (siktet på en som sto foran det åpne vinduet), og kan grille pølser og marsmellows med den. Hvis du ser øverst på buen har jeg festet snøret nedenfor toppen slik at konflikten snøre VS pølser ikke oppstår. Er nok ingen tilfeldighet at Swiss army knivene kommer fra klokkelandet Sveits.;)

2016-03-16 10.38.53.jpg


Når det gjelder titan og resonans er jeg blank. Blir spennende og se.
 
20160818_134512.jpg

Skeletert Unitas under rekontruksjon. Dette er et lite kveldsprosjekt som jeg tenker at skal finansiere juleferien hjem til Norge. Den havner nok i KS-SP etterhvert, så hvis noen har lyst til å komme med innspill på hva slags kasse, skive, eller visere de ønsker at den nye klokken deres skal ha, er det bare å fyre løs. ;)

Legger til at alt gjøres for hånd på den gamle måten, og at verket reguleres opp til COSC standard. COSC sertifikat kan ordnes mot pristillegg. Bilder av hele prosessen vil også følge med på kjøpet.