Dagens klokke

Ikke noe plastikk her i huset..
DSC_0053.jpg

:D :D :D :D Til og med treverk i skjefteplatene.

Frode.
 
Ikke noe plastikk her i huset..
DSC_0053.jpg

For de som måtte lure: Dette er altså Kongsberg Colten som ble etterspurt tidligere på TS. Den er lisensbygget av Kongsberg våpenfabrikk og er basert på orginalmodellen ifra 1911 levert av Colt Arms i USA. Kaliberet er 45 eller 11,25 mm. Derfor kalles den også Colt ellevefemogtyve. (0,45 tommer = 11,25 mm, nesten. Det kommer litt ann på hvordan man måler ID på løpet).

Denne pistolen regnes vel kansje som alle pistolers mor siden den kom i bruk allerede i 1911, en tid da revoleveren fremdeles dominerte blandt håndvåpen. Tror forresten at det var den amerikanske marinen som var først ute med å benytte denne som tjeneste våpen, og at det er grunnen til at den også kalles Colt Navy.

Ellers er designet helt unikt da pistolen har dobbel sikkring. Sikkring nr. 2 sitter i bakre del av skjeftet. Genialt. Videre så ...... Ooops, dette var jo et klokkeforum. Jeg er visst på feil plass :?

Frode.
 
For de som måtte lure: Dette er altså Kongsberg Colten som ble etterspurt tidligere på TS. Den er lisensbygget av Kongsberg våpenfabrikk og er basert på orginalmodellen ifra 1911 levert av Colt Arms i USA. Kaliberet er 45 eller 11,25 mm. Derfor kalles den også Colt ellevefemogtyve. (0,45 tommer = 11,25 mm, nesten. Det kommer litt ann på hvordan man måler ID på løpet).

Denne pistolen regnes vel kansje som alle pistolers mor siden den kom i bruk allerede i 1911, en tid da revoleveren fremdeles dominerte blandt håndvåpen. Tror forresten at det var den amerikanske marinen som var først ute med å benytte denne som tjeneste våpen, og at det er grunnen til at den også kalles Colt Navy.

Ellers er designet helt unikt da pistolen har dobbel sikkring. Sikkring nr. 2 sitter i bakre del av skjeftet. Genialt. Videre så ...... Ooops, dette var jo et klokkeforum. Jeg er visst på feil plass :?

Frode.

Det var jeg ikke klar over. Takk for den gode informasjonen.. ;)
 
Våkne til sen frokost, pusle i trädgården, vandre fire timer i skjærgården, bade med gal vorsteher, spise fiskesuppe på den lokale restauranten mens de har intimkonsert med internasjonale jazzstørrelser og avslutte med en vin foran peisen. Perfekt søndag.
bilde-13.jpg
 
Speaking of Colts ... ;) Siden våpennerdene (for en kort tid) har overtatt tråden :D

Colt New Service, produsert fra 1898 til 1946, opprinnelig i .45 Colt. Erstattet Colt Single Action i US Army og ble selv senere erstattet av 1911.

Min revolver er en av de mange New Service revolverne som ble bestilt av Storbritannia kamret i .455 Webley under første verdenskrig. For anledningen kalt .455 ELEY. Mange av disse endte opp som droppvåpen i Norge under neste krig, deriblant denne. Båret av min gamle onkel som var ung motstandsmann i Bodø og senere offiser. Stemplet med den norske løven.

.455 er forøvrig et artig kaliber. En herlig stuttjukk liten patron :D Jeg bruker en 262 gr kule. Kulebanen kan best beskrives som en gris som hopper over et gjerde, krum som søren. Kulen går forøvrig sakte nok til at den omtrent er synlig for øyet der den flyr ... Utrolig presis, faktisk!

Dagens klokke er Explorer II og er nok det eneste på dette bildet som blir med på jobb ;)

Klokkebilder605.jpg
 
Må si du har mange fete remmer Stipey, pen PAM og selvfølgelig:) Har også croco på min litt mer beskjedne idag. Drister meg til å kopiere poseringen din;)

c30153e2-7c6f-12fb.jpg
 
I bergenssolen med Anonimo.
3005017.jpg

Anonimo'en er bare lekker, lobwedge. En av de absolutt få divers/toolwatches jeg synes kler rem bedre enn lenke. De fleste andre blir som Hummer på kromfelger. Skulle bare ønske de ikke hadde "punktert" 6'ern med datofeltet. Er den 42mm?
 
Takker,
jeg er enig i at den er penest uten lenke, har noe noe med patineringen av Ox-pro behandlingen å gjøre.
Anonimoen er faktisk 43,4mm om hukommelsen ikke svikter for mye nå.
Den virker ikke så stor på håndleddet grunnet kronens plassering. (Jeg har tynne håndledd).
Om du ikke liker datovinduet er den produsert i en håndtrukket utgave uten dato.
Tror det er modello 2004, last edition.
 
Siste eksamen i morgen. Etter det er det sommerferie frem til starten av Oktober før turen går til UK for å studere. Da er det greit med en god venn på håndleddet:cool:

_MAT3355.jpg