Dagens klokke

Breitling idag så klart. Med nytt ansikt :)

23032010169.jpg
 
Den er lekker, lightningii! Et hakk over min egen 79090, Tudor er jo best med den gamle logoen :D

Men den kom ikke opprinnelig med polerte lugs?
 
Den er lekker, lightningii! Et hakk over min egen 79090, Tudor er jo best med den gamle logoen :D

Men den kom ikke opprinnelig med polerte lugs?

Hei Anders,
du har helt rett, jeg tror det er blitt gjort en gang for lenge siden. Jeg vurderte å få pusset kassen, men hater å ha oppussede vintage modeller.
 
Det kan jeg godt gjøre. Ruhla Kampfschwimmer uhr ble først laget engang på 80-tallet. Disse urene ble gitt til de østtyske Kampfschwimmerne (som i norge tilsvarer omtrent noe sånt som sjøforsvarets minedykkerkommando), og kunne ikke kjøpes av privatpersoner. I Dag er det ikke lett å finne originalur. Det uret jeg har, er en reproduksjon laget av det samme firmaet som opprinnelig bygget disse - Ruhla (går i dag under navnet Gardé Uhren und Feinmechanik Ruhla GmbH).

Uret skal, i følge Ruhla, være produsert etter tegningene fra 1983 som man brukte når man først laget disse. Urverket er et relativt simpelt Ruhla Kaliber 13-verk, som har en tendens til å gå sakte (jeg har måttet stille klokken fremover etpar ganger i løpet av de to-tre ukene jeg har hatt det:D) - originalurene brukte også Ruhla Kaliber 13, og jeg mener å ha hørt at det er NOS-verk man har tatt i bruk på reproduksjonen. For å vise hvor nøye de har vært med detaljene ift det originale uret så vil jeg vise frem baklokket:
5r

EIGENTUM DER NVA betyr - nokså direkte oversatt - TILHØRER NVA (NVA=Nationaler Volksarmee / det østtyske forsvaret) - som alle de originale urene også er stemplet med. Det er kun laget 1000 stykker av disse urene, og som dere ser så er mitt nummer 338.

Mer informasjon kan finnes her: http://www.ephemerol.de/ruhla/
og her: http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=242388
 
Tiden i dag har jeg fått hjelp til å holde øye på av min Ruhla Kampfschwimmer:
Tøft! Har lest om den der på WUS tidligere. Kunne godt tenkt meg at du tok et par bilder sammen med et annet "kjent" ur, altså et ur de fleste har et forhold til (Seiko Monster, Rolex Submariner el.l.). Dette for å få et inntrykk av dimensjonene - det forekommer meg at den er ganske grov alle veier!

Ellers takk for morsom info!
 
34fb9b5c.jpg

Sitter som vanlig på "Christiania" på Gardermoen.
De andre gjestene synes nok jeg er helt normal som sitter og tar bilder av uret mitt.
Det ble speedy i dag. Etter inspirasjon fra Henrik sin fantastiske samling.
Alle mine poster (stort sett) gjøres fra iPhone. Ved hjelp av glimrende app fra Photobucket.
Anbefales! Ha en strålende dag alle sammen!!:D
 
Kunne godt tenkt meg at du tok et par bilder sammen med et annet "kjent" ur, altså et ur de fleste har et forhold til (Seiko Monster, Rolex Submariner el.l.). Dette for å få et inntrykk av dimensjonene - det forekommer meg at den er ganske grov alle veier!
Da hadde du jammen flaks, for jeg har en OM liggende (som jeg knapt har brukt etter at jeg skaffet meg BaliHa'ien og ikke minst Kampfschwimmeren - noen som er intressert i en pent brukt OM?) som jeg kunne sammenlikne den med - har ennå ikke tatt steget opp til Rolex :)
6b

Personlig oppfatter jeg ikke Kampfschwimmeren som dramatisk mye større enn OMen. Heldigvis har jeg ganske solide håndledd som gjør at jeg kan bruke så store klokker daglig uten at det ser komisk stort ut (tror jeg i allefall selv da).
 
Se det - takk! Ser jo ikke så voldsom ut som jeg kanskje fryktet...

Dagens er Samurai: