Dagens kjøpetips

Fantastisk sommerklokke! :)

IMG_2591.png

IMG_2591.png

Og Larsen:

(Og kanskje andre som ikke lenger får selge GS.)
Ja Grøtteland og, men han/dei prøver seg på 5%:p

Edit: Larsen billigst. Ikkje tatt med siste prisstigning på feks White Birch.

• Liker
Reaksjoner: Zawatch
Og Larsen:

(Og kanskje andre som ikke lenger får selge GS.)
«Ikke lenger får selge GS», kjenner jeg må le litt av dette ;) GS burde jo være glad for bredest mulig distribusjon - ikke nedlatende ment!
En GS må sees og oppleves IRL for og verdsettes å få kunder til å velge dette merket, fremfor mer anerkjente Sveitsiske konkurrenter.

Redigert:
«Ikke lenger får selge GS», kjenner jeg må le litt av dette ;) GS burde jo være glad for bredest mulig distribusjon - ikke nedlatende ment!
En GS må sees og oppleves IRL for å verdsettes og få kunder til å velge dette merket, fremfor mer anerkjente Sveitsiske konkurrenter.
Enig. Ikke helt overbevist om at Omega-metoden for er veien å gå for verken Omega eller GS. Jeg tror de hadde vært tjent med å plassere seg der de hørte hjemme. Midt på treet. Jeg for min del får ihvertfall ikke mer lyst som forbruker på produktet deres av overprising og mindre tilgjengelighet. Men så er det vel kanskje ikke de få av oss som faktisk er entusiaster de selger mest til heller.

• Liker
Reaksjoner: Tannhjulet
Enig. Ikke helt overbevist om at Omega-metoden for er veien å gå for verken Omega eller GS. Jeg tror de hadde vært tjent med å plassere seg der de hørte hjemme. Midt på treet. Jeg for min del får ihvertfall ikke mer lyst som forbruker på produktet deres av overprising og mindre tilgjengelighet. Men så er det vel kanskje ikke de få av oss som faktisk er entusiaster de selger mest til heller.
Ja, du tenker på i motsetning til fornuftig prisede og enkelt tilgjengelige Rolex og PP ? :mrgreen:
Ellers er jeg helt enig i at utilgjengelighet og overprising neppe er veien å gå, og for meg er det fullstendig turnoff.
Swatch Group (Omega m.fl.) har blitt veldig merkelige over tid, og når de til og med ville gjøre en drittklokke i plast (Moonswatch) til noe fantastisk og uoppnåelig for de fleste, tror jeg de dreit seg en smule ut.
En klokke som til å begynne med ble sett på som noe friskt og småkult ble plutselig særdeles ukul da Swatch Group bestemte seg for å gjøre den allment utilgjengelig til tross for at de hadde sagt at den skulle være tilgjengelig hos alle forhandlere og på nett.
En prisdobling på Omega i løpet av få år virker også en smule merkelig.
Sånt er ikke god merkevarebygging i mitt hode.

Redigert:
Ja, du tenker på i motsetning til fornuftig prisede og enkelt tilgjengelige Rolex og PP ? :mrgreen:
Ellers er jeg helt enig i at utilgjengelighet og overprising neppe er veien å gå, og for meg er det fullstendig turnoff.
Swatch Group (Omega m.fl.) har blitt veldig merkelige over tid, og når de til og med ville gjøre en drittklokke i plast (Moonswatch) til noe fantastisk og uoppnåelig for de fleste, tror jeg de dreit seg en smule ut.
En klokke som til å begynne med ble sett på som noe friskt og småkult ble plutselig særdeles ukul da Swatch Group bestemte seg for å gjøre den allment utilgjengelig til tross for at de hadde sagt at den skulle være tilgjengelig hos alle forhandlere og på nett.
En prisdobling på Omega i løpet av få år virker også en smule merkelig.
Sånt er ikke god merkevarebygging i mitt hode.
Men Omega og GS er ikke Patek og Rolex. Det er litt av poenget. Det at de streber etter det er lite sjarmerende også. Ellers enig i alt du sier.

• Liker
Reaksjoner: Jørgen
Før var i det minste GS mye, og til dels veldig mye, klokke for pengene.

Nå, med den nye Tentagraph som kroneksempelet, beveger vi oss plutselig mot et merke som leverer et produkt uten nødvendig finesse (modulært urverk i en alt for tykk kasse, med en lenke som de burde skamme seg over) til en pris høyere enn en Rolex Daytona. Så vil trolig noen rekke opp hånden og vise til finish, men GS er likevel ikke i Rolex-land rent merkemessig. Ikke nært.

Når man i tillegg struper forhandlerne.. Vel, da sliter jeg med å henge med..

Jeg husker veldig godt min første Rolex, men min første GS bedre.
Kjøp fra Japan og en GS jeg hadde drømt om i noen år.
Hadde de norske forhandlerne jeg spurte, tilbudt et alternativ, så hadde jeg muligens vurdert det. Men den jeg forespurte var utgått og ingen tipset om alternativ.
Jeg mener alle bransjer må/bør foreslå et alternativ.

• Liker
Reaksjoner: Mortbecken
Men Omega og GS er ikke Patek og Rolex. Det er litt av poenget. Det at de streber etter det er lite sjarmerende også. Ellers enig i alt du sier.
Ja, så absolutt usjarmerende, men det jeg pirker litt i er at de to sistnevnte ikke akkurat kan sies å være fornuftig priset, eller mener man at de er så utolig bra at prisen er grei ?
Jeg heller til at de ikke er verdt prisforlangende, noe som understrekes av prisutviklingen de har hatt de siste par tiårene, der den neppe kan sies å følge KPI for å si det sånn..

Tidlig 70-tallet kostet en Submariner og en Moonwatch rundt 200 dollar, noe som i dag ville vært rundt 1500-2000 dollar, men man kan vel neppe si at det er dagens pris, der førstnevnte har havnet dobbelt så høyt som sistnevnte til tross for at sistnevnte ikke har fulgt KPI den heller.
På 70-tallet var de ansett som toolwatches, men nå har de blitt luksusgjenstander og showoff, derav prisen, eller kanskje heller at prisen har bidratt til at de har blitt luksus (høna eller egget, you know).
1689920756231.png

Gjenstander som på 70-tallet ble ansett som luksusgjenstander og som nå er ansett som dagligdagse har hatt stikk motsatt prisutvikling.
En god og stor TV på hele 21 tommer kostet den gang hele 350 dollar, noe som ville vært ca. 2750 dollar i dag, og sånn er prisen som kjent ikke.

Prisingen til Rolex og PP (og at de til dels slipper unna med det) er antakelig noe av grunnen til at Omega og GS vil forsøke melke det samme markedet.
De har sett at om noe er dyrt nok, blir det "eksklusivt", og da sitter kronene løst hos enkelte bare av den grunn.
Klarer de å produsere halvparten så mange klokker og selge dem til dobbel pris blir det kroner på bunnlinja.

Lite kledelig og turnoff for meg.
Det er i grunnen kjempesynd, fordi jeg har en stor sans for Omega (sikler fortsatt på en 39,5 PO, må jeg innrømme), men har også ført til at jeg har oppdaget at det er så mye annet spennende og friskt der ute til en langt mindre hypet pris.

Redigert: