Dagens kjøpetips

Jeg husker veldig godt min første Rolex, men min første GS bedre.
Kjøp fra Japan og en GS jeg hadde drømt om i noen år.
Hadde de norske forhandlerne jeg spurte, tilbudt et alternativ, så hadde jeg muligens vurdert det. Men den jeg forespurte var utgått og ingen tipset om alternativ.
Jeg mener alle bransjer må/bør foreslå et alternativ.
 
Men Omega og GS er ikke Patek og Rolex. Det er litt av poenget. Det at de streber etter det er lite sjarmerende også. Ellers enig i alt du sier.
Ja, så absolutt usjarmerende, men det jeg pirker litt i er at de to sistnevnte ikke akkurat kan sies å være fornuftig priset, eller mener man at de er så utolig bra at prisen er grei ?
Jeg heller til at de ikke er verdt prisforlangende, noe som understrekes av prisutviklingen de har hatt de siste par tiårene, der den neppe kan sies å følge KPI for å si det sånn..

Tidlig 70-tallet kostet en Submariner og en Moonwatch rundt 200 dollar, noe som i dag ville vært rundt 1500-2000 dollar, men man kan vel neppe si at det er dagens pris, der førstnevnte har havnet dobbelt så høyt som sistnevnte til tross for at sistnevnte ikke har fulgt KPI den heller.
På 70-tallet var de ansett som toolwatches, men nå har de blitt luksusgjenstander og showoff, derav prisen, eller kanskje heller at prisen har bidratt til at de har blitt luksus (høna eller egget, you know).
1689920756231.png


Gjenstander som på 70-tallet ble ansett som luksusgjenstander og som nå er ansett som dagligdagse har hatt stikk motsatt prisutvikling.
En god og stor TV på hele 21 tommer kostet den gang hele 350 dollar, noe som ville vært ca. 2750 dollar i dag, og sånn er prisen som kjent ikke.

Prisingen til Rolex og PP (og at de til dels slipper unna med det) er antakelig noe av grunnen til at Omega og GS vil forsøke melke det samme markedet.
De har sett at om noe er dyrt nok, blir det "eksklusivt", og da sitter kronene løst hos enkelte bare av den grunn.
Klarer de å produsere halvparten så mange klokker og selge dem til dobbel pris blir det kroner på bunnlinja.

Lite kledelig og turnoff for meg.
Det er i grunnen kjempesynd, fordi jeg har en stor sans for Omega (sikler fortsatt på en 39,5 PO, må jeg innrømme), men har også ført til at jeg har oppdaget at det er så mye annet spennende og friskt der ute til en langt mindre hypet pris.
 
Redigert:

SARB033 til en meget god pris.
 
  • Liker
Reaksjoner: Apocalypse
Longines Avigation Bigeye til 18 k kan ikke være så altfor galt, klarer man å prute litt av så vil jeg si det er en god pris :)

 
  • Liker
Reaksjoner: Apocalypse
Litt godsaker hos thune
 
  • Liker
Reaksjoner: kire og backern87
Her bør noen kjenne sin besøkelsestid!
Løp og kjøp!
(PS: kjenner ikke selger eller klokka i detalj)

 
  • Liker
Reaksjoner: Apocalypse
Kanskje ikke en Løp&kjøp-annonse, men klokka er unik og sabla kul!
 
Kanskje ikke en Løp&kjøp-annonse, men klokka er unik og sabla kul!
Enig i at klokka er kul og unik i den grad at ingen av meteorittskivene er like. Men prisen er jo helt latterlig.

At Rolex ikke leverer disse skivene på 12-serien på Daytona foreløpig gjør den ikke til a "dying breed."

Om et år eller to kommer hver eneste Daytona i edelt metall tilgjengelig med denne skiven igjen.

Men hvis vi ser bort fra prisforlangende så er det absolutt en flott klokke.
 
Enig i at klokka er kul og unik i den grad at ingen av meteorittskivene er like. Men prisen er jo helt latterlig.

At Rolex ikke leverer disse skivene på 12-serien på Daytona foreløpig gjør den ikke til a "dying breed."

Om et år eller to kommer hver eneste Daytona i edelt metall tilgjengelig med denne skiven igjen.

Men hvis vi ser bort fra prisforlangende så er det absolutt en flott klokke.
Tror ikke prisen er latterlig ift markedspris.
Men enig at det er en latterlig pris for en Daytona.
Tilgjengelig er vel også et høyst varierende begrep... Ingen grunn til at Daytona ikke skal produseres med meteoriteskvier igjen, men tilgjengelig for kjøp? Tja:)
Kan ikke huske å ha sett denne skiva i Daytona på finn.
For GMT Master er den allemannseie i forhold.
 
Tror ikke prisen er latterlig ift markedspris.
Men enig at det er en latterlig pris for en Daytona.
Tilgjengelig er vel også et høyst varierende begrep... Ingen grunn til at Daytona ikke skal produseres med meteoriteskvier igjen, men tilgjengelig for kjøp? Tja:)
Kan ikke huske å ha sett denne skiva i Daytona på finn.
For GMT Master er den allemannseie i forhold.
Enig i at Daytona med denne skiven er mer sjelden enn GMT. Men umulig? Jeg tror ikke det faktisk, sånn som markedet er nå og sikkert fortsatt er på vei ( ned ) så tror jeg man kan få tak i disse med riktig historikk og kundeforhold. Sett i forhold til f.eks Tiffany 5711 og tilsvarende enhjørninger.

Som en fun fact hørte jeg i ett eller annet Radioprogram/podcast forrige dagen at Tix hadde betalt 1.8mill for en "John Mayer" Daytona mid hype. Mon tro hvor mye han angrer på det nå?:mrgreen:

Markedet er fortsatt oppblåst i mine øyne. Coronaprisene henger fortsatt for høyt.
 
Enig i at Daytona med denne skiven er mer sjelden enn GMT. Men umulig? Jeg tror ikke det faktisk, sånn som markedet er nå og sikkert fortsatt er på vei ( ned ) så tror jeg man kan få tak i disse med riktig historikk og kundeforhold. Sett i forhold til f.eks Tiffany 5711 og tilsvarende enhjørninger.

Som en fun fact hørte jeg i ett eller annet Radioprogram/podcast forrige dagen at Tix hadde betalt 1.8mill for en "John Mayer" Daytona mid hype. Mon tro hvor mye han angrer på det nå?:mrgreen:

Markedet er fortsatt oppblåst i mine øyne. Coronaprisene henger fortsatt for høyt.
Absolutt. Men når Bjerke kun får sånn ca en stk Daytona meteorite annenhvert år og retailpris for meteorite ikke er sajko mye høyere enn vanlig skive vil du ha bra flaks om du får kjøpe en av de veldig få som kommer innom butikken - til tross for fravær av hype og invistorer i dyrtid uten definert slutt.