Dagens agurk - hvorfor er vi (nesten) bare opptatt av sportslige klokker

Sub er nok mer hverdagsur enn dykker;)
Ellers tror jeg vi har ganske like meninger. Skrekken min er å ende opp med klokker med for like bruksområder.
Blir litt sånn, uff skal jeg ta Passat eller octavia til jobb idag?

Men! Denne hobbyen er full av forskjellige meninger og preferanser. Jeg har stor respekt for de som samler feks kun subs, men det hadde ikke passet meg.

Resultatet av denne tråden er litt pussig. Det er jo "dressur" som har de spennende komplikasjonene, beste håndverk og finish. Man skulle tro at et klokkeforum satte mer pris på haute horlogerie ;)

Enig med Sponon her.
Har ingen god forklaring på det, men ser ikke bort fra at snittalderen her vel ikke er voldsomt høy og kan ha en viss betydning. Er vel lettere å velge de mer sikre kandidatene i første omgang les Sub. Seamaster Seiko....
Når økonomien så tillater det blir det kanskje noe mer dressy som klokke nr. 3-4.......osv

Tror det blir vanskelig å diskutere personlige preferanser for den enkeltes samling og bruk. Liker du noe, så løp og kjøp :cool:
Mange gode poeng, Prippa ;)

Dette går ikke på hva som er mest spennende, men hva man bruker egne penger på, dvs egen bruk ;)
Skulle gjerne hatt en ALS eller PP med diverse komplikasjoner på, jeg, men å kjøpe en slik med egne penger skjer ikke med det første :cool:

Du nevner med en gang kremen av manufaktur, og det blir litt feil. Du kjøper ikke et sportsur av type Nautilus heller?

Det finnes mye bra for en på budsjett. Zenith, Glashütte Original, Jaeger-LeCoultre, IWC, Girard Perregaux. Alle disse har flotte ur med en eller flere komplikasjoner til en overkommelig prislapp. Så et dressur med komplikasjoner trenger ikke nødvendigvis bety Patek Philippe Perpetual Calendar, eller A. Lange & Söhne 31 dagers gangreserve ;)

Jeg foretrekker toolwatches. Det legger jeg ikke skjul på. Har kjøpt to klokker som kan betegnes som dressur, og sikkert 40 som kan betegnes som toolwatches. Men smaken utvikler seg, og setter andre kriterier til ur og dets bruksområde. Begynne jo å innse at jeg hverken skal til verdensrommet eller dykke til 10000m :D

Du nevner med en gang kremen av manufaktur, og det blir litt feil. Du kjøper ikke et sportsur av type Nautilus heller?

Det finnes mye bra for en på budsjett. Zenith, Glashütte Original, Jaeger-LeCoultre, IWC, Girard Perregaux. Alle disse har flotte ur med en eller flere komplikasjoner til en overkommelig prislapp. Så et dressur med komplikasjoner trenger ikke nødvendigvis bety Patek Philippe Perpetual Calendar, eller A. Lange & Söhne 31 dagers gangreserve ;)

Alle sammen flotte ur, men appelerer ikke til meg slik som sportsur. Sånn :cool: ;)

(Ref min "grailtråd" - Daytona, AP RO, AP ROO Diver...)

Flyger kan kun brukes i luften, dressklokke kan kun brukes til dress og dykker kan kun bruke under vannskorpen?
Uffda;)

Jeg har definert et dressur etter hva jeg har lest på nettet. Jeg oppfatter at det er et ur i edelt metall (gull, platina) med en omkrets uten krone på under 41mm. Jo mer diskré jo bedre har jeg også lest.

Snodig diskusjon dette... Jeg antar at svært mange av oss har kontorjobber eller andre jobber der det forventes et normalt pent antrekk og et minimum av utfordrende fysiske aktiviteter som kan skade klokken! I en slik setting vil det jo egentlig være mest naturlig å ha en fire-fem dressur å rullere med, samt et sprtsur til bruk i helgen og de kveldene man skal ut for å bade...

I stedet gjemmes Pie-Pan'en bort og reserveres til juleaften mens divere og andre sportsur benyttes 95% av tiden!
Litt synd egentlig...

En annen ting er jo hva veldig mange synes er en helt grei beater. Mange såkalte beatere er jo ofte dykkerur, og ganske store sådanne. 15mm høyde/tykkelse er jo helt vanlig, og i dag nærmer jo mange seg 20mm. Jeg synes ikke det virker særlig praktisk. En annen ting er klokker som f.eks Seiko 007, opplest og vedtatt beater av rang. Men de har jo hardlex krystall, noe som ripes utrolig lett - det er i alle fall min erfaring med hardlex. Hadde min Hamilton Slim, som bygger 8mm, vært ratet til 10 ATM hadde jeg lett kjøpt gummirem og brukt den som allrounder.
Nå er det jo mange som fnyser av slike billige klokker, men ok, si en JLC Master Control i stål, burde jo være en glimrende beater. Riktignok bare ratet til 5 ATM, men det er nok så lenge man ikke bader. Bygger bare 8,5mm. Sattan,jeg var ikke klar over at de ikke var dyrere. Ojojojoj....tråle bruktmarked next!

Jeg går med den klokken jeg har lyst til og surprise, det er ofte en sportsklokke. Det er jo en grunn til at jeg ikke sitter på jobb nå med en pie pan, det er fordi jeg liker dykkere og pilotklokker bedre, ser egentlig ikke problemstillingen. De som forestrekker diskret eleganse finnes garantert også, but it aint me baby :D

Jeg har alltid vært opptatt av at urene mine skal tåle en støyt. Nå er vi vel kanskje sånn at vi tenker at om noe er stort ( og vanntett til havets bunn) så må det samtidig være svært så robust. Samtidig så er jo urene mye mer utsatt for slagskader jo større de blir, større blink, lettere å treffe. Kanskje de beste beaterene er de som ikke er altfor store. Explorer 1 er jo erkeeksempelet på det tenker jeg ofte. De kommer jo (ref. nyeste modell isåfall) med sjokkabsorbering på samme måte som IWC sine Ingenieurer. Nye PO sin siliconedings er jo også et verktøy for å få urverket til å tåle mer. Dressur er ikke noe som er helt min greie å gå med men mest fordi jeg bruker et ur til alt. Samtidig tenker jeg med bakgrunn i alle reprasjonene jeg har hatt gjennom årenes løp med digre dykkerkasser at man kanskje hadde sluppet billigere unna med noe som ikke var like synlig på radaren. WR til 200000bar hjelper lite når uret på 250gram treffer gulvet, da får urverket en trøkk uansett er min erfaring.

Dressklokke er lik rem mens dykker er lik lenke. Dette tror jeg har stor betydning i valg av hverdagsklokke for de fleste. En rem må skiftes hvert år mens en lenke kan, renses, poleres og repareres.