Dagens agurk - hvorfor er vi (nesten) bare opptatt av sportslige klokker

Solli

Støttemedlem
Medlem
23. juni 2010
Innlegg
2.068
Sted
Oslo
Jeg følger opp Krilles parmesan tråd, dog litt mer klokkerelatert denne gangen :D

Det er fantastisk mange fine dressur der ute, enkelte er vel betydelig mer spennende enn de bunnsolide klokkene vi bruker hver dag (hørte jeg sub?).

Vi skriver jo fra tid til annen om eksotiske ur, men andelen dressur på sonen i forhold til mer eller mindre eksotiske dykkerklokker o.l. er jo forsvinnende liten.

Jeg er intet unntak; har to dykkerklokker som begge kan gå så langt ned at det kun har interesse for arvingen om det kommer så langt. Ingenieuren er strengt tatt ikke en dykkerklokke, men den er heller intet unntak. To hyggelige vintage Omegaer fra 60 tallet er unntakene - en Conny og en Seamaster 600 (nei ikke vanntett ;) ).

Selv har jeg ikke engang spesielt lyst på noe annet enn enn et sportsur i metall, men har ingen god grunn til denne "begrensningen".

Tror dette er felles for de fleste nordmenn - fra pulsklokker til Sub; ser aldri finere dressur i møter.

Hva mener sonen?
 
For mange er vel et sportsur mer annvennelig, men jeg er prinsippielt enig med deg! Det er utrolig mange flotte dressur der ute!

Her er et bilde av mitt! :)

IMG_3011.jpg
 
Nydelig ur, boenna :)

Jeg er blitt ganske interessert i de klassiske og elegante urene. Merk at jeg unngår å nevne "Dressur". Noen mener at en Submariner funker til dress, andre mener at det vil være det samme som å gå med slipsnål og hvite tennissokker til dressen.

Kikker på både Breguet, Jaeger-LeCoultre og Glashütte Original om dagen. Så får vi se hvilken klokke som får pryde håndleddet på julaften :D
 
Fordi jeg lever et liv 99,9% av livet mitt i jeans og ikke dress ;).

Og kanskje fordi de ser litt kule ut mens dressur kun er "pene" på en måte?

Interessant spørsmål dette.
 
Henger meg på ChristianN, går ikke mye i dress. Men skal ha inn en typisk penklokke i samlinga etterhvert. En daydate hadde ikke vært dumt;)
 
For min del så går jeg i dress 3-5 ganger i året, avhengig av hvor mange brylluper som er i løpet av sommeren, og da inkludert jul og 17.mai.

Likevel så er jeg en stor tilhenger av "dressur", og jeg eier ikke en eneste sporty klokke. Men har en daytona på ønskelisten da hvis det først skal være noe i den gaten.

Dressur fungerer helt fint med jeans, akkurat som sporty klokker fungerer helt fint med dress. Var i bryllup i helgen hvor smoking og sub/panerai var standarden. En rolex dayjust, en vintage omega constellation og min IWC var untaket.
Burde nesten tatt noen bilder for jeg har aldri sett så mye bra klokker samlet på ett sted før.
 
Det funker ja, men er vel kanskje ikke den looken jeg er på jakt etter i hverdagen. Siden jeg ikke er en fjellklatrende dykker liker jeg kanskje klokker som får meg til å tro at jeg kunne ha vært det ? :D
 
Dykkerur har en funksjon utover å holde tiden, tåler alt. Sender en image om aktiv fritid.
Dressur er bare pene. Sender en image om jobb i dress og kanskje mindre fritid ??

Hva med nato/zulu på dykkerur, ytterligere down-snobbing....
 
Føler det ligger ann til en analogi om kvinner.
Du kan se de kjempeflotte model-bærtene med sine gull- og platinadetaljer og like det du ser,
men mange som meg ender opp med å falle tilbake på ståldamer som er svært så brukbare til mangt i hverdagen.

Samme analogi kan, dratt helt ut, gjøre at lignelsen mellom Moore og Hugh Heffner comes to mind.
Uten å forringe beholdningen det hadde vært med et par ti Playboybærter hjemme så hadde jeg faktisk heller hatt Moore's "damer" boende hos meg :cool:

For å svare rakt på kaka så tiltaler sportsur i stål meg aller mest fordi de har den estetikken og funksjonaliteten som en gutt på 31 trenger. Da kan jeg hive meg ut både på og i vannet eller ta en fjelltur i ny og ne.

Selvfølgelig er det mange flotte dressur, og gjerne i edelmetal, som hadde fått lov å flytte inn - men her koker det ned til prioriteringer og begrensinger i budsjettet.
 
Det fins mange lekre og veldig elegante dressur.
Jeg bruker veldig lite dress, bare til spesielle anledninger, så jeg finner det vanskelig å bruke mange penger på et ur som vil bli lite brukt.
Den største turn off med dressur er at de ikke tåler så mye, har ofte en veldig lav toleranse for vann og ingen eller liten lume. Man må være forsiktig og påpasselig ved bruk og bruksområdet er begrenset. Derfor er det enklere og velge et mer robust og sporty ur med et mer allsidig bruksområde.
 
Fordi jeg liker sportsur bedre, og det jeg liker best er også hvor jeg legger mine mer eller mindre begrensede klokkemidler :)

Jeg hadde selvsagt ikke takket nei til en pen JLC i 38 mm, gjerne PP i hvitt gull, men må innrømme at for egne penger er det en drøss andre som ville fått plass foran; Daytona, AP RO, AP ROC, AP RO Diver, GMT-c...

Beklager hvis dette betyr at jeg er kjedelig :cool:
 
Fordi jeg liker sportsur bedre, og det jeg liker best er også hvor jeg legger mine mer eller mindre begrensede klokkemidler :)

Jeg hadde selvsagt ikke takket nei til en pen JLC i 38 mm, gjerne PP i hvitt gull, men må innrømme at for egne penger er det en drøss andre som ville fått plass foran; Daytona, AP RO, AP ROC, AP RO Diver, GMT-c...

Beklager hvis dette betyr at jeg er kjedelig :cool:

Da er vi i hvert fall 2 som er kjedelige :p Veldig enig i det du skriver, det finnes utrolig mange pene dress ur, en JLC i rosegull eller en PP i hvit gull er klokker jeg gjerne kunne tenkt meg. Men når min personlige økonomi ligger på studentnivå, vil jeg når jeg først legger en god slump med penger i en klokke kunne bruke den hver dag, uten å tenke spesielt på anledningen. Og da er ikke dressklokker det første jeg ville prioritert når klokkekontoen begynner å fylles opp. Men at det finnes utrolig mange pene klokker der ute, det skal være sikkert og visst :)
 
Støtter Eirik her. Tror jeg trekkes mest mot de mer "anvendelige" urene. Dessuten tenker jeg jo på at jeg ikke bruker det dressuret jeg har så veldig ofte. Det er veldig mange flotte dressur, men for min egen del er ikke samlingen der at de kan prioriteres helt ennå.
 
Jeg synes at det finnes mange utrolig fine dress-ur, også i lavere budsjett-klasser, men et ganske lavt antall dress-døgn i året er en begrensende faktor også for meg. Jeg har noen asiatiske vintage-ur med moderat størrelse og ryddige hvite skiver som forsåvidt kan brukes til dress ved behov, men jeg tenker også å kjøpe enten en "dressy" sea-gull eller evt. en Tissot Visodate eller lignende til mer formell bruk.

Men jeg synes det er interessant at når jeg ser oppover mot gral-divisjonen av ønskelisten min, er det mye der som faller i eller nær opp til dress-kategorien.

Kanskje har tidssonen også en feedback-effekt ved at noen tidssonere (bevisst eller ubevisst) foretrekker å diskutere og sette inn bilder av klokker som de regner med at de vil få positive tilbakemeldinger på, og også blir revet med av den bestående kollektive entusiasmen for dykker-ur? Kanskje tiden er inne for et eget dress-ur forum på tidssonen for å se om det kan oppmuntre til mer interesse for og diskusjon rundt denne typen ur?
 
Her nevner flere TS-brukere noen av "fordommene" mot dressur, og jeg synes det er synd. Jeg bruker dressurene mine hver dag, uten å bruke dress eller pent tøy av den grunn. Hvorfor er et dressur mindre anvendelig enn et dykkerur?
Det blir som å si at "nei, i dag skal jeg ikke ha på dress, så da tar jeg adidasbuksen istedenfor chinos".

Det finnes utallige dressur varianter i alle sjikt av klokkebudsjetter, så det er ingen unnskyldning.
At noen så finner at dressurene er kjedelige rent estetisk sett, det er en ærlig sak, men kom ikke å si at de ikke er anvendelige.
 
Det er da ganske åpenbart et dressur er mer sårbar enn en diver, og dermed mindre engnet for røff allroundbruk? Dette mener jeg er et objektivt faktum, og det er sagt uten forkleinelse for all vedrens flotte dressur, uansett prisklasse.

Feks vil sjøvann og en pen krokoreim ikke være kompatibelt i mine øyne, noe man typisk utsettes for hvis man er i båt.
 
Det er da ganske åpenbart et dressur er mer sårbar enn en diver, og dermed mindre engnet for røff allroundbruk? Dette mener jeg er et objektivt faktum, og det er sagt uten forkleinelse for all vedrens flotte dressur, uansett prisklasse.

Feks vil sjøvann og en pen krokoreim ikke være kompatibelt i mine øyne, noe man typisk utsettes for hvis man er i båt.

Ser den, men tipper det er de færreste her inne på TS som er i sjøvann dagen lang. Det nok heller ingen som dytter SUBen sin ned i en bilmotor uansett om det er en beaterkategori klokke.
Om man bruker en "billig" dressklokke med nato eller en "billig" allroundklokke med nato burde ikke ha store betydningen for bruken. For det går an å ha både lenke og nato på en dressklokke, sikkert samtidig også ;)

Nå høres jeg nok hissig ut, men jeg er ikke det :D Synes bare det er på tide å rote litt rundt i perspektivene her inne hvor det er stor beater faktor.
 
Hehe, mye "fordommer" her, for så vidt, men det er jo også viktig å huske på at det er en massiv forskjell på en klokke som tåler å bli med i poolen og en som tilfeldigvis overlever det.

En del av "toolwatch" / "beater" konseptet forsvinner jo for så vidt i det en ny sub har polerte flater, men like vel er det jo sånn at en keramisk bezel er vesentlig enklere å leve med når man skal bytte hjul, fylle spylerveske, bære en eske eller lign enn et nett lite ur i gull som vil kunne ripe seg opp over alt.

Dress <-> chinos <-> addidas analogen fungerer ikke helt, da det er mer som at suben er chinos og en gshock er addidasen i denne settingen ;).
 
Generelt gir ikke dressur meg noe særlig, de blir ofte altfor enkle og kjedelig å se til. Jeg er altså kjedelig jeg også, men i tillegg er jeg en pyse siden jeg behandler de fleste sportsklokkene mine som om de skulle være det sarteste dressur av edleste metall:p.

Men ingen regel uten unntak, et og annet dressur ser da bra ut (ikke mitt bilde)



50909750.jpg
 
røff allroundbruk



Med dette du sier her kontra de bildene vi ser i dagens klokke-tråden, er det noe som skurrer for meg. For det er jaggu ikke mange merker på klokkene i den tråden.


Jeg jobber ute hele året, i regn og snø, og har ingen problemer med mine klokker som i hovedsak er dress og hverdagsur.


Dressur for sarte? Kom igjen a!