Celters "Hall of Fame"

Medlem
11. des. 2010
Innlegg
890
Sted
Oslo
Hei gode klokkevenner

Jeg har litt skrivekløe for tiden og har fått for meg at jeg vil lage en: Armbåndsurenes «Hall of Fame». Jeg har tenkt å ta for meg 10 klokker som jeg mener bør inkluderes i denne gruppen. Kriteriene har jeg valgt selv, men det jeg har lagt størst vekt på er urets historie, dets popularitet, hvordan uret representerer sin produsent og hvordan det er eksponert i vår historie og i media. Klokkene er på ingen måter de fineste og dyreste klokkene som fins. Jeg har prøvd å sette personlige preferanser helt til side, og jeg har faktisk bare en av klokkene på min liste i mitt eie. Jeg har utelatt alle klokker som ikke er mekaniske, selv om visse av disse selvfølgelig er viktige i armbåndsurenes historie.

Jeg planlegger å presentere en klokke i uken fremover. Det skulle bli 10 poster. Denne første posten blir løpende oppdatert med listen over de 10 klokken. Dere må gjerne supplere med mer historie bak klokkene og gjerne poste bilder av klokken jeg presenterer. Men debatten om hvilke klokker som bør være på en slik liste tar vi når alle 10 er presentert. Kanskje vi kommer frem til «Tidssonens Hall of Fame» Den første klokken i min «Hall of Fame» er:

1. Rolex Submariner (14060/16610 og utallige andre modeller)

2. Audemars Piguet Royal Oak

3. Omega Speedmaster AKA "The Moon Watch"

4. Jaeger LeCoultre Reverso

5. Cartier Santos

6. Patek Philippe Calatrava

7. IWC Portuguese

8. Breitling Navitimer

9. A. Lange & Söhne Lange 1

10. Rolex Datejust



Her er et lite utdrag fra historien bak Rolex Submariner:

Historien begynte tidlig på 50-tallet da Rolex’ CEO Rene-Paul Jeanerret oppmuntret firmaets designere til å lage en klokke som egnet seg til dykking. Han var selv ivrig amatørdykker og nær venn av Jacques Cousteau. Klokken ble offisielt presentert på Baselmessen i 1953. Rolex hadde laget en klokke som tålte dybder ned til 200 meter. Det var aldri gjort tidligere og klokken ble nærmest en umiddelbar suksess. Suksessen ble ytterligere forsterket da Sean Connerys som James Bond brukte klokken i flere James Bond filmer.
Submariner ble opprinnelig kun laget i stål, men etterhvert kom utgaver i gull/stål og helgull.
Flere ulike verk er brukt i klokken, men Submariner er aldri laget med quartzurverk. Klokken fins i flere spesialutgaver og små variasjoner kan gi klokkesamlerne tårer i øynene. «Red-Sub», «Comex» og «Milsub» er noen av de utgavene som samlerne er villig til å bla opp utrolige summer for. Særlig sistnevnte er det vanskelig å få kjøpt under millionen.

Personlig er jeg svak for den enkleste av dem alle, 14060, men alle Rolex Submariner er ikoner og hører hjemme i «Hall of Fame»

Som sagt, suppler gjerne med historiske fakta og bilder
 
Redigert:
@adamskater Jeg er faktisk usikker. Submarineren som ble presenter på Baselmessen i 1954 var vanntett til 200 meter. Den tidligere modellen som var vanntett til 100 m, var det en Sub eller var navnet Turn-O-Graph?
 
Ser det ikke er alle(ingen?) gamle 6504/6505 som har trykket dybden på skiva, men på 5508 ser det ut som 100m/330ft er standard
 
Neste klokke i min "Hall of Fame" er vel heller ingen stor overraskelse:

Audemars Piguet Royal Oak


Denne klokken trenger selvfølgelig ingen introduksjon. La oss bare slå fast at den er en av de mest ikoniske klokker som noen gang er laget.




Utdrag fra historien:


Audemars Piguet var i ferd med å gå fallitt i kjølvannet av «kvartskrisen». Da kom de opp med ideen om å skape et luksuriøst sportsur i stål. De ga dette oppdraget til en av tidens mest anerkjente klokkedesignere, Gerald Genta, som hadde stått bak designet til Omegas Constellation og Patek Philippes Golden Ellipse. Dagen etter hadde han designet klart og klokken ble presentert et år senere på Baselmessen i 1972.

Genta tok utgangspunktet i en dykkerhjelm når han skulle designe Royal Oak og Navnet ble hentet fra en skipsklasse i Royal British Navy "The Royal Oak". Genta mente hele sitt liv at dette designet var det beste han hadde gjort. Urverket var laget av JLC i samarbeid med VC, PP og AP. Verket er regnet som et av de aller beste urverk som noensinne er laget og har ikonstatus blant klokkeentusiaster den dag i dag.

Klokken, som fikk modellnavnet 5402 ble laget i 1000 eksemplarer. Den såkalte «A-serien». Det tok lang tid før disse var solgt. De fleste syntes det var hårreisende å betale så mye for en klokke i stål. Den kostet over 10 ganger så mye som en Rolex Submariner. Designet ble også kritisert. Spesielt det faktum at de ikke hadde skjult skruene på bezelen fikk mye negativ oppmerksomhet. Imidlertid ble klokken snart kjempepopulær og salget reddet firmaet Audemars Piguet fra sikker konkurs. Den fikk tilnavnet ”Jumbo” grunnet størrelsen som var uvanlig for den tiden.

Klokken er stort sett uendret i designet fra 1972 og frem til i dag. Flere ulike modeller er kommet til og forsvunnet. De siste årene er det nok modellen 15300 som har vært mest populær. Denne modellen inneholder ikke det opprinnelige 2121 verket, men et annet fantastisk urverk, laget av AP selv, cal. 3120. 15300 har derimot sekundviser og ”Quickset” dato og er derfor en mer praktisk klokke enn den opprinnelige 5402/15202.

Audemars Piguet Royal Oak var det første luksus sportsur og fortjener plassen i min «Hall of Fame»
 
Flott initiativ @Celter! Dette er en god, enkel og ikke minst interessant innføring i klokkehistorien for oss som er ny i gamet, så takk! :)
 
Neste klokke i min ”Hall of Fame” er en av de mest populære klokkene her på sonen: Omega Speedmaster AKA «The moon watch”



Utdrag fra historien:

Omega hadde produsert kronografer tidligere, men «Speedmaster» ble introdusert i 1957 som sports- og racing klokke, som var passende da Omega sponset de olympiske leker.

Kaliberet som ble valgt var 321, et kaliber introdusert i 1942, laget av Lemania og Omega. Dette kaliberet ble senere brukt av flere “high-end” produsenter i deres kronografer, bl. a. PP og VC.

Grunnen til at klokken har ikonstatus er selvfølgelig forbindelsen med NASA.

Da NASA skulle velge ut en klokke som kunne brukes til bemannede romferder hadde de en rekke strenge krav. Flere klokken ble valgt ut til testing, men til slutt var det bare Omega Speedmaster som bestod alle testene.


Omega visste ikke om at klokken var brukt i rommet før de så bilde av Speedmasteren festet med en lang nylon rem til armen til en av astronautene som var ute på «spacewalk» i juni 1965. Selvfølgelig benyttet de alle de kommersielle mulighetene som da åpnet seg. Klokken ble omdøpt til «Speedmaster Professional» og markedsføringen fokuserte på at dette var den eneste klokken som var egnet til slikt bruk.

Eksempel: “The Chronograph. Would NASA select the second best?”


il_570xN.346074893_zpsw4hk8n0g.jpg


Noen år senere bar Buzz Aldrin sin Speedmaster da han som andre mann giikk på månen. (Neil Armstrongs hadde latt sin Speedmaster bli igjen i månelandingsfartøyet, som en backup for et instrument som hadde sviktet under nedstigningen til månen)

Klokken til Buzz Aldrin ble forøvrig stjålet på vei til ”The Smithsonian”

Omega begynte etter dette å ingravere «The first watch wore on the moon» på baklokket. Og markedsføringen tok ny fart:



Omega Speedmaster er selvfølgelig kommet i utallige utgaver frem til i dag, og ikke alle har helt samme DNA som den opprinnelige. Den er også, som mange modeller på 70-tallet, kommet i kvartsutgave.

Det er ingen tvil om at Omega Speedmaster hører hjemme i min «Hall of Fame», ikke så mye p.g.a. klokken i seg selv, men på grunn av dens historie.
 
Flott bilde av en klassiker. Du har også funnet en modell som er så enkel man kan få den. Til og med kun "Swiss" og ikke "Swiss Made" nederst på urskiven. Da er det antagelig en model ra 1998/99 der urskiven fikk Luminova. Det var i disse årene man gikk fra tritium til Luminova og over til Super Luminova (2000 ->) på 14060. Det artige er at jeg har hatt en 2004 og en 1998/99 modell i huset samtidig - og det er ingen synlig forskjell på Luminova og Super Luminova selv etter 8 timer i bekmørkt rom.


Som sagt, suppler gjerne med historiske fakta og bilder
 
Neste klokke i min «Hall of Fame» er:


Jaeger LeCoultre «Reverso»




Heller ikke denne klokkes plass i «Hall of Fame» mener jeg kan diskuteres. Ikke bare er Jaeger LeCoultre en av de aller mest respekterte klokkeprodusentene, som har laget utallige urverk både til sine egne klokker og ftil ALLE de store sveitsiske produsentene (PP, VC, AP), men Reverso er også, uten tvil, deres mest kjente modell.


Utdrag fra historien:

Det hele begynte vinteren 1930/31. En sveitsisk forretningsmann og klokkesamler overvar en polokamp i India. En av polospillerne klaget over at glasset på klokken hans var blitt knust under kampen. Forretningsmannen utfordret Jacques-David LeCoultre, som da var eier av «LeCoulter» til å lage en klokke som kunne brukes under en polokamp uten å risikere at den ble ødelagt. LeCoultre kontaktet sin gode venn og samarbeidspartner Edmond Jaeger for å få dette til. Jaeger kontaktet i sin tur en fransk designer ved navn Rene-Alfred Chauvot, som konstruerte kassen, og i 1931 tok han patent på ideen. (I 1937 slo for øvrig «LeCoultre» og «Jaeger» seg sammen til «Jaeger LeCoultre», og vi vet hvilken suksess dette ble.)

Kassen fikk mål som samsvarte med det gyldne snitt (1:1,618) Skiven ble laget i ”art deco” stil og klokken, som fikk navnet ”Reverso” ble en øyeblikkelig suksess og har siden vært et ikon blandt armbåndsur.

I 70 årene var det et kort produksjonsstopp. JLC diskuterte angivelig om man skulle sette kvartsurverk i Reverso, men de bestemte seg for å ikke gjøre dette, selv om mange andre modeller fra JLC på denne tiden allerede haddde kvartsurverk. Historien forteller at en italiensk JLC distributør i 1972 kom over de siste 200 Reversokassene og overtalte JLC til å selge dem til ham. Han utstyrte kassene med mekaniske urverk og tok dem tilbake til Italia hvor de ble solgt i løpet av noen uker. Han hadde vist at Reverso hadde livets rett, uten kvartsurverk. Det må tillegges at klokken etterhvert også kom i kvartsutgave

Reversoen har i prisipp vært uforandret siden begynnelsen, men kassen og skiven har kommet i flere varianter. I 2006, i forbindelse med 75 års jubileet for Reverso, kom også ”Squadra” som var en Reverso med firkantet kasse.


Mer og mer komplekse varianter er laget, også ”Minute repeaters” og ”Tourbillon”. På mange av modellene er det nå også urskive på baksiden så man får egentlig 2 klokken i en. (Selv om den opprinnelige ideen om en uknuselig klokke da er borte). Faktisk er det laget en modell med 3 urskiver som deler samme urverk. Imponerende!

Kassen er også blitt mer og mer avansert og består nå av over 50 deler. Dette gjør urkassen til Reverso til den mest kompliserte urkassen på markedet.

En liten kuriositet er at Patek Philippe fikk tillatelse til å lage sin versjon av Reverso. De utformet ny urskive, men klokken var stort sett den samme. Bare 8 «PP Reverso» ble laget.

I 2011, for å feire 80 års jubileet kom JLC ut med jubileumsutgaven. Eneste tekst på skiven er , som i 1931, «Reverso». Jeg vet ikke om noen annen modell som ikke har produsentens navn på urskiven, men det finnes kanskje?





Jaeger LeCoultre Reverso har en selvskreven plass i min "Hall of Fame"



(Kompletter gjerne med info og egne bilder)
 
Dette er en tråd jeg virkelig liker! Og er helt enig med Reverso, det er udiskutabelt en av de klokkene i verden med best historie. Er nå på min 2. Reverso og kan med hånden på hjertet si at dette (grande GMT) er min favorittklokke og stjeler fort 80% armtid.

 
Som neste klokke i min «Hall of Fame» har jeg valgt:

Cartier Santos:



Dette er ikke en klokke som er så mye omtalt her på sonen, og Cartier blir vel av mange ansett som mer smykkeprodusent enn klokkeprodusent. Jeg synes imidlertid at denne klokken absolutt fortjener en plass i min «Hall of Fame».

Klokken er et icon og har vært det i over 100 år!


Utdrag fra historien:

Hvem som var først til å fly er et debattert spørsmål, noen vil hevde The Wright Brothers, mens andre hevder det var Alberto Santos-Dumont. Det var sistnevnte som i 1904, under feiringen av sin første flytur, på Hotel Maxim i Paris, klaget til sin venn Louis Cartier at det var så vanskelig å sjekke lommeuret når han fløy. Cartier forstod problemet, laget et armbåndsur og kalte det for «Santos» etter sin venn flygeren. Riktignok hadde Patek Philippe allerede laget armbåndsur, men de var hovedsakelig for kvinner og det var Carties «Santos» som ble det første egentlige armbåndsuret for menn. (På den tiden var armbåndsur noe som kvinner kunne bruke, ekte menn brukte lommeur.)

Det ble også starten på «Aviator watches». Santos-Dumont fikk mye publisitet for sin flygning. Han var en av A-kjendisene i Europa og var ofte avbilder med sitt armbåndsur. Folk var nysgjerrige og spurte hva det var han hadde på håndleddet. Klokken ble derfor raskt kjent og etterspørselen steg.

Cartier samarbeidet med verkprodusert Edmond Jaeger, (ja, den samme Jaeger), for å masseprodusere klokken og Santos ble populær og har, ved siden av Cartier Tank, vært selve kjennemerket på Cartier klokker.

Etter at Cartierfamilien døde ut har investorer kjøpt rettighetene til navnet og navnet Cartier har også i dag et stort navn innen smykkeindustrien. De satser nå også mer og mer på klokker og på egenproduserte verk, de såkalte «Calibre de Cartier.»

Santos er laget i en rekke utgaver. De vanligste modellene er laget i stål eller stål/gult gull. I dag står det stort sett ETA urverk eller kvartsurverk i klokken, men etter at Cartier har begynt å lage in-house urverk kommer Santos kanskje snart med et av Carties egne urverk?

I 2004 kom modellen Santos 100 som markerte 100 år siden den første Santos-modellen. Det er en stor klokke, kanskje litt for stor for mange? (Den finnes i mindre utgaver også)



Personlig har jeg mest sans for modellen Santos Galbee XL i stål. ( Galbee betyr forresten kurvet og henspeiler på fasongen på urkassen.)




Selv om Cartier ikke er så anerkjent blant oss klokkeinteresserte er det ikke til å komme utenom Cartier Santos, det første armbåndsur for herrer, i en «Hall of Fame»


Som vanlig er jeg takknemlig for korrigeringer, tilleggsinformasjon og bilder av din egen Cartier Santos.
 
Cartier er og blir en tradisjonsrik urprodusent i mine øyne. De har en historie god som noen. At de av mange ikke anerkjennes sier mer om klokkeinteresserte enn om Cartier.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hvalrossen
Jeg er enig med deg. Av og til fungerer jeg på hva som gjør at noen merker er "in" hos alle, mens andre ikke er det. Jeg forstår at historien og ikke minst egenproduksjon av urverk betyr noe. Det er kanskje derfor merker som Cartier av noen ikke er riktig akseptert. Selv om de har historien på plass er det først i det siste de har begynt å produsere egne verk. Selv kommer jeg antagelig til å skaffe meg en Galbee XL. Synes den er stilig og jeg kan leve med et ETA urverk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Den neste klokken i min «Hall of Fame» er det ultimate dressur:


Patek Philippe Calatrava




Patek Philippe hadde store økonomiske problemer i kjølvannet av finanskrisen i 1929. Redningen ble at brødrene Charles og Jean Stern i 1932 overtok aksjemajoriteten i selskapet. Sternbrødrene hadde drevet med produksjon av urskiver, bl. annet til PP og de var meget imponert av Patek klokkene. Selskapet er den dag i dag i hendene på Sternfamilien, og ifølge dagens eiere har de ingen planer om å bli med i et av de større konglomeratene, selv om tilbudene sannsynligvis kommer regelmessig.

Samme år som Sternbrødrene overtok PP ble modellen «Calatrava» introdusert. Navnet ble hentet fra den spanske ridderordenen Calatrava som kjempet mot maurerne. Faktisk er «Calatrava navnet på en festning i midtre del av Spania som Tempelridderne forlot fordi de mente det ville være vanskelig å forsvare den mot muslimene. The Order of Calatrava ble opprettet for å forsvare nettopp denne festningen. Patek hadde brukt Calatravakorset, som er et gresk kors med franske liljer, som logo siden 1887 (Er det bare tilfeldig at både PP og VC har hentet sine logoer fra ridderordener?)


PP Calatrava startet en ny trend, nemlig runde armbåndsur. Den var designet etter den såkalte Bauhaus designskolen. Det skulle være enkelt og funksjonelt. Den ble en stor suksess og bidro sterkt til at Patek Philippe kom seg over finanskrisen og at de er der de er i dag. På toppen av urnæringskjeden.

Calatrava har siden 1932 vært Patek Philippes mest ikoniske ur. Den opprinnelige modellen hadde modellnummer 96. Den er siden kommet i utallige varianter og med mange ulike verk, også kvartsurverk. Calatrava representerer selve quintessensen av et dressur. Ikke for stort, edelt metall og eksklusivt urverk, med ingen eller kanskje en komplikasjon (dato).



Patek Philippe Calatrava fortjener en plass i min «Hall of Fame»
 
Neste klokke i min «Hall of Fame» er IWC Portuguese:





Dette er IWCs (International Watch Company) mest kjente modell gjennom tidene og en tidløs klassiker.


Utdrag fra historien:

Det var 2 portugisiske klokkeimportører som i 1939 ba IWC om å lage et armbåndsur som var lett å lese og samtidig så nøyaktig som et skipskronometer. For å få dette til brukte IWC verket fra et lommeur, da disse var mer nøyaktige enn verkene fra de små armbåndsurene. IWC laget en klokke med en enkel, meget lesbar skive, en tynn bezel og liten sekundviser kl. 6. I og med at klokken hadde verket fra et lommeur ble diameteren hele 43 mm. Datidens armbåndsur hadde vanligvis en diameter på 33-34mm og IWC Portuguese skilte seg virkelig ut. Portuguese ble på en måte en forgjenger for dagens mote med store armbåndsur.

Portuguese ble ingen suksess. Veldig få ble produsert og modellen var i ferd med å dø en sakte død. Da hendte det noe som fikk modellen til å gjenoppstå. (Det er rart hvordan tilfeldigheter kan spille inn)

Historien er litt uklar, men det fortelles at en kunde, eller noen hevder det var Kurt Klaus selv, på begynnelsen av 90-tallet besøkte IWC fabrikken med en Portuguese på hånden. Man la merke til klokken, oppdaget den på nytt og tenkte: denne modellen er jo flott, hvorfor ikke fortsette denne modelllinjen?

IWCs 125 års jubileum i 1993 ble valgt som tidspunkt for re-introduseringen av Portuguese og siden da er utallige flotte modeller kommet fra Schaffhausen. De mest kjente er uten tvil 3714 som har et Valjoux 7750 verk som basis:



og 5007 som har in-house IWC verk med 7-dagers gangreserve:



Portuguese er, etter hva jeg vet, aldri produsert med kvartsurverk. Etter hvert er klokken også kommet med flere komplikasjoner og årets «annual calendar» er lekker:




IWC Portuguese er og blir en klassiker og fortjener enn plass i min «Hall of Fame»
 
Takker som deler!
Spent på veien videre, lurer på om Breitling/Panerai har noe som "fortjener" en plass her, eller om hjertebarnet ditt Vacheron er listen verdig.
Kanskje volum er interessant og Casio/Seiko skal inn?
Eller spiller historikk inn og Breguet / Blancpain får en plass?