Cartier-tråden

Hørte med Bjerke om disse "vanlige", altså loddrette dato, som ikke var limitert til 200 stk.

Sikkert litt amatør jeg, men 635'000 kom som en overaskelse for meg på pris.

Videre, er dette endel av "privee collection" slik jeg har forstått når jeg har lest. Hva betyr dette på folketunge? Botique only? VIP? off-catalog?
Slik jeg har forstått kolleksjonen er at de relanserer en modell fra arkivet i en versjon på et høyere kvalitetsnivå enn den normale katalogen. Anbefaler artikkel: https://www.acollectedman.com/blogs/journal/collectors-guide-collection-privee-cartier-paris

• Liker
Reaksjoner: Bgo80 og saxxvik
IMG_8821.jpeg

IMG_8823.jpeg

Hvilken referanse er dette? Jeg kom over klokken på Instagram, og skal visstnok være en nylansering fra årets W&W.

thumbnail_IMG_4810.jpg

• Liker
Reaksjoner: Bgo80
Ja, det kan jo være den. Bildet lyver kanskje. Syns krone, rem og visere virker til å være sorte på bilde. Fikk direkte puls..
Ja, stusset litt på det selv.

Vil tro bildet er redigert og blåfargen har forsvunnet litt. Ellers hadde det vært utrolig fett med sorte detaljer på helgull!

• Elsker
Reaksjoner: KentOve
kjære cartier-nerder -

i 1987 fløy jeg med air france fra asia til europa, og en mannlig cabinansatt hadde et - tror jeg - armbåndsur fra cartier, som til forveksling hadde skive tilsvarende de avbildede (som er fra patek).

hva slags modell kan jeg ha sett? dette MÅ jeg finne ut av - hjelp meg!
IMG_4570.jpeg

IMG_4569.jpeg

1000012090.jpg

Edit: Du var ikke ute etter pocket watch nei...

Redigert:
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: holmby og MikroKrone
Vis vedlegg 405315

Edit: Du var ikke ute etter pocket watch nei...

takk! men mener klokken jeg så ikke hadde tall eller markører på utsiden..? :rolleyes:

takk! men mener klokken jeg så ikke hadde tall eller markører på utsiden..? :rolleyes:
Spennende å grave i gamle Cartier modeller. Siden du refererer til et lommeur, og skiven er ganske uklar, regner jeg med at klokken du så ikke hadde komplikasjoner og ikke horn/mindre horn. Kanskje noe ala:
IMG_2467.jpeg
IMG_2468.jpeg
IMG_2469.jpeg

Kom gjerne med ekstra opplysninger! Mye snadder i katalogen 🤩

• Elsker
Reaksjoner: holmby
Spennende å grave i gamle Cartier modeller. Siden du refererer til et lommeur, og skiven er ganske uklar, regner jeg med at klokken du så ikke hadde komplikasjoner og ikke horn/mindre horn. Kanskje noe ala:
Vis vedlegg 405375Vis vedlegg 405376Vis vedlegg 405377

Kom gjerne med ekstra opplysninger! Mye snadder i katalogen 🤩
rund mindre åpning midt på - som et hull - et øye - med to visere. intet mer. kanskje fronten kunne åpnes, slik som lommeuret fra patek. ingen komplikasjoner. takk for graving! ⛏️🌟

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone
rund mindre åpning midt på - som et hull - et øye - med to visere. intet mer. kanskje fronten kunne åpnes, slik som lommeuret fra patek. ingen komplikasjoner. takk for graving! ⛏️🌟
Dette høres veldig ut som en trenchwatch med en hunter/savonette kasse. Ganske smart valg av klokke for en kabinansatt, ser for meg at det er lett å dulte borti ting hvis man jevnlig utsettes for turbulens. Vedder på at karen er/var entusiast :LOL:

"A hunter, or in French “savonnette”, watch case has a metal lid that completely or partially covers the front of the watch, protecting the crystal. Half-hunter or demi-savonnette wristwatches, with a small circular window in the centre of the lid. A small area of dial and hands visible through the small window on a wristwatch."

"Wristwatches with hunter lids sometimes have the mark "Brevet 71363. Brevet means patent in French and the Swiss federal cross shows that this refers to a Swiss patent. The number 71363 is a Swiss patent granted to Charles Zurbrüegg on 23 June 1915 for a "Boîte-savonnette pour montres-bracelet" or hunter case for wristwatches. Zurbrüegg was listed as “fabricants de secrets” (meaning a maker of “secret springs”, a term used for the makers of the hidden springs of hunter watch cases), 17 Rue de la Gurzelen, Bienne."
1753094455928.png

Kilde: https://www.vintagewatchstraps.com/trenchwatches.php

Det dukker opp en hel haug av forskjellige merker av slike kasser, både vintage trench og moderne luksus, men det dukker ikke opp noe fra Cartier - merkelig nok.
1753095326348.png

1753095154261.png

1753094956728.png

1753095588608.png

1753095634857.png

• Elsker
Reaksjoner: holmby
Dette høres veldig ut som en trenchwatch med en hunter/savonette kasse. Ganske smart valg av klokke for en kabinansatt, ser for meg at det er lett å dulte borti ting hvis man jevnlig utsettes for turbulens. Vedder på at karen er/var entusiast :LOL:

Vis vedlegg 405391
Kilde: https://www.vintagewatchstraps.com/trenchwatches.php

Det dukker opp en hel haug av forskjellige merker av slike kasser, både vintage trench og moderne luksus, men det dukker ikke opp noe fra Cartier - merkelig nok.
Vis vedlegg 405394
Vis vedlegg 405393

Vis vedlegg 405392
Vis vedlegg 405395
Vis vedlegg 405396
se på han da - høyt hjelpsomhetsnivå - takk!🤓🥳

kan ha lignet på siste klokken, men uten tall utenpå. hvordan jeg oppfattet at det var snakk om cartier vet jeg sannelig ikke, men armbåndsuret var mitt i fleisen på meg flere ganger, så kanskje en logo etset seg fast i mitt sinn 😎

• Liker
Reaksjoner: MikroKrone